Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Cinemazone
Being John Cusack
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
34 år. 42 filmer. En fyr. John Cusack er for tiden kinoaktuell i oppturen High Fidelity, og snart dukker han opp i thrilleren White Jazz, han er en forfylla forfatter i Life of the Party, og spiller for tiden inn komedien Arigo sammen med Alan Arkin. Til neste år kommer han også i dramaet Serendipity, og forhåpentligvis med en oppfølger til Grosse Point Blank. Men akkurat nå er han mest aktuell i Propaganda. Akkurat her, faktisk... Av Jenny Jones. Bearbeidet av Espen Svenningsen Rambøl


- "Foreldrene våre viste oss kunst, teater, musikk og film, fordi de elsker det. Alle i familien min er i bransjen, men de gjør forskjellige ting." Dette forteller Cusack til Propagandas utsendte. Skuespillet ligger i familien; søsteren Joan har dukket opp i bl.a. Runaway Bride (1999), In & Out (1997) og Working Girl (1988). Både faren Richard, søsterene Anne og Susie samt broren Bill er filmskuespillere, og alle sammen spiller sammen med John i High Fidelity. Han har også sjekket opp en hel bunke av filmbransjens heteste damer, selv om fyren har gjort sitt beste for å holde privatlivet unna sladrespaltene. Men mer om dette litt senere.

Mens jevngamle "Brat Packere" som Rob Lowe, Charlie Sheen og Molly Ringwald festet opp karrierene sine, har Cusack sakte bygget seg opp en karriere som inkluderer over 40 filmer på 17 år. Han debuterte i Brat Pack-komedien Class (1983), fikk to år senere et lite gjennombrudd med tenåringskomedien The Sure Thing, og ble en kultfigur med Better off Dead (1985). Etter sin siste rolle som tenåring i Cameron Crowes Say Anything (1989) har han bygget seg opp en solid karriere. Og på ett år gikk han fra å være sjarmerede valp til en voksen karakterskuespiller. Han fikk respekt som incestiøs svindler i Grifters (1990), og har de siste ti årene jobbet med folk som Woody Allen, John Sayles, Clint Eastwood, og Al Pacino. Regissøren Mike Newell jobbet med Cusack i Pushing Tin, og mener fyren er den beste aktøren han noensinne har jobbet med: "John er en utrolig dyktig skuespiller - i motsetning til en filmstjerne. Forskjeller er at stjerner ikke klarer å være noen andre enn seg selv. De flyter avgårde som krigsskip styrt av andre menneskers planer. John liker å sitte på gulvet sammen med staben mellom opptakene, og det han gjør er å sjekke ut mulighetene i rollen, istedet for å lukke seg inne i traileren sin". Mer skuespiller enn kjendis, med andre ord - men mer om dette litt senere, også.

Cusack takket nei til roller i dårlige kassasuksesser til fordel for bra roller i mindre produksjoner - og har det siste tiåret stått et par centimeter unna et kommersielt gjennombrudd. For selv om Cusack har vært en favoritt blant kollegaer og skribenter, så har filmene hans gjort det ganske labert blant publikum. Helt frem til i fjor, der en ugjenkjennelig Cusack tok turen inn i en fyr ved navn Malkovich. Ikke gjennom bakluka, men via Spike Jonzes geniale komedie Being John Malkovich. Og nå er han kinoaktuell i en av høstens feteste filmer; High Fidelity. Basert på romanen av Nick Hornby, men tilpasset for Hollywood. John var med på å skrive manuset selv, og produserte filmen via sitt eget selskap New Crime Productions. Handlingen er forflyttet fra England til Cusacks hjemby Chicago, men som han fortalte Propagandas utsendte: - "I boken foregikk handlingen i London, men mesteparten av temaet og figurene er de samme. Vi endret litt på de britiske referansene. Da jeg leste boken, visste jeg nøyaktig hvilken platebutikk det var snakk om. Når jeg vokste opp i Evanston i Chicago var det en sjappe ved navn "Rick´s Record Exchange", og jeg kjente igjen Rob, Dick og Barry - det var fyrene som jobbet i den butikken".

Filmen kan også skilte med gjestespill av folk som Catherina Zeta Jones og Bruce Springsteen, hvor kinkig var det å overtale dem til å bli med på laget? - "Noen var lette og noen var vanskelige. Søsteren min var lett!" Cusack flirer og fortsetter. - "Tim Robbins var ganske lett, fordi jeg har gjort noen små roller i filmene hans. Jeg var med i "Bob Roberts" og "The Cradle Will Rock", så det var veldig ålreit av ham å stille opp i min film. Catherine Zeta Jones, det var Tim Bevan fra "Working Title" som kjente henne. Jeg kjente "The Boss"! Jeg har møtt Springsteen de siste årene, blitt venner med ham. Så jeg ringte opp og spurte: "dette er et sinnsykt spørsmål, men vil du spille deg selv i filmen min - og ha en samtale med rollefiguren min i hodet hans?" Springsteen lo og spurte hvordan i helvete han skulle klare det. Deretter leste han manuset. Det faktum at filmen handler om folk som elsker musikere hjalp mye. I boken er det en scene der Rob forteller om sine fem beste brudd, og det er et lite Springsteen-øyeblikk, der han leser opp teksten fra Born in the USA".

Cusacks rollefigur i High Fidelity har store problemer med å binde seg til den rette dama, og virrer hvileløst rundt etter den neste, store forelskelsen. Han klarer ikke å gi slipp på tidligere forhold, og forsøker å finne svar på problemene ved å gå tilbake til sine eks-kjærester. Mr. Cusack er kjent for å vri seg i stolen så fort man nærmer seg privatlivet, men han benekter ikke at han kjenner igjen seg selv i filmen: - "Jeg har vært venn med et par gamle ekser, så på den måten er jeg vel forskjellig fra Rob". Men er det vanligvis han selv som avslutter forholdene sine? - "La meg tenke... Et av bruddene var så stygt at jeg husker ikke hvem som dumpet hvem (ler). Vanligvis er det jeg som slår opp... Jeg vet ikke. Jeg har blitt dumpet noen ganger. Det er ikke lett å gå hjem og tro alt er iorden, mens hun har pakket kofferten og dratt. Det er vanligvis mye verre på den måten. Jeg blir sjelden overrasket når mine forhold tar slutt, på en måte vet jeg det. Jeg liker å tenke på sånne øyeblikk som mine personlige Vietnam. Som en stor lidenskapelig, romantisk tragedie. Når man ser på det, er de vel egentlig ikke det. Du har bare konstruert en slags mytologi rundt ødelagte forhold. Kanskje du ikke var rett person for denne jenta, kanskje det var dårlig timing, eller kanskje ting forandrer seg. Etterpå har man skapt en slags fantasiforestilling i hodet". Det blir ikke noe lettere med årene, heller? "Jeg tror det er lettere når man blir eldre. Det er et forferdelig ord, dumpet! Det er letter når man oppfører seg ordentlig. Det er skikkelig vanskelig når man oppfører seg ille. Hvis jeg er utro, og det skjedde ganske ofte da jeg var ung, så føler jeg meg så slem. Men hvis jeg er åpen med det, er det lettere å gjøre slutt. Og hvis du har hemmeligheter, er det av en eller annen grunn vanskeligere".

Flere spørsmål om privatlivet resulterer bare i enstavelses-ord fra Cusack. Han setter like liten pris på kjendiskjøret som han setter pris på intervjuer - og selv om han innimellom må selge filmene sine via media, så behøver han ikke å like det. Ikke at fyren er uhøflig, men det er tydelig at han har klare grenser for hva han akter å fortelle offentlig. Joda, han skulle gjerne ha hørt fra ex-damene sine, men aner ikke hva de driver med. Han foretrekker å spille Elvis Costello og "Blood and Chocolate" etter oppbruddene, og tidligere avreagerte han med å drikke seg snydens - "Jeg prøvde å gå ut og finne meg en ny kvinne umiddelbart. De fleste menn gjør det. Vi hopper opp på hesten igjen.". Og selv om han har blitt linket til bl.a. Minnie Driver, Neve Campbell og Denise Riohards, avkrefter Cusack at han har en svakhet for vakre skuespillere. "Jeg pleier ikke å gå ut med noen"... Ellers; stille som en østers... Ok, så vi burde ikke tro på det vi leser om ham i sladrespaltene? Cusack svarer med reservert avsmak - "Nei, det bør vi ikke. Jeg holder meg utenfor den verdenen. Jeg snakker ikke om den. Jeg leser ikke om hvem jeg er sammen med. Jeg synes det er dumt og litt trist. Jeg kan også forstå det på en skrudd måte, for hvis jeg ser en idrettsstjerne, går jeg opp til ham. Jeg vil ikke vite hvem han ligger med, derimot. Jeg bryr meg ikke om hvem som ligger med hvem - sladrekulturen er for meg den innerste sirkel av helvete!". Har han dermed problemer med å møte overivrige fans, av typen som får de fleste nyhetene sine nettopp fra denne typen blekker? - "Det avhenger av situasjonen. Det skjedde noe rart for noen dager siden. En kvinne satt på et annet bord i restauranten jeg var på. Plutselig reiste hun seg, kom bort til meg - og kysset meg på kinnet. Og gikk. Veldig snodig. Jeg mener; hvem er hun? Kjenner jeg henne..? Hva skjer?! Jeg følte meg ikke tråkket på, fordi hun var en pen kvinne. Jeg hadde kanskje følt annerledes hvis det var en mann som hadde gjort det..." Han leser heller ikke brevene han får tilsendt fra fans, for som han sier: - "Jeg korresponderer med vennene mine, men aner ikke hvordan man korresponderer med fremmede".

Greit nok. Han kjøper ikke kjendispakka, og er ikke skuespiller for å være berømt - noe som allerede skiller ham fra 90 % av alle kollegaene sine. Cusak har hele tiden vært opptatt av å beholde intergriteten, og den eneste "blockbusteren" han har deltatt i var Con Air. Og utholdenheten begynner endelig å betale seg. Han befinner seg lavere på den komersielle rangstigen enn jevnaldrende skuespillere som Tom Cruise og Nicolas Cage, men han står ganske alene i Hollywood om en ting. Han har ennå ikke solgt seg til høystbydende. Men etter å ha jobbet med film halve livet slipper han ikke unna berømmelsen, - og selv mener John at den største myten sladrebladene selger er; "...at berømmelse gjør deg lykkelig, selvfølgelig. Det gjør det jo ikke. Hvis du liker de greiene der, tror jeg du er avstumpet. Det er helt sinnsykt!" John Cusack: 0 % kjendis, 100 % Propaganda-helt!

JOHN CUSACKS 10 BESTE

1. BEING JOHN MALKOVICH (1999)
Regi: Spike Jonze

2. GROSSE POINT BLANK (1997)
Regi: George Armitage

3. THE GRIFTERS (1990)
Regi: Stephen Frears

4. HIGH FIDELITY (2000)
Regi: Stephen Frears

5. SAY ANYTHING (1989)
Regi: Cameron Crowe

6. CRADLE WILL ROCK (1999)
Regi: Tim Robbins

7. THE THIN RED LINE (1998)
Regi: Terrence Malick

8. MIDNIGHT IN THE GARDEN OF GOOD AND EVIL (1997)
Regi: Clint Eastwood

9. BETTER OFF DEAD (1985)
egi: Savage Steve Holland

10. BULLETS OVER BROADWAY (1994)
Regi: Woody Allen

--



Kommentarer fra brukere

Ingen har lagt igjen kommentar til denne artikkelen - bli den første!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse
Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish