Startside
Vinn en luksusreise til Saint Tropez, eller charterreise til Bulgaria! – Klikk her-

Meny
Pixz
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc
- Vi Menn

15 mins of fame
Sodaconstru...
Denne var sprø, en eller annen matematiker har satt seg ned og konstruert denne blandingen av en edderkopp og krabbe. Flipp litt rundt og klikk ivei...
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Delta gratis i produktundersøkelsen og vinn mange premier! – Klikk her-

Du er her: propaganda.net-> Arena
Fjortis-fyll og fanteri
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
Debuttalderen er fortsatt gjennomsnitlig 14 og et halvt år, men på ti år er inntaket nesten doblet for femten-åringene. Er det fordi de har tilgang på så mye bedre drikkevarer enn før, er tilgangen lettere og behøver noe av dette og bety noe som helst. Igjen spør vi dere om deres mening.


I følge en undersøkelse utført av noen som gjør den slags har man kommet fram til at unge mennesker drikker stadig mer. Jentene har nesten innhentet gutta og for de aller yngste drikkes det altså nesten dobbelt så mye som for noen år siden (da jeg var femten). Hva er årsaken? Diskuter/si din mening her.



Kommentarer fra brukere

:) 06/05/2008 - 23:03

Seriøst folk, skjerp dere. Jeg er selv en jente på 16 og drikker men jeg syns ikke at det burde være lov for de som er under 18 å drikke. Skjønner jo at det er farlig, og det skader leveren og kroppen vår. Vet jeg ikke har mye å si på det her siden jeg drikker selv men jeg er ikke så dum som mange innpå her er at jeg sier at det ikke er noe farlig å drikke og at alle burde få gjøre det. Det er tross alt en grunn til at det er 18 års grense på slikt.

øl,øl og mere øl! ;) 22/01/2008 - 16:29

ke dæ jær om vi drekk!? så længæ vi kan drekk så e dæ jo bære fun! ;)

voksen mann 31/12/2007 - 00:36

jeg går natravn å ser stadig at jenter må bæres hjem fra fester mens gutta greier å beherske seg bedre enn jentene

sandra 16/11/2006 - 10:08

heiia nån sama her:P
veit dokker korsen alkahold forholde til samene??

kikikiki 15/06/2006 - 09:51

jajaaj..gydda

kødd 26/05/2006 - 15:37

bare soperær som ikke dreker.
men jeg liker ikke sånne dumme solial leihet
folk helle......
fordi de driker bare for de har møkkete liv..
jeg hater alle solal folk for faen....

Mick 09/12/2005 - 15:58

fyll og rør er BEST:P

Huff 08/12/2005 - 13:03

Det er så ufattelig mange dumme barn på denne siden..

puleren 07/12/2005 - 09:13

pule,pule,pule,pule,øl?

ta 07/12/2005 - 09:11

drekk for pokker! vi lever jo bare en gang.

Fyllik Frank 05/12/2002 - 11:37

Jeg har vært mer full enn jeg har vært sober, og jeg startet å drikke for femten år siden. Det betyr at jeg har 12 års forsprang som edru. Og det har jeg tatt igjen. HAHAHAHAHAHA

sigmund_gallis@hotmail.com 05/06/2002 - 10:57

det værste jeg vet det er damer som drikker og roter og knuller jeg liker damer som ikke er utroe og som ikke drikker for dem er det lettest og stole på bare si at jeg er taper pga at jeg ikke drikker for jeg har drekki før og da klarte jeg ikke og styre meg så da holder jeg meg heller til brusen og dataen selv om ikke det er ikke bra det heller men jeg ligger ikke i en grøft og spyr jeg liker og slappe av hjemme om kvelden og se på tv og sånt og kose meg. jeg skal ha sex når jeg er klare for det
takk for meg

Erik 23/04/2002 - 18:40

Eg synes at det e bare bra at ungdom drikker. Kanskje de kan få litt veiledning første gang så de ikkje havner på sykehus for å bli pumpet :)
Eller har eg bare vært full en gang og eg e 15 år.
Synes det var litt gøy den ene gangen og det sikkert ikke lenge til eg prøver igjen. Du drikker hvis du vil, de som velger å ikke drikke e smarte de og, for drikking kan være farlig. Men som sagt mange ganger før, livet er kort og det e ungdomstiden og. Har du lyst å prøve noe nytt, gøyalt og sosialt (for mange), så kan du prøve å drikke, get in the mood. Det går greitt så lenge du ikkje blir tatt :) Eg liker ikke helt øl og synes spritt e bedre. Det ser eg mange har klagget på (sprit altså). Det var en som sa at øl var bedre for da kunne du drikke hele kvelden. Da må du nok og gå på dass hele kvelden og, og det e ikkje alltid like gøy.
Eks. Du sitter der og flørter, e mitt i det mest intense så sier du, sorry kommer tilbake, må bare så på dass. Og det gjør du hvert 5 min.
Hasj derimot virker deilig. Slapper av og bare..... Eg må bare prøve det.
Eg vet at ikke atl har hengt sammen i den lille besvarelsen av alt det eg har lest til nå, men eg har prøvd mitt best (tro meg)......

durzt 23/04/2002 - 16:03

idiota heile gjenge!!!!!!!!!!!! d e hasj so rula!!!!!!!!!d skolle vore legalisert!!!!!!!!!!!!!!

HB'Queen 23/04/2002 - 09:59

Meget pent seie eg bare. Heh :D Prisene på SPRIT har blitt satt ner :D 3,5dL absolutt koster nå 136,50! Og 7,00dL koster nå..261,50kr. meget pent! MEN prisen må lenger ned ass! Jeg er ganske enig me leg?? i alt han sier.. skal hb'en vekk må prisene neeeeed! tenk på alt vi kunne spart oss for :D

Dåsemor og Pink... 22/04/2002 - 17:06

Hvorfor i helvete har vi drekka hvis vi ikke får drekka det???? ER det noen som har et bra svar el??? Drekka mer!!!!!!!!!! Klemz Dåsemor og Pink...

Kong Alkahol 22/04/2002 - 03:53

Helt enig med (leg)jeg, senk avgiftene.. vokste selv opp med hb og drikker det fortsatt.. Helt idotiske priser.. Typisk fattige olje Norge...

leg?? 20/04/2002 - 23:41

jeg sier bare en ting, senk avgiftene.. er lei av å betale 25spenn for 0,5L øl og 300spenn for helflake vodka... er ikke rart ungdom drikker HB og drue... mye billigere.. ska norge bli kvitt all HB, må spritprisene settes ned.

absolutt vOdKa 19/04/2002 - 14:52

jepp, jepp, d er bare d som teller, fest og fullskap, men likar ikkje alle som er SÅ tøffe når di er 14 og er dritings, snakker ikkje til alle fjortisane, mange av dei er ok, når dei er edru og drikk, men der er dei som tror dei er tøffe, og dei skulle heller holdt seg heime hos mamma og pappa,,,,,,
men fest og ha det gøy:)

Ludmilla 19/04/2002 - 14:40

Hva skal man svare på a Absolutt Rino??Det er bare en uintelligent uttalelse fra en uintelligent gutt og som det ikke er noe å si på...så la andre ta det valget og ikke svare på dine uintelligente innspill...

absolutt Rino 19/04/2002 - 09:27

svar meg noen da ...noen i det hele tatt.

absolutt Rino 19/04/2002 - 09:23

dette er til jørg-1 her j kommer fra koster d bare 50 spenn for liter`n, j brenner selv å den er genial.og til alle som drekker slå dere løs å lev livet så, j vet å leve livet.....j drekker å fester hver helg...drekk...drekk...drekk

absolutt Rino 19/04/2002 - 09:12

det er ingenting som gjør livet bedre en en liter sprit,battery,musikk,fest og morro=0

DARK 18/04/2002 - 19:43

fy faen slutt å syt og klag fest bli full bli dårlige neste dag og bli bedre dagen itte der det e bare sån det går ingen kan stoppa det

til sarah 18/04/2002 - 18:48

vi må feste mens vi kan ! tenk viss gud ikke er sann ! det er jo ingen bevis.... å ikke prøv dg med bibelen for den kan jo like godt være upfunnet slik som spøkelser og romvesen! tenk viss gud ikke finnes så ligger du å bruker opp tida de på å være snill og gjøre d gud sier osv ! når du dør så blir d svart ! når du blir gammal treger du på hva du ikke gjorde ikke hva du gjorde!

Til sarah 18/04/2002 - 18:43

hmmm du sa at d var mangen så døde av alkohol det er ikke sant d e ikke no farlig å drikke øl det er så vidt det er skadelig! jeg syntes ikke noe om sånne kristne så tror de er så mye bedre enn andre å sier alkohol er feil så tenner de seg en siggarett etter på og sier jesus sa ikke at vi ikke skulle røyke ! !!! ARgh

Smokey 18/04/2002 - 18:35

i Rogaland/Haugesund drikker folk helt frå 11 og oppover ! hehe d reker 12 åringer øver alt som eg skita fulle ! ingen kan stoppe d så skjer ;P

Fjortiss 18/04/2002 - 18:33

hmmmmm brennevin,øl,vin er så lett å få tak i ! jeg e barra 14 år og kan få tak i ka eg vil! til og med narkotika

123 17/04/2002 - 21:46

drit i å skriv nå..!!

morbidicus 16/04/2002 - 20:12

Jeg kan ikke tro at det er noen her som virkelig lar seg provosere av sarah. er der virkelig ingen som skjønner at kjerringa bare er ironisk?? i hvert fall håper jeg det. er 16 selv, og begynte å drikke da jeg var femten... hva så? jeg har faktisk kontroll over meg selv, som oftest...heh. men la nå alle velge om de vil drikke eller ikke...det er tross alt deres eget valg. til slutt vil jeg bare nevne at "drekka mer" mennesker er patetiske!! dere drikker bare for å få status inne i gjengen eller miljøet deres, og venner dere til alkohol gjennom selvtvang (finnes det ordet?) og sånt. Men drikk allikevel, og med en viss måte. ikke bli liggende å spy i badekaret i hvert fall!

ja 16/04/2002 - 17:25

Hmmm...Hva skal jeg si? 90% av ungdommene har prøvd og drikke. men jeg sier ikke at 90% drikker! men da har jo ikke de 90% noe med fykk og gjøre! Men hvis noen her er ca.19 år og aldri har drukket,da kan vel ikke de fleste vennene dere gjort det heller da? det er jo sant slik dere sier: "det går faktisk an å ha det gøy uten alkohol på fester" - MEN det kan vel ikke være så gøy og være den eneste på festen som er edru? liksom..bare gå rundt å se på alle de andre snakker om en annen planet og gjør snodige ting! det betyr igjen at du som ikke drikker ikke hadde vært med på en eneste fest sammen med vennene dine! HVIS de drikker.. men hvis du ikke drikker eller har drukket i ditt liv så har du vel hatt få venner sim har gjort det også.
Da har du jo ikke samme gruppe-press. du må alltid ha en venn (helst flere) som er som deg,og ikke drikker. hvis ikke er du rett og slett ensomt. Nesten samme hav dere påstår.
Blir kjedelig å stå alene om det...Da må du nesten finne deg nye venner! Men de fleste har vel mange venner.! det blir ikke ALLTID bråk når det gjelder alkohol! (hvis du er god å skjule for foreldrene dine at du ikke har drukket) men PASS PÅ at du ikke drikker FOR mye! Det kan gå galt...sykehus og greier. ikke bra! og det er IKKE vits i å diskutere at det er så dyrt for alkohol samme hva prisene er så får ungdommen alltid tak i alkohol!
you see?

uffameeei 15/04/2002 - 19:42

ZacaTuche: hmm...vet du ikke hvorfor det er aldersgrense på alkohol???? les myyyye lengere opp så står det ganske mye om det-å da håper jeg virkerlig du skiffter mening!!! det er ikke aldersgrense på alkoholen bare fordi dem eldre skal være slemme mot deg som er ung;)

marianne 15/04/2002 - 19:28

til deg som skrev 15/04/2002-kl.14:02 til sarah:trenger da ikke å være så barnslig heller...du virker ikke bedre enn den beskrivelden du ga til sarah!!! man må da få ha forskjellige meninger her uten at noen skal oppføre sæ som om man er blidt gal...hilsen marianne

ZacaTuche 15/04/2002 - 19:25

Sett ned aldersgrensa til 16 så kan mamma slippe å stresse med det jævla ølsalget to ganger i uka!!! Vi drekker jo som faan uansett, hakke no å si om du er 16 eller 18!!! Bruk Danskene som eksempel... sist jeg huska gikk det bra med de å aldersgrensa "15" på pils, gjør bare livet enkelt å grei lettere;)-finnes en enkel løsning på alt! Dere kan jo for all del legalisere cannabis;)-som ikke er på langt nær så farlig som alkohol-det er opp til dere, men dere har faan meg å legalisere hvertfall en av delene. Ta litt hensyn til oss yngre!!! Selv var jeg på mitt første fjortis-party da jeg var elleve år (grunnet eldre venner) med fjortis-blanding fra barskapet til pappa å greier.....

j 15/04/2002 - 14:13

den tonen der kan det umulig være noen som tjener på. neppe noe poeng å være SÅ SINNA.

Til Sarah 15/04/2002 - 14:02

FY FAEN . GÅ OG LEGG DEG DIN BONDEKNØL AV EN RELIGØS SEKT! ....FAEN INGEN SOM DYRKER MER HJEMMEBRENT ENN DERE SAMER ...SÅ TA DEG EN FLASKE 96% OG HOLD KJEFT!

til sarah: 14/04/2002 - 22:52

synd at du ser på verden så grusommt... men synes du heller burde ta deg sammen å leve livet du bare lever 1gang-du kan selv unngå den "grusomme" alkoholen såm du snakker om-MEN UTEN Å KRITISERE Å LA DEN GÅ UTOVER _DIN_ VERDAG...ta nu heller gådt vare på deg selv-å slapp av...det lønner seg bare ikke å hyle om at andre mennesker drikker..det er bare sånn det er...jeg mener alkohol er _BRA_å nydeli smak-å en god følelse...men du mener det ikke-så får det bli sånn-men at du LAR det gjøre deg trist-rysta å kaller folk tapera så har du det ikke bra gett..du burde slappe litt av å ikke gå rundt å bli rysta åver at verden ikke er i _dine_ hender... jeg har lest innleggene dine-å jeg blir nesten fløu på _dine_ vegne...slapp av sarah-skaff deg noe annet å bli trist for-å gå rundt å stemmpler folk fordi dem drikker burde du bare slutte med med en gang-d er faktisk veldig umodent-tenk nå etter hva du sier!! hilsen meg

sarah 14/04/2002 - 21:41

no er eg lei, og rysta, at der er så mange som er slike "tapera" det skuffa meg over kva slags verden vi eigentlig lever i, eg har bare trua!!!

til sarah 14/04/2002 - 20:06

Du sliter litt... gjør du ikke? GUD har ingenting med drikking og gjøre.. Get a life! Jeg gjør som jeg selv vil og har gjort det siden jeg er 16. Fordeldrene mine liker ikke at jeg drikker med de kan ikke gjøre noe med det. det er ikke slik at jeg ikke får lappen dersom jeg ikke drikker eller no. Selv om mange har det bryter de ALLER fleste dette............... Så Sarah, gå og legg deg

Alkis 14/04/2002 - 20:01

Det er ok at 14 åringer smaker på alkoholen. Men det finnes ikke noe dårligere en fjortis folk som r drita. Løper rundt i byen og spyr og prøver å komme inn på utesteder. Og dere som syns det er fett med falsk leg. Håper dere blir tatt, 2500 i bot og politi anmeldelse er ivertfall hva dere ville fått av meg dersom dere blir stoppet i kr.sand. Kom til excellent under quarten og prøv! der jobber jeg. har opplevd masse fulle folk og vet også hvem som er de verste til å fake. Øl skal det være 18 års grense på og intet mindre. Tenk hvor dårlig byen ville blitt med masse 16 åringer!! tenk bare på ungdoms skole party....

Hege Førland 14/04/2002 - 15:24

sarah: Blir nesten kvalm av deg, for alkohol har INGENTING med religion å gjøre, men med kultur. Det er forresten ingen som drikker mer enn katolikker, og hvorfor det? Fordi fleste parten av de katolske holder til i sydhavs-områdene. 8Frankrike, Italia...) Så IKKE bruk religion som et argument, finn heller dine egne, personlige meninger. Og si at du har respekt for alkohol, det gir du jo uttrykk for. Lettere for oss å aksepteke dine meninger ovenfor slkohol hvis de kommer av respekt, og ikke av religiøse aspekter!

Hege Førland 14/04/2002 - 15:17

Er selv 18 år, men begynte vel egentlig ikke drikke før for noen mnd siden. Vet at tilgangen på alkohol er stor, og at de fleste butikkene er mer opptatt av å få inn pengene, enn å selge lovlig. Dessuten har det vel egentlig blitt en selvfølge at en drikker, uavhengig av om en er 16 eller 18, og det er vel heller ikke rett. Selv mener jeg at ingenting er eklere enn 16 år gamle fulle drittunger på bussen som spyr, og selve nytelsen av alkohol (det å ta en øl fordi det faktisk er GODT!) er fallt helt bort..(?)

sarah 12/04/2002 - 14:46

foreldrene burde sjå etter kav ungane gjorde på i helga, og ikkje la dei springe fulle rundt overalt!!!!
det er det eg meina om det!

HB'qeen 11/04/2002 - 10:32

Seriøst... er selv 17 år har drukket i over tre år.. falsk legg. veska full av sprit osv. før vi skal ut i helgene er en selfølge! Fjortisser har vi vell alle vert en gang.. så hvorfor ikke bare le av dem å gli glatt forbi :D Vi skl jo inn på utesteder ikke henge i sentrum hele kvelden :D Ellers kan grensa være slik den er for min skyld.. er ikke vanskelig å få tak i øl,pol sprit eller hb for den slags skyld. Men prisen.. HERREGUD! Jeg reiser 1 mnd til syden i sommer... er d rart.. drikkka der nede er jo mesten gratis i forhold til i Norge! Selv om prisen er satt ned på 3,5 absolutt vodka til 136.50 eller no så er d dyrt ass! kommer sprit flaska under 100 lappen er jeg fornøyd! eller hva sier dere? STÅ PÅ ("o o")

sarah 11/04/2002 - 02:00

hmm...hva var det jeg sa såm fikk deg til å hoppe frem å kritisere foreldrene mine fordi at _jeg_ drikker frøken sarah?
jeg tror du er klar over at foreldre ikke kan springe etter ungene sine døgne rundt å se hva de driver med-hva slags foreldre er dem _da_!!! neinei... du er dårlig å argumentere

sarah 10/04/2002 - 20:41

alle kommer til himmelen, Jesus døde for vår skuld, han tar vår skyldfølelse og slepper oss inn til GUD=)ingen grunn til å bekymre deg, og eg er einig med chris 17:)



18 10/04/2002 - 16:10

Fordi karsk er ut... Bøndene har også begynnt å drikke... Siden nårge består av 90% bønder øker dette stattestikken...

Chris 17 10/04/2002 - 16:08

DRIKKING OG FULLE FOLK SUGER!!!

Til sarah 10/04/2002 - 09:50

Tror ikke på noe gud jeg, så ifølge boka du tror på alt det står i (bibelen) så kommer jeg til helvette likevel, så hvorfor ikke drikke?:)

sarah 09/04/2002 - 20:04

eg skylder ikkje på religionen, men eg ser ikkje noko grunn til og så drikke, spesielt ikkje før du har fylt 18, og du ikkje kan ta ansvaret sjølv!!
alkoholen er skadelig: du blir avhengig, mister jobben havna på "kjøret"!! og tenk på alle som dør kvar dag pågrunn av alkohol(misbruk)!!!
eg ser bare ikkje noko grunn til å drikke i helga og så angre etterpå (om du skulle gjøre noko dumt). la alkoholen stå på hilla, så slepper dokke det problemet:)
og navnet var sarah ikkje shara.

Jørg-1 09/04/2002 - 08:53

Øl er jo lett å få tak i nå for tiden, og hjembrent er enda enklere. Hjembrent koster også bare 100 kr for en halvliter.

|GiMMa| 08/04/2002 - 22:50

HAHA!!!!Mitt motto: DREKK pilzn kald til alle døgnets tider! fjortiser på fylla må man barre le av å kicke!! ikke senk grensa på pilz.. har skaffa mei pilz fra jeg var drittunge;klarer u ikke skaffe alkohol FORTJEEEENER u ikke å smake livets vann! SCHÅÅL!

|GiMMa| 08/04/2002 - 22:48

HAHA!!!!Mitt motto: DREKK pilzn kald til alle døgnets tider! fjortiser på fylla må man barre le av å kicke!! ikke senk grensa på pilz.. har skaffa mei pilz fra jeg var drittunge;klarer u ikke skaffe alkohol FORTJEEEENER u ikke å smake livets vann! SCHÅÅL!

Drekka mer 08/04/2002 - 14:42

Drekka mer!

Suurfern 08/04/2002 - 14:27

Leste den greia til Shara. du kan ikke gjemme deg bak relgion når det gjelder alkohol.
hvis du faktisk har lest i bibelen , konfermert deg. osv. så leser du at gud veit alt som har skjedd og alt som skal skje, det er gud som er skaperen til alkoholen. men du må ikke være så trangsynt, det er greit og være avholds. men ikke legg relgion på bordet som skylden. Alkohol er faktisk: ether, etanol, metanol, det har faktisk forskjelige meninger med det, teknisk alkohol rensende, alkoholen er ikke noe ondt, men du kan misbruker alkoholen. det går under der gud har gitt menneskene fri vilje. men han har jo egentlig ikke gitt oss fri vilje når han/hu har skjebne bestemt livet vårt. (ut ifra Krdommen)

Replikk?:-->


suurfern 17 08/04/2002 - 14:18

Jeg tror det er flere grunner til den statistikken.
1. De unge ser mer opp de eldre i dag en før. derfor skal de vise seg og drikke.
2. Statistikken før stemte ikke riktig.
3.Det er blitt satt mer fokus på de unge og alkohol.
4. Det som er ulovlig frister...

KrIzZ 07/04/2002 - 20:50

LoLz sier jeg bare.. Alkoholen er skapt for å ha d skoy! naivt kanskje men..det er forskjell på forbruk og misbruk. Ved all ANT-undervisninga på skolen, glemmer lærerne å si at det er gøy. Det er jo det som er grunnen til at folk drikker.. Men d er teit når folk skryter dah.. Jeg sa til ei jente i klassen da hun sto å skrøt av hvem hun hadde klina med og hvor mye hun hadde drukket og bla bla bla; du er så jævla fjortis!(hun var faktisk 14 da men..) Da ble hun forbanna..men d hørtes jo ut som d var første gang hun var på fylla.. tra la la.. det er jo klart at salget på alkohol har gått opp, og at unge drikker mer.. er vel mer "moden" da.. konklusjonen min blir vel at..tja..alkohol er..hm..greit..Så lenge ikke skrytehistoriene dine etterpå må gå ut over andre.

sarah 06/04/2002 - 20:41

til du som skreiv eit innleg til meg!!
unnskyld meg men du er bare 15 år, og så sier du at du nyter å ta deg ein øl, fredags eller lørdags- kveld, kva slags foreldre er det du har? som ikkje tar bedre vare på ungane sine!!!!
GUD skapte ikkje alkoholen, men det var menneskene!
alkohol er ingen glede, det er bare tøys og tull!!ingen skulle ha brukt denne typen "nytelse" som dokke kaller det.

ronja 06/04/2002 - 09:57

Hvorfor tror dere alle at alt blir mye bedre med mer alkohol? Det er jo tross alt en grunn til at denne PROBLEMET blir tatt opp. Fyll tar seg ikke særlig bra ut overalt. Private og offentlige fester er ok så lenge fylla holder seg der, og ikke forstyrrer andre som har valgt å ikke være med på dette sirkuset. Dette er jo noe hver enkelt må få velge. Og om man kunne satt igang noe som hindrer fjortenåringer i å drikke, er det bare bra. Folk bør vente med å drikke til de er gamle nok til å skjønne konsekvensene av det de gjør. Da blir det vel ikke så mye fyll vil jeg tro.... Selv er jeg sør-trønder, og selvsagt har jag drukket karsk og mere til. Det gjør jeg også nå en sjelden gang. Men jeg vet når det er nok! Det er cluet.

alan 05/04/2002 - 22:04

hei er det noen fine damer her idag???

L 05/04/2002 - 09:46

kommentar til de som sier de aldri har drukket og bla bla bla...slutt å kritiser det dere aldri har opplevd!!

Simon_sTOre_ELGEN 05/04/2002 - 01:45

NJæææ..hehe...alkohol e ein stor nytelse...tihi...
eg drekkar dagen lang!! d synns eg alla skal gjær

til sarah: 05/04/2002 - 01:37

det såm er sarah-at viss du kan drikke alkohol,å du kan "kose deg" mens du gjør det-hva er så galt? at gud ikke skapte oss får det???? alkohol har faktisk vært skapt i vikingtida osv osv....! lurer på hvorfor du har slik imot det for alkohol er en glede på sin egen måte...såm kan virke veldi skremmende på folk som bare opplever tull med det!!! aldersgrensa er toppers...burde aldri settes ned...det lærer nåkk alle å en hver...!! men sarah du burde lixom oppleve det før du vet hvordan det er,også må du så klart like det.."!! noen liker det,å noen liker det ikke,å noen burde får all del "ikke" drikke alkohol..men det er synn du ser bare negativt i alkoholen:/ men slik trives du med ser jeg å det skal du for all del få gjøre;) men du må forstå at alkoholen skaper spenning faktisk-for meg ivertfall...vet ikke med dere andre...det blir artig når man har "lært" seg å drikke på en ånkli måte å ikke havner drita full åver alle busker å fjell vær gang,å glemmer det dagen etterpå!!!slikt er synn,og jeg har selv vært slik dum...men nå kan jeg faktisk oppføre meg-å nå synes jeg det er noe jeg fortjæner;)

for meg er det "herlig" å ta en slurk av øllen (drikker får d meste abre øl) en fredag eller lørdag etter en slitsom uke...det er spennende å møte nye folk å bli kjennt å faktisk møte venner såm man har resten av livet...:) synes det er koslig jeg!!
jeg elsker fart å spenning...så ikke missfårstå dere såm leser dette-jeg har nåkk spenning på andre måter enn bare i alkoholen..men en fin måte får meg er å at jeg kjenner spenningen vær gang jeg skal på fest!!! det er en morro følelse det...

fint for deg som har andre muligheter får spenning...men det er nå detta mange andre gjør på sin måte åsså,,,synes det er dummt at du på en måte kritiserer å sier det bare er dumt å drikke...
:men eg forstår ikkje korfor nokon drikker,det er jo bare dumt!!!----det sa du..og det synes jeg er dummt av deg å kritisere...for å si det på en annen måte-er ikke gud glad i oss alle som slik vi er? neinei...det var et dårlig argument det der!!! ikke at jeg er kristen,men hadde vært spennende å tru på noe...men gjør ikke det,så det med gud har jeg ikke så stor peiling på-men vet da at gud mener at alle er likegyldig....med å uten alkohol!!! nemmlig-skulle bare ha sakt dette...ikke får å lixom kritisere dette du har sakt å slikt,men dette er hva JEG mener!!!

hilsen en jente på 15

sarah 04/04/2002 - 19:11

ja men det er faktisk sant, eg forstår ikkje kva dykk diskuterar, aldersgrensa på alkohol er 18 og 21 på enkelte "varer", men eg forstår ikkje korfor nokon drikker, det er jo bare dumt!!!
det var ikkje derfor GUD skapte oss, for at vi skal kunne kaste vekk livet vårt!!!
og kan ikkje alle vente til dei blir gamle nok til å begynne, eller bedre og ikkje begynne!!
så STOPP drikkinga!!!! GUD veit råd og har ei meining med alle!!!!
hilsen sarah

lille meg 03/04/2002 - 22:00

jamen annicken der er faktisk fjortiser som drikker men kan greie og kontrollere at dei ikkje drikker så masse at dei må på sjukehuset!!!
og eg er veldig einig med hydra, eg og kjenner folk som har drukket så masse at dei låg på sjukehus, måtte pumpast og masse anna, men dei tar ikkje avhold frå alkoholen i dag, men dei har lært, (men dei kunne ha sjekka på forhond før dei drakk, for det viste dei ikkje) men eg har heller ikkje hørt nokon som har eller kaller dei for alkoholiker.......
men det går jo ann til å begrense seg!!!

hilsen ei som bryr seg

Hydra 03/04/2002 - 17:12

Vel, jeg vil vel ikke kalle alle andre her fjortiser. Det går faktisk an å drikke uten å "ende opp på sjukehus og stemplet alkoholiker"...
Jeg er nå 19 år, og har drukket siden jeg var 13. Noen ganger mer enn andre, men jeg har lært av det! De apene som ikke klarer å kontrollere seg må gjerne drikke seg ihjel for min del!

Hilsen en kontrollert alkoholnyter...

Annicken 03/04/2002 - 10:27

JÆVLA FJORTISER... skjønner dere ikke at dere ødelegger livet deres med drikking??? jeg døde nesten av alkohol.. ble lagt inn på sjukehuset og stemplet som fyllikk.... ikke la det skje med dere.. jeg er bare 18 år, så hold grensa på 18 år, og la fjortisene slite med å få tak i alkohol... det mener hvertfall jeg...
Er det noen som er enige??? send meg mail.eller svar her...

Hilsen en "bekymret x alkoholiker"

en på jobb 03/04/2002 - 06:26

ehh, hjelper ikke klage på priser, skatt må vi betale samme hva, vi som jobber da hvertfall, avholdsfolket er de eneste som i realiteten slipper å betale det som alkoholen får inn i statskassa,(igjen, regner ikke med dere som ikke jobber..) og det er vel greit? de kan jo ikke ha det godt stakar, ikke kunne drikke litt engang:)

godt tips 02/04/2002 - 04:33

isteden for å kjøpe dyr øl elller dårlig 96 i Norge burde dere heller dra til Danmark å kjøpe Smirnof ICE. Det er drit godt, eneste problemet er tollen for oss mindreårige. PS. En halvliter med Smirnof ICE koster bare 20 DKR.

slayer_private 27/03/2002 - 09:19

Det at fjortiser drikker seg drita på fester, gjøre bare de fleste foreldre oppgitt. Men selvfølgelig, det kan jo være artig... Det det dreier seg om, (noe dere vil merke når dere blir litt eldre...) er at det å ta en kald pils i solen, kan være mye bedre enn å dra på fest. Det er mye annet som er bedre enn øl og sprit... Make sweet love... Det at aldresgrena blir senket, kommer ikke til å skje...tipper heller den blir økt. Men, you'll learn when the time goes by. Pease out!

Jupiter 27/03/2002 - 02:49

Ah.. endelig ett saklig innlegg. Jeg er veldig enig med Stoppenhalv..

jeg stusser på en ting til som "ja" skrev:
"dere som sier dette, gjør/har gjort sikkert det samme dere også!"

Har gjort/gjør hva?
Jeg er 18 år, har aldri drukket, og jeg ser ikke poenget. (min far er ikke prest, og jeg er ikke kristen, så ikke skyld på det)

Kan du eller noen annen forklare meg hvorfor jeg skal drikke?
Hva er mer naturlig av å drikke eller ikke drikke...? Dersom noen personer blir oppvokst isolert fra dagens kyniske holdning, ville de ikke tenkt at de måtte drikke.

Folk spør meg "Hvorfor drikker ikke du, hvorfor skal du være annerledes?"

Mitt svar/spørsmål er: "Hvorfor skal jeg drikke? Og er ikke alle annerledes?"

Stoppenhalv 26/03/2002 - 03:40

Bare en liten kommentar til hva "ja" skrev. Du nevner at de med vett i hodet kan styre alkoholen. Jeg gjetter at det her er alkoholisme du sikter til, og vil med det ta meg friheten og korrigere litt. Kall det gjerne flisespikkeri om du vil. Avhengighet av alkohol har null og niks med vett å gjøre. Avhengighet av alkohol er det fortsatt sterk uenighet omkring, men en ting alle forskere, og folk med sunt fornuft, er enige om, så er det at det ikke har noe med vett å gjøre. Hadde det hatt det, ville neppe noen vært alkoholikere, for det er ikke noe man frivillig velger.
Jeg vil for all del ikke ødelegge den artige stemningen her, og alle bedrøvelige fjortisinnlegg om piss dere ikke har greie på, men gjør likevel folk rundt dere den tjenesten og respekter at ikke alle er like, heller ikke når det kommer til alkohol. Slapp av, drikk for all del, men vær forsiktig så dere ikke havner på en planet dere ikke ønsket.
Takk for oppmerksomheten.

ja 25/03/2002 - 18:34

slutt å kødd nå da sarah!
alle har selgælgeli lyst til å prøve å drikke. det er spennende å utforske rusen... så ikke sår: "hva er vitsen i det?"
det er så teit...dere som sier dette, gjør/har gjort sikkert det samme dere også! enig at de under 18 år fikser seg alkohol ganske lett.
gutter kan kjøpe sprit av dem som er større og jenter får det fra gutter som er større. har aldri sett så mye at jegnter over 18 gir alkohol til de som er mindre... jenter over 18 er voksne! mere enn guttene..
men nå er jeg ut av temaet.
de som dikker,drikker!! INGEN kan stoppe dem...om de ikke stenger de inn på glattcelle!
slik er det bare... men noen har vett i hodet, og kan styre alkoholen!
heldigvis..

sarah 24/03/2002 - 13:30

veit dokke ka altså, korfor drikke i det heile tatt?? eg er 17 år og har aldri drukket, forstår ikkje vitsen med det, pappa er prest og sie det ikkje er bra!!!

Jupiter 22/03/2002 - 00:07

Jeg drømmer ikke om å bli "pult eller å bli full".. sorry, mac.. og en må ta konsekvensene når en er full også. Det er dessuten ikke godt å drikke, og nå skal jeg sove.

aftab 21/03/2002 - 18:53

alle drømmer om å bli pult eller å bli full,
det er lettere å bli full enn a bli pult
når man blir pult må man ta seg av konsenkvensene!!!!!
ble drita da jeg var 15
det er ikke bra å drikke(det er godt) ikke drikk

Jupiter 20/03/2002 - 21:06

Vel.. nå har det seg slik at desse rusbrus dingsene er laget FOR å appelere til unge.. det vil ikke si at det vil bli drukket mindre alkohol. Det vil rett og slett si at det blir mer å velge mellom når en skal drikke...

|benzin 20/03/2002 - 14:58

Nå som ser ut som at vanlig rusbrus og svakvin legges ut for salg i butikkene, tror jeg at det totalt sett vil bli drukket mindre alkohol. Ja, jeg vet at det for de fleste besserweissere høres helt skutt ut, men tenk på dette: Folk flest som debuterer liker ikke øl, så da går de til polet(via en annen, men eldre person) tenk da; hva vil de velge der? en rusbrus(0,33) til 30+ kr flasken eller en halflaske for noe over hundrelappen?
gjett 1 gang...
MEN... når den rusbrusen kommer i butikkene... selvølgelig kommer unge til å kjøpe den, men da til samme pris om øl.. men da blir det drukket mindre sprit.. og dermed mindre flatfyll, fordi disse uerfarne akoholnyterene har mer kontroll...

Jupiter 19/03/2002 - 16:39

UNNSKYLD MEG
Men dere sier at det er mer narkokriminalitet i norge en i amsterdam.
Det er feil.. det er flere bekreftede overdosetilfeller i norge, men det er av EN grunn.
Måten de finner ut om det er overdose i nederland er dersom den døde har sprøyten i arma, eller pillene i hånda! I Norge er det nok å ha spor av norkotika i seg når en dør av ukjent grunn. Det er KLART at det blir stor forskjell da!

blablabla 19/03/2002 - 02:05

wickedragon: jepp...er ENIG med deg!!!! grensa burde ikke settes ned...grunnen til at det er aldersgrense på alkohol er fordi du skal faktisk være ansvarlig før du drikker-d e kanskje ikke lett å fårstå-men d er det som er-man må kunne fårstå det før man drikker!!! man må være ansvarlig får de tingene man gjør-å alkohol er ikke for uansvarlige mennesker...det er også stoffer i spriten din som ikke en 14åring skal tåle..man blir helt vekke-å det er utroolig lett å misste kontrollen med spriten!! og dere som mener at grensa burde settes ned-ser ikke ut til å være ansvarlige nåkk til å kunne drikke\!!! det virker nemmlig slik....vet ikke om jeg greiide å forklare det jeg mente helt slik jeg skulle,men nå er jeg så trøtt at jeg håller på å stommpe av!!! go natt alle sammen der ute...

blablablaa 19/03/2002 - 01:46

heyhey alle sammen...dere argumenterer nu alt MULIG her,men kommer egentli ingen vei-det er fordi dere på være i ens situasjon før dere kan kritisere nemmlig.... f.eks hun der som kritiserte at jenter kan være raske å kle av seg osv-det kan skje med alle som Nadia sier rett ovenfor meg...synes det er helt rett at dette er en ting man må se seg selv i før man kan gå å kritisere-for de som har blidd gravide på denne måten har neppe planlakt det!!

også dette med fylla da,dere som ikke drikker går faktisk glipp av noe-men hva går man ikke glipp av ? det er ikke noe man har store behov får allså så det er bra dere er lykkerlige på denne måten-det er like bra å ikke drikke som å drikke..ingen skal måtte se ned på noen som ikke drikker-å heller ingen skal se ned på de såm drikker!!

jeg selv er fårnøyd me at jeg tar meg en fest når jeg selv fortjener det...men skal ikke måtte gå å skjemmes for det!!

også dette med 14iss fylla...joda,lite arti å se på at folk spyr å klarer så vidt å stå på beina,å sier mye tøv å vas...men dette vet da alle bedre enn...herregud-alle har da vært opp i en slik situasjon såm å være 14iss...det er ganskle sleipt av dere som sitter å sier at dere sjøl begynnte da dere var 14år å drikke,men nå er dere 20år å kan da bedre enn det liksåm-det er jo ganske egoistisk...fordi dere beskytter dere selve med at dere var litt bedre enn nå til dags 14isser-det er fordi man er selv i situasjonen å havner ikke på spy-fylla med vilje..andre gjør det ikke heller gutter å jenter!!!

også vil jeg fortelle dere at selv har jeg aldri spydd i fylla-og vært 2ganger så drita at jeg ikke klarte å stå på beina-ja,min unnskyldning er at jeg drakk for mye..men jeg lærte virkerlig av det den ANDRE gangen...nå drikker jeg ikke sprit mere-for begge de gangene hadde jeg drukket sprit nemmlig!! nå har jeg det bare bra på fylla jeg!!! :) nå vil jeg be dere ta vare på dere selve får dere alle er brae mennesker uansett om dere drikker eller ikke....

hilsen fårståelsesfull jente 15!!

til "14år og stolt av det" 18/03/2002 - 22:44

hei du...du skrev:guttene mellom 14-17år som drikker for å gjøre seg "til" for jentene..-å at de ikke blir tøffere av det osv!også fortellte du at du ikke var intrissert i dette???? hmm...hvorfor røyker du? du sier selv du ikke er avhengi osv,så hvorfor gjør du det? er det for å tøffe seg,eller for å se voksen ut,eller fordi det er spennende?? ser ikkeno POENG i innlegget ditt når du bynner å babble om at du røyker når det passer seg osv...jeg røyker-men jeg var JÆVLIG dom da jeg var 13,å nå er jeg fast røyker,det 3år siden å nå skal jeg slutte-er på GOD vei! også en ting til,når du skal ut å feste på en fredagskveld-hva tenker du da? hva er det du gleder deg til da?? tenker du ikke hvor spennende det vil bli å møte nye mennesker innkludert "guttene" som du nettopp forteller at de bare drikker får å gjøre deg til for jentene!! allså,du har stakkars missfårstådd kraftig når det gjelder alkohol å feste å stakkars guttene-guttene drikker ikke akkorat får å gjøre seg til for oss jenter-de drikker av samme grunner som at du drikker jenta mi!! men det du sa med kondomer å det der er da sant nok...men du skal ikke si at det aldri ALDRI kan skje deg får trur du virkerlig de jentene som du kaller kjiipe planlegger å bli gravide den kvelden dem dynker i seg for mye alkohol såm kan både skje meg og deg!! nei vettu hva...du kan ikke sitte å prate i hitt å vær om ting når du ikke ser deg onkli i situasjonen,å ha meninger må ha sin fordel!!! hvis jeg har missfårstådd-så kan du fårklare dette poenget ditt nøyere for meg..for jeg fant ingen poeng!! hilsen Nadia

JENTER BILLIGE I FYLLA? 18/03/2002 - 22:05

hysj..jenter kan høre deg!!!! du er faen meg ikke rikti smart du,får hvordan kan du mene at en jente du sjekker opp er billig?? eller er det heller slik at alle hiver seg åver deg å er billige osv..? for noe VÅS...hvordan kan du si dette? jenter er aldri billige,billige kan du kalle horene-men faen ikke jenter som skjekker deg opp i fylla å du sitter tydlivis bare der å ser på å føler deg som en konge,å sier til kompissene dine:herregud for et billig vås!! ta deg sammen`a..-hvis det er billig du vil kan du hute deg på rema og kjøpe noen nuddle pakker for 2kr pakken...

en som lurer 18/03/2002 - 18:45

ok, takk for opplysninga "wickedragon":)
og eg må si at eg er einig m deg!!
men magda, husk at du lever bare ein gang....!!!-eit liv, lev det og ikkje kast det bort, og eg må og si at eg er veldig einig med "ei som er fjorten og er stolt av det"

Magda 18/03/2002 - 14:06

Hvorfor ikke bare hippie around? hvorfor ikke bare hippie around med fri sex og ha det bra.. yeah! live in peace. .s.

Sognal 18/03/2002 - 13:18

ØL ØL OG MEIRA ØL HAHAHA det e det kjekkaste eg veit!! da aoret du blir 16= DRIKK SÅ OFTE DU FÅR SJANSEN!!! Nyt livet fest og ha det gøy! bye folks!

wickedragon 16/03/2002 - 12:06

Til en som lurer: "Men jeg veit ikke om jeg er alene når jeg sier at de gangene fjortis blir nevt så tenker jeg ikke på de som er fjorten år. Jeg tenker på sinnstilstanden. Den totale vettlausheta sammenblandet med trua på at du må være voksen fordi voksen er best. Har en kompis som er fjortis. Han er 19 år gammel. Helvettes fjortis. " --wickedragon.
hehe....quota meg selv.
FrP: det må da gå ann å legalisere alt lett dop. De har jo gjort det i Nederland, og der gikk kriminalitets-tallene ned. Vel....så hadde de kanskje oxo gjort alt det som hadde med slik kriminalitet å gjøre Lovlig, men vi ser ikke på detaljer her. :P
Og før det hagler inn folk som syns det var en teit kommentar; jeg tuller.
Jeg har et lite spørsmål å komme med, og jeg håper det når fram til folk:
Kan dere slutte å si at grensa skal settes ned fordi ungdommen får tak i drekka uanzett? Det er ikke en god grunn. Beklager. Ikke en god grun i det hele tatt. Jeg trur faktisk ikke jeg trenger å begrunne det mer en gang. Dere burde skjønne det sjøl.

hilsen ei som er 14 og stolt av det:)!!! 15/03/2002 - 15:19

om man setter opp aldersgrensen eller ned vill ikkje ha det ha noko og bety. fordi ungdom under 18 år får ALTID tak i den alkoholen dei vill ha av drikkevarer. eg synest at det er greit og drikke en fredags eller lørdagskveld, men og drikke til du stupar eller er dritings ser eg ikkje vitsen i, spes. gutter mellom 14-17 år som drikker for og gjøre seg "til" for jentene.....? HALLO...!!!!!! du blir ikkje tøffare når du drikker. eg er sjølv 14 år og drikker når det passar meg.har ikkje vert full hit til (men ikkje langt frå). det samme gjelder røyk, korfor begynne når du er bare 12-16 år og røyke? eg røyker , men ikkje til dagen, når det passar meg. men det kommer jo og ann på kva slags folk du vanker med......?
men om du begynner og drikke når du er 14 eller 16 kva er forskjelllen då? ingenting! kansje nokon er begynt å få litt bedre vett når man begynner så "seint" og ikkje drikk seg full kver helg.
men når det gjelder aldersgrensa er den sikkert grei nok...........he..he...he:) fordi du får altid tak i alkohol og røyk (det er ialefall ikkje eit verdensproblem.
Ungdommen har alltid drikket og kommer alltid til å gjøre det.
og til dokke som klager på oss "fjortiser", det er inga grunn for det, dokke har jo sjølv vert det ein gang, og nokon kommer alltid til å vere det.
men husk, man lever bare eit liv!!!
"lev menst du kan det er forseint å angre etterpå"
(gjelder ikkje 15-17 åringar jenter som drikk seg full, har det litt travelt med å få AV seg kleda og ikkje PÅ kondomen, har ubeskytta sex og 9 månder seinare må du sitte heime kver hjævla kveld, fyren du låg med stakk av, tenk på den stakkars ungen, med ei mor uten utdannelse og ??? på kven faren er.) det er kjipt det!:(
du er bare ung en gang i livet, ikkje gløm det, men ikkje gløm vettet når du skal ut og drikk!!
Bruk kondom og lev livet med alkoholen:)












en som lurer 14/03/2002 - 15:35

eg må bare spør, ka meinar dokke med "fjortisar"?...d kan jo bety to ting, fjortis=14 år eller 13-25 åringar som drikker seg fulle på 1-2 timar og så etter på spyr.

tom erik 14/03/2002 - 15:27

hei ja. va mange comments her ja. hehe. elsker deg tonje.

FrP 14/03/2002 - 10:51

Nå har jeg lest gjennom de fleste innleggene som står her, og jeg må si meg enig i Jupiter som sier at her er det mange mindre vellutviklede hjerner når har lagt inn innleggene. "dø alle fjortisser", "legalisere dop", "gi unga alkohol før idertten tar dem", "røyk dere stein" Selv er jeg bare 17 år, men jeg klarer i alle fall at å senke aldersgrensen ned til 16 vil bare føre med seg elendighet. Mer kriminalitet for å få tak i penger, mer bråk i byen i helgene, flere innleggelser på sykehus o.s.v Dere må da kunne tenke litt anstendig istedet for å bare skrive meiningsløs tull på nettet. Vi har et ansvar. Jeg håper svært få av dere blir politikere. Den dagen narkotika blir legalisert går Norge rett vest. Kriminaliteten blir å stige proposjonalt med pengeboke t røkke!! Tenk dere litt om !!!

Frp 14/03/2002 - 10:35

Jeg hadde bare en ting å si: Jeg stemmer FrP! De har fantastiske mange gode forslag, og står for mange gode ting, blandt annet innvandringspolitikken. Men denne gangen mener jeg at dem tar feil. Alkohol er farlig, det er det ikke tvil om. Undommen drikker oftere og mere for hvert år. Å senke aldersgrensen for kjøp av øl i butikkene er lite gjennomtenkt. Det er slett ikke alle 16- åringene som er i stand til si stopp når de har fått nok. Det er ikke alle 16- som er voksne nok til å la være når de ikke vil. Alkohol er skadelig. Alle husker sikkert si første fylle. Snubla og sjangla. Trynte og spydde. Det er lite ansvarlig å senke grensen ned til 16 år.

InOrbit 13/03/2002 - 23:33

Ta dåkk ein tur t Namsos i N-trøndelag dåkk, så ska vi vis dåkk FÆSTING på dein bæste måt´n! Me ÆKTE trøndesk breinnvin!!

Ganja 13/03/2002 - 12:28

leagiliser dop ,øl er noe svineri ,hjemmebrent er tingen

Heimert 12/03/2002 - 22:50

D va faans så mang meninga da, si litt æ å da:)
Kutt ut vin skipe drekk heimert eller øl, bynnj me øl fortsætt me heimert, heeeeeeeeeele natta.

DREKKA MER

Erlend 12/03/2002 - 16:44

Grunnen til at alkoholforbuket i Norge har steget så mye særlig nå de siste to årene har med tilgjengeligheten å gjøre. Det er virkelig mye lettere å få tak i alkoholholdige varer nå enn tidligere. Viss det er et mål å få ned inntak av alkohol ved ungdom, kan man ihvertfall ikke begynne med å senke priser eller aldersgrenser. Noen lenger oppe på siden sa at dette kanskje kunne føre til at det ikke ble "like" spennende å drikke. Jeg skjønner hva personen mente, men mener selv at det er feil! Folk vil drikke minst like mye om aldersgrensen går ned på Øl/Vin og prisene generellt blir lavere, etter min mening!
Jeg selv drikker ikke mye. Jeg har selv vært på fylla, og har hatt det ganske så gøy til tider. Har tatt et standpunkt mot alkohol nå, og angrer ikke på dette! Selvfølgelig kan mange gå imot meg og kalle meg en idiot. Men dere kan ikke si at jeg IKKE vet hva jeg går glipp av, for jeg sitter med erfaringer fra begge hold, så jeg vet hva jeg prater om! Jeg vil avslutte med å si at det er greit å ta seg noen Øl nå og da, men man trenger ikke drikke seg fra sans og samling. Man må selv ha kontroll over alkoholen og ikke la den ta kontroll over deg. Eks.: Du har tapt viss det er alkoholen som bestemmer hva du skal finne på i helga! Det letteste du kan gjøre etter min mening, for å få kontroll over alkoholen, er å kutte den helt ut. Men såklart, alt er relativt! Andre har sine meninger, og jeg aksepterer andres meninger og oppfatninger om temaet. Selv om jeg ikke skjønner meg på alt som blir "ropt ut" !

xwilleex 12/03/2002 - 10:33

DOP er farlig, begynner du å røyke hash bgynner du på heroin, det er så ufattelig Dumt å høre noen uerfarne politikkere snakke om det!Narkotika er farlig i det du misbruker det ikke bruker det.
Årlig dør det flere av overdose i Norge enn i Amsterdam der det er lovlig å bruke cannabis.

psycho 11/03/2002 - 01:07

jævla søringa hele gjengen... dokker skulle faen ikke ha hatt lov til å drikke

ja 10/03/2002 - 19:04

jeg er ening med at det er teite med fulle fjortiser...men bare med de som "faker". og fjortiser er kjent for å "fake"... late-fyll...wannabe.. det er SÅ teit. men alle er jo ikke slik da..er fortsatt ikke helt ening med at fjortiser blir drept i promillekjøring. det er vel mest idioter som har tatt lappen og er rundt 20 år, som ikke har noe annet å gjøre enn å wannabe-fjortis! :P dette begynner å bli snudd på hode...eller hva?

HeAvYsh|t 10/03/2002 - 15:20

La dei drikka....!!!!!!

Jupiter 09/03/2002 - 16:59

Hehe.. Ja: det har du delvis rett i de kan ikke kjøre.. men han sa "Har en øl eller to noen gang drept noen?" det er jo ikke akkurat så veldig sjeldent at fjortiser sitter på med folk som promillekjører.. og derfor blir fjortiser drept i promillekjøring

ja 08/03/2002 - 13:56

ja men fjortiser kjører ikke Jupiter. Så de kan ikke bli drept i noe promillekjøring.

Shibby 07/03/2002 - 21:23

Ashes to ashes,dust to dust,life is for living so party we must...

Jupiter 06/03/2002 - 21:12

Ja
(tenkt promillekjøring, og folk som blir voldelige når de er berusa, og båtturer og sånne ting. De DRIEKTE skadene av alkohol er veldig små annet en i store mengder, men de indirekte skadene er det flust av!)

jacos 06/03/2002 - 13:50

Hadde politikere eg andre dumme folk vært klar over hvor mye dritt folk dytter i seg fordi øl er dyrere og vanskeligere å skaffe, tror jeg de ikke hadde nølt med å sette ned aldersgrense og pris. Har en øl eller to noen gang drept noen?

Dåsemor 05/03/2002 - 19:27

det skal stå nå. sorry...

Dåsemor 05/03/2002 - 19:24

La folka leve livet hvis de er hypp på d da!! jeg blir så jævelig irritert på folk som sitter og sier at fjortiser ikke gjør no annet enn å derkka,det er er jo egentlig ikke så jævelig mye annet å gjørra da. og de som er litt eldre gør ikke så jævelig mye annet de heller. La folka leve livet uten at dere som ikke er "fjortiser" bryr dere,dere var sikker ikke no beder. å må skall dere gå rundt å leke voksne?? hva faen er d for no a??? lev livet a folka;) Hug from me....

ja 05/03/2002 - 18:51

herregud da!! hva er det så gale med fjortiser på fylla da liksom..? jeg innser jo problemet for de.. men folk på 17 år som ikke har noe bedre å foreta seg enn å henge på byen å drikke!! det er teit.. dere er tross alt voksne..fjortiser har bare ikke bedre å gjøre.. det er bare slik!!
så alle fjortiser: LETS HAVE FUN!! ha det kult mens dere kan..for sent når dere er voksne..

Jupiter 05/03/2002 - 18:05

MiNIMaFiA: Ja det ser nesten ut som om du har vert litt trøtt.. jævla egoist.. "vi vil ha det morro.. så dersom dere kan bare bli narkomane, så hadde det vert fint..."

strax18: grow up

MiNIMaFiA 05/03/2002 - 09:57

Sorry skrivefeilene jeg var trøtt da j skreiv!!!

MiNIMaFiA 05/03/2002 - 09:56

JA FEST SOM FAEN!!!!!!Det er veldig morro å sitte sammen med mange venner(Flest bitches) og ha det morro!! Men med en gang det kommer fjortiser på fetsen er den ødelagt!! De er så jævla dumme på fylla og irreterer så jævlig!! Så fjortiser IKKE DRIKK RØYK HELLER HASJ SÅ SLIPPER VI DERRE PÅ FYLLA!!!!!!!!

strax 18 05/03/2002 - 00:15

PARTY ON!!!!!!!!!!!! Ingenting er som å sitte ilag me masse venner og virkelig drikke hele natta og ha det morsomt!!!! man lever bare en gang og FJORTISSER DØ DØ DØ DØ DØ DØ DØ DØ DØ DØ..................

tERMINator 04/03/2002 - 22:50

fordi det e så mange utrolig dume fjortiser som mister hodet helt i puberteten. det har ingentin med butikk øl å gjøre. foreldrene har også mye ansvar.men fjortiser som ikke vet hva de driver med e ikke noe nytt. so long maj bitches

Jupiter 02/03/2002 - 02:32

At folk kan være så dumme og tro at alkohol er sunt og bra!
Og at folk kan tro