Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Cinemazone
Jerry Rules!
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon

De forsøkte å gjenta suksessen med Days of Thunder i 1990, men lyktes ikke. Filmen var - i Bruckheimer-målestokk - en gigantisk flopp, og innledet en periode på fire år hvor han ikke laget film i det hele tatt. I denne perioden opplevde også Hollywood i alminnelighet trangere tider, og man kunne kanskje tro at high concept-produsentenes dager var talte.

Men nei. I 1995 gjorde Bruckheimer et grandiost comeback med et cinematisk og økonomisk hat-trick det skal godt gjøres å toppe: Bad Boys (140 millioner dollar), Rødt hav (157 millioner dollar) og Dangerous Minds (177 millioner dollar).

Med disse tre superhitene finpusser han teknikken sin - enten lager han verdensstjerner over natten (Will Smith i Bad Boys), eller så bruker han etablerte karakterskuespillere på nye måter (Denzel Washington og Gene Hackman i Rødt hav og Michelle Pfeiffer i Dangerous Minds). Det er særlig det siste som skal vise seg å være det mest vellykkede Bruckheimer har gjort. Å knytte til seg skuespillere vi forbinder med helt andre ting er ikke bare morsomt for oss, men så absolutt for dem.

I en av 90-tallets beste actionfilmer, The Rock, matches independentkongen Nicolas Cage med den alderende Sean Connery - med det resultat at Cage manifesterer seg som den type actionhelt våre dager trenger (humor, hjerne, utstråling), mens Connery får fornyet kredibiltet og karriere (som han selvfølgelig soset bort med Entrapment).

Det Bruckheimer også gjør i The Rock er å fylle birollene med skuespillere som også er skikkelige mannfolk med karakter og personlighet - Ed Harris, David Morse, John Spencer, William Forsythe og Michael Biehn, for å nevne noen. Det samme gjør han i Rødt hav, med karer som Viggo Mortsen, George Dzundza og James Gandolfini.

Denne evnen til å finne mannlige skuespillere som ikke behøver kunstige påfyll av testosteron, gir Bruckheimers filmer det lille ekstra - de er gutteklubber, men de er kule gutteklubber, og man føler at skuespillerne syns dette er like barnslig moro som vi i salen.

Det er den samme filosofien vi finner i både Con Air og Armageddon - bygge opp hovedpersonen med et røft galleri av mannfolk; denne viljen til å la en actionfilm bestå av flere personer enn de tradisjonelle to (den slemme og den snille) har etter hvert blitt Bruckheimers varemerke. Det er ikke ensbetydende med at alle filmene er like gode, men det understreker teften han har for å gi oss kombinasjoner vi ikke har sett før.

At ¿respektable¿ folk som for eksempel John Cusack, Billy Bob Thornton, Jon Voight og Robert Duvall sier ja til å delta i prosjektene hans sier også litt om hvilken posisjon han har i Hollywood - til tross for at kritikerne sjelden eller aldri tar frem godordene når en Bruckheimer-film har premiere.

Med Enemy of the State tok han også godt for seg av den nye Hollywood-generasjonen i en pen blanding av fremtidige tøffinger (Scott Caan, Jake Busey) og karakterskuespillere (Barry Pepper, Jack Black, Jamie Kennedy), og selv om de alle innehar bare små roller, er de med på å gi Enemy of the State den ekte atmosfæren av paranoia: Skyggeregjeringen befolkes ikke av dystre menn i grå dresser, men ondskapsfulle nerder med nifst høy IQ.

Akkurat nå er Bruckheimer aktuell med Coyote Ugly, en film som er helt på siden av det av han vanligvis lager - den er nemlig full av kvinner, og forteller historien om jentene som jobber i New Yorks hotteste bar, Coyote Ugly.

Mottagelsen i USA har vært heller lunken, men det er jo ingenting å bekymre seg over, for Bruckheimer har flere filmer på gang som kan tilfredsstille det behovet han har skapt hos oss: Remember the Titans med Denzel Washington, National Treasure i regi av Jon Turtletaub, Bad Boys 2 med Will Smith og selvfølgelig neste års Pearl Harbor, verdens dyreste film, i regi av Michael Bay.

Så nå forstår du sikkert hvorfor Bruckheimer er mannen å ringe om du en dag skulle befinne deg i Hollywood med drøm om å lage film¿

Stem på din Bruckheimer-favoritt her!



Kommentarer fra brukere

Ingen har lagt igjen kommentar til denne artikkelen - bli den første!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse


Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish