Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Cinemazone
Amatør?
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
For tre år siden satt jeg på en kino i Australia og så Budbringeren med noen australske venner som senere roste filmen samtidig som de sverget på aldri å dra til Norge - regissør Pål Sletaune har ikke akkurat for vane å male folks hverdag rosenrød...


I motsetning til de aller fleste andre "nyere" regissører som Marius Holst, Harald Zwart og Erik Skjoldberg, har ikke Sletaune erfaring fra filmskole. Ikke planlagt, men et resultat av avslag fra skolene i både Sverige og Danmark . Det ble foto og kunsthistorie i stedet, og det var gjennom det siste at Sletaune sporet over på film. "Jeg jobbet med filmen om dadaisten Kurt Zwitters i fire år, klippet i ni måneder og gjorde alt selv."
Og dermed ser det ut som om Sletaune fikk den filmskolen han trengte, for hans første kortfilm "Bingoplassen", og den neste, "Eating Out" (begge skrevet av ham selv også) ble begge svært godt mottatt og begynte å dra inn priser til regissørens peishylle, noe som fortsatte til gagns med Budbringeren...men hvorfor har han da dratt inn en medforfatter?

"Det er vanskelig å skrive selv, jeg er ikke typen til å jobbe aleine, og så utfyller vi hverandre..."
Medforfatter Halberg, som også er kjent som romanforfatter, hevdet sist høst at han foretrakk å jobbe med en diktator som visste hvor han ville fremfor en svak regissør uten ryggrad.
"Film er samarbeid" kommenterer Sletaune, "samarbeid med sterke krefter...du må finne de dyktigste menneskene som også har god kjemi med deg, enten det er manus eller foto. Gode ideer kan selvsagt komme fra alle, og noe kan være veldig fint uten at det er riktig i den sammenhengen, og da MÅ det være en sterk regissør som kan ta den avgjørelsen. Filmfotografene hadde og har veldig mye makt, og det er bra med motstand i sterke mennesker, men regissøren MÅ legge føringer..."
Og det å legge føringer har han tydeligvis klart med glans - det er ikke alle forunt å klare å lage kortfilm, spillefilm, og reklamefilm med det samme visuelle preget. "Reklamefilmene må ha en klar stil, og gi frihet til å lage noe jeg har lyst til å gjøre."

Sletaune er optimistisk for fremtiden til norsk film, men mer i retning av at vi er i ferd med å få en del talentfulle regissører som allerede er i gang med å markere seg internasjonalt, enn den norsk filmbransjen. Selv må han sies å være en av disse regissørene ettersom Budbringeren alene har innkassert tjue filmpriser, og i tillegg driver han selskapet 41/2 sammen med blant annet en annen av de flinke... "Marius (Holst) har kommentert manus og klipp hele veien. Dessverre har ikke jeg fått vært like mye involvert i prosjektet hans siden vi startet først... Du trenger folk du stoler på, det er deilig å jobbe med folk du liker og respekterer. Turid Øversveen (produsent og medeier i 41/2) er engasjert, og veldig "med"...hun kjempet med nebb og klør for prosjektet."

Det eneste skumle i forkant av premieren er det faktum at regissøren selv er godt fornøyd med resultatet, og spesielt over skuespillernes innsats. I tillegg til Skjærstad og Sundqvists forhold, valgte Sletaune bevisst å la Skjærstad gå i trange bukser og like trange, dog enda billigere sko. I tillegg til at krølltoppen Andrine Sæther fremstår med glatt hår, og at den lettere hårløse Trond Høvik har blitt svært så hårete.
"Det å forandre...å la skuespillerne være en annen fysisk også, gir dem større frihet...Det er jo egentlig litt skummelt at jeg for første gang ikke er skuffet, men jeg har fått mye god respons i forkant av premieren..."

Og etter norsk presse å dømme ser det absolutt ut som om kampen har vært verdt å kjempe...selv om Hollywood akkurat nå frister Sletaune: "Jeg har sklidd på isen tre ganger bare på turen til kontoret i dag så Hollywood er veldig fristende akkurat nå! Men jeg jobber gjerne på engelsk, det er mange andre muligheter enn Hollywood.Se på Lars von Trier som jobber både på dansk og engelsk... hver historie krever sitt univers, og så er det selvfølgelig viktig å nå et publikum, men det viktigste er å holde på det du har, å beholde integriteten...egenart er viktig!"
Heldigvis for Sletaune.te andre "nyere" regissører som Marius Holst, Harald Zwart



Kommentarer fra brukere

Ingen har lagt igjen kommentar til denne artikkelen - bli den første!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse


Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish