BILLY ELLIOT
Regi: Stephen Daldry

Medvirkende: Jamie Bell, Julie Walters og Jamie Draven

¿Not the friggin´ ballet, Billy!¿

Anmeldt av Alex Ioshpe

Billy Elliot er en gutt på 11 år som bor i en liten by i den nordlige av England. Han er medlem av et samfunn som er delt inn i klare sjikt ¿ kvinner lager mat, menn jobber i gruvene, gutter bokser, jenter danser ballett. Slik er det og slik har det alltid vært ¿ livet går i en evig, forutsbestemt sirkel. Det er vanskelig å overleve i en slik verden, hvis man føler at man ikke passer inn i sin sjikt. Og det er nettopp det Billy ikke gjør. Han hater boksing og har begynt å like ballett, men hans drøm om å danse kan ikke realiseres fordi både faren og storebroren holder fast ved sine gamle syn. Likevel gir ikke Billy opp og tar opp kampen med et ensporet og brutalt samfunn.

Det oser friskt talent fra denne produksjonen. Både regissøren og den unge gutten som spiller hovedrollen har nettopp gått inn i denne bransjen og vil forhåpentligvis forbli på toppen i en lang tid fremover. Filmen er vellagd og velspilt. Den er rørende, morsom og har røtter i virkeligheten. Det er nesten synd at tanken og meningen bak det hele er ganske enkel og stereotypisk. Har man først mot til å være seg selv, kan man greie alt i livet. Billy bryter selvfølgelig denne onde sirkelen og finner et annet liv, hvor han passer inn og er lykkelig.

Den anerkjente teaterregissøren Stephen Daldry begynner veldig bra og maler den grå, usselige, kalde verdenen som vi har blitt vant til fra filmer som ¿Trainspotting¿ og ¿Lock, Stock and Two Smoking Barrels¿ ¿ skitne mursteinhus, fattigdom og endeløse konfrontasjoner med politiet er det som preger hverdagen. Sakte tar historien form, som en slags allergisk reaksjon på miljøet. Alt er nøye gjennomtenkt ¿ fra manuskript til kameravinkling, og hver skuespiller er på sin rette plass. Her er det spesielt den unge nykommeren Jamie Bell som må nevnes. Han viser en dyp forståelse og talent som ikke alle av de mer erfarne skuespillere kan skryte av. Det går strålende helt til Billy bestemmer seg for å sloss for sine drømmer og står opp mot det harde samfunnet. Merkelig nok er det ingen stor motstand. Etter at faren er overbevist er det ingen som ser rart på gutten som vil danse ballett. Plutselig støttes han av hele bygda ¿ alle samler penger for hans videre undervisning. Dermed mister plutselig filmen sitt poeng og forvandler seg til et bitter-søtt eventyr. Det er visst ikke så hardt å stå imot strømmen likevel. Det er nettopp dette eventyr-elementet som ødelegger filmens struktur, men er samtidig helt nødvendig for at filmen skal være populær hos det brede publikum og ha en mulighet til å snappe opp et par Oscar-statuetter om to måneder. For å si det enkelt, er dette en søt film, men absolutt ikke minneverdig, og uansett hvor mye man ler og gråter under forestillingen, vil man glemme den det samme sekundet som man går ut av kino salen.

8/10