Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Cinemazone
Asiatisk invasjon
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
"Snikende tiger..." stakk av med fire Oscar, Hong-Kong-inspirerte slåss-scener ser man plutselig overalt, og japanerne og kineserne gjør rene bord på filmfestivaler verden over. Det er ikke tvil: En østasiatisk kjempebølge skyller over lerretene om dagen.


I likhet med de fleste andre filmer fra andre steder i verden enn den lille filmbyen i California, sees de asiatiske sjelden av andre enn utpregede filmentusiaster. Der disse "sære, kunstneriske" filmene vises på filmklubber rundt omkring eller i kjeller’n på Klingenberg et par-tre uker før de blir tatt av igjen, er det ikke akkurat de største massene som strømmer til.

- Det er mye på grunn av markedsføringsbudsjettene. Med den øredøvende amerikanske markedsføringen er det ofte vanskelig for andre å nå ut, forteller en som har prøvd å gjøre noe med akkurat det; Svend B. Jensen.
Som daglig leder for filmdistributøren Arthaus, sørger han for å ta inn litt andre filmer enn mainstream-produksjonene fra Hollywood. Og en stor del er fra stadig mer dominerende Øst-Asia.


- Det er en kjensgjerning at det er mye spennende asiatisk film nå. På filmfestivaler rundt omkring er det stort sett asiatiske filmer som stikker av med prisene, sier Jensen.

I fjor gikk fem av ti priser under Cannes-festivalen til Øst-Asia. (Kinesiske "In The Mood for Love" tok to, mens kinesiske "Devils on the Doorstep", taiwanske "Yi Yi" og den filippinske kortfilmen "Anino" kapret én hver.)

Og vinden fra øst ser ikke ut til å ha blitt særlig mildere i år. Mens ikke en eneste spillefilm fra Nord-Europa kom med i det nylig offentliggjorte Cannes-programmet, er tre japanske, en kinesisk, og en taiwansk film blant de 23 i konkurransen.

"The Matrix", Woo og Tarantino

Men det er ikke bare Cannes-juryen som har fått øynene opp for de skjevøyde. Etter kjempesuksessen "Snikende tiger, skjult drage", planlegger nå flere Hollywood-studioer både kinesiskspråklige filmer, og storbudjettproduksjoner med stjernene fra kinosuksessen i hovedrollene.

Likevel; trodde du det asiatiske inntoget i Hollywood startet med "Snikende tiger..."?
Neida. Asiatiseringen (hvis vi kan kalle det det) av filmbyen har pågått en stund:
De elleville slåss-scenene i "The Matrix" ble koreografert av Hong Kong-regissøren Yuen Woo-ping, mens landsmennene Yuen Cheung-Yan og Corey Yuen sto bak kampscenene i "Charlie’s Angels" og "X-Men".
Quentin Tarantinos hensynsløse gla’vold er svært Hong Kong-inspirert. Enkelte scener i "De hensynsløse" hevdes direkte stjålet fra Hong Kong-mannen Ringo Lams "City on Fire".

Fjorårets kanskje feteste actionscener ("Mission Impossible 2") var regissert av John Woo, som fra før har blant andre "Broken Arrow" og "Face/Off" på samvittigheten. Og "Snikende tiger..."-regissør Ang Lee har tidligere fått mye ros for "Fornuft og følelser".

- Den asiatiske filmestetikken har, mer og mer over det forrige tiåret, sneket seg inn i Hollywoods, med - slik jeg ser det - utelukkende positive konsekvenser, mener GQs sjefsfilmkritiker Terrence Rafferty.

Arthaus-Jensen er enig:
- I Hollywood er det nå et asiatisk filmspråk som skinner gjennom, sier han.

Og Rafferty tror han vet noe av grunnen:
- Den asiatiske underholdnings-tradisjonen har et stort overtak på vesten gjennom sin bruk av "martial arts". I actionfilmene vi er vant til, er kamper typisk basert på skuddveksling og grisete, ugrasiøse nevekamper. "Martial arts" legger mye større vekt på fysisk eleganse, raske reflekser og hurtige, lette bevegelser ¿ noe som visuelt er mye mer interessant enn scenene med brutal kraft.

- Øst-Asia er det kunstneriske senteret akkurat nå, slår Svend B. Jensen fast.

Noe for ungdom?

Vel, vel. Det "kunstneriske senteret" høres jo flott ut. Men foruten disse asiatisk-inspirerte Hollywood-produksjonene ("Snikende tiger..." bl.a. var produsert med amerikanske penger), er vel fortsatt mesteparten av filmene fra østen typisk "sære" produksjoner med liten appell til de fleste norske ungdommer.

- Er dette noe for ungdom, Jensen?
- Jeg har et håp for ungdommen. Jeg tror det faktisk er flere som er interessert i noe annet enn bare ferdigtygget underholdningsvare. Noe med litt mer pigger, og som ikke er så strømlinjeformet.

- Noen filmer å anbefale?
- Monday, som har gått på kino nå, er en japansk film med svart humor, Tarantino-preget. Og Wong Kar-Wais In the Mood for Love er veldig bra.

Foruten kinesiske "In the Mood for Love", som er et romantisk utroskapsdrama som har mottatt en rekke priser verden over, er det også en rekke andre spennende asiatiske aktuelle filmer for tida:

Kinesiske Shower er et muntert hverdagsdrama om livet i et bad i Beijing. Den er både morsom og sjarmerende, og har et artig personregister.

Legendariske Sansenes rike ble vist for første gang på norske kinoer 4. mai i år, etter å ha vært forbudt i 25 år. Eller, forbudt og forbudt... Rettere sagt er det ingen norske distributører som har giddet å prøve å importere filmen med flust av kjønnsorganer i bevegelse. Samtlige regnet med at den kontroversielle filmen var for sterk kost for den norske sensuren, inntil Arthaus gjorde et forsøk for to år siden. Som ventet fikk de avslag av Filmtilsynet, men etter en anke fikk de plutselig lov likevel. Nå er den halvpornografiske, men svært anerkjente erotiske filmen (som er basert på en sann historie) klar for norsk visning.

Fra samme regissør (Nagisa Oshima) kommer Tabu. Også denne gangen provoserer japaneren. Temaet er de seksuelle spenningene mellom de tøffe mannlige krigerne i en samurai-leir.

Himalaya er kjent som "den første tibetanske westernfilmen", og ble i fjor nominert til Oscar for beste utenlandske film. Handlingen dreier seg om en slektsfeide med påfølgende jakt på hverandre i de storslåtte nepalske fjellområdet.



Kommentarer fra brukere

Ingen har lagt igjen kommentar til denne artikkelen - bli den første!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse


Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish