EKSORSISTEN
Regi: William Friedkin

Med: Jack MacGowran, Ellen Burstyn, Linda Blair og Max Von Sydow

Anmeldt av Alex Ioshpe

På premiere dagen 26 desember 1973 , har denne filmen umiddelbart blitt utropt til ¿verdens skumleste film¿. Nå kommer den ut 28 år senere med forbedret lyd, visuelle effekter og 11 minutter med helt nye scener ¿ ¿It¿s the version you have never seen!¿. Slik lyder i hvert fall reklamen. Virkeligheten er nok litt annerledes. Grønn spy i bøtter og spann, mørkt blod og skumle lyder på loftet ¿ her er det nok for en hver horror-entusiast. Et mer kresent publikum vil være rystet over mangelen på sunn fornuft.

Personlig synes jeg at filmen er ganske forvirrende. På en side er den harmonisk og velregissert i oppbygning, personene er så virkelige at de nesten hopper ut fra skjermen, skuespillerne er fantastiske og hver på sin riktige plass. Samtidig er filmen ganske primitiv og snubler etter hvert i sin egen historie. For dere som ikke kjenner til handlingen, dreier det seg om en liten jente (spektakulært spilt av unge Linda Blair) som blir plutselig besatt av selveste Djevelen. Både medisinen og psykologien er hjelpeløse, og den fortvilte moren (fantastiske Ellen Burstyn) retter all håp mot to katolske prester (Jason Miller og Max von Sydow), som må sloss mot mørke krefter for å redde både jenta og seg selv¿Filmen kan by på mange horrible scener: jentas hode snus 180 grader rundt mens hun ler en høy djevelsk latter og den beryktede trappescenen er uhyggelig nok til å få håret til å reise seg på en hvilken som helst skrekkfilm-entusiast. Likevel er det jentas plutselige tap av uskylden som gjør filmen til en skremmende opplevelse. Regissøren William Friedklin begynner rolig. Mye tid er brukt på å introdusere personene, som fra første scene er like realistiske og menneskelige som du og jeg. Når jenta begynner å oppføre seg merkelig, begynner tempoet å øke ¿ parallelt med pulsen hos publikum og med logiske problemer som hoper seg opp. Til og med hvis man aksepterer Djevelens eksistens, skal det mye til for å tro at denne mektige skapningen som er eldre enn tiden selv og står på motsatt side av Gud, skal bruke sin dyrebare tid til å besette små uskyldige jenter og spytte grønn spy. Men man reflekterer selvfølgelig ikke over slike meningsgløse detaljer mens man sitter i en mørk kino sal og gomler på popkorn. Når man kobler ut hjernen er filmen egentlig en ganske underholdende og til tider skremmende opplevelse. For dere som venter noe helt unikt og originalt, kan jeg si at dette er noe som dere har garantert sett før. De nye scenene forandrer ikke filmen, bare forbedrer den. ¿Eksorsisten¿ forblir det den alltid har vært: velspilt, velskrevet, vellaget tøv. Om den virkelig fortjener sin tvilsomme tittel må du selv finne ut, men for meg var det et gjensyn som var like gledelig som meningløst.

8/10