Lime
Regi: Nathilde Overrein Rapp.

Med: Rita Kvist, Kristoffer Berre Alberts, Mina Martine Lystad, Kjetil Nilsen, Anneke von der Lippe, Rikard Wolff

Basert på romanen "på kloss hold" av Anne B. Ragde

7/10

De er ikke for mange, norske filmer om, med og for unge mennesker. En og annen nå og da, som stadig skal ta fjortiser på alvor, men ikke mange nok til å skape konkurranse og iherdig troverdighet. "Lime" er likevel ikke aller verst. Bare vær varsom.

Tanja (Rita Kvist) er den ytterst sjarmerende 15 1/2-åringen som etter tydeligvis litt om og men, endelig får spille med de noe eldre gutta i bandet Lime. Derimot blir hun nødt til å flytte fra byen fordi moren skal begynne på nytt som gartner på landet, og både musikerdrømmer og forelskelser ser ut til å falle fullstendig i grus. Da kan det bare gå en vei; turbulent omgang med folka i bygda, rømningsforsøk, grining, flere forelskelser, hud og fjortisfyll.

Tross hvor klisjéfylt det enn måtte høres ut, er historien rimelig fengende. Undertegnede har en (heldigvis, sier han selv, ukritisk sier andre...) usedvanlig barnslig evne til å fanges av bevegelige bilder, også her. Tross noen år over målgruppen, tok man seg i å både irritere seg med, få klump i halsen, og smile med jevne mellomrom. Handlingen er ikke overdrevent spennende, og heller ikke råtjukk, men med nok troverdighet og finesser til å underholde.

Virkemidler som å plutselig vende om til grovkornet svart/hvitt, eller drømmescener med utdypende farger virker litt utdatert, det er ikke like fett med MTV-virkemidler lenger, men er ofte så pass flotte å se på at man raskt tilgir. Skuespillet holder også en grei standard, derimot er det lettere irriterende når meninger og setninger mangler ord man i virkeligheten ville brukt. Dramaskapning uten mening, spør du meg.

Nå skal vi ikke røpe noe betydelig handling her, den får du finne ut av selv, men vi må likevel ta en liten kikk. Hva som faktisk er målgruppen for filmen er ikke hundre prosent definert, men det ville være langt fra galt å ta utganspunkt i tenårene. Derfor er det også særdeles beklagelig hvordan filmen takler scenen hvor Tanja etter en spilling, tar turen utendørs med Henrik (Kjetil Nilsen), fem år eldre, røyker seg en rev og småkliner. Henrik knepper opp smekken mens Tanja ligger møkkstein på et platå, men han skal ikke gjøre henne noe. Selv om vi aldri ser det, gjør han det åpenbart, tross hennes protester. Det er hva vi i min verden kaller et overgrep.

Og kom ikke her med debatten om film og moralisering. Vi må gjerne skildre slikt, for det skjer altfor ofte. Scenen er derimot totalt overflødig i dette tilfellet, og blir dessuten ikke fulgt opp på noe vis. Tanja griner og er deppa i ti minutter videre, men så er det glemt, og alt er lett igjen. Det var henne, i en film. Det er også mange andre, i virkeligheten. Hvordan noen kan normalisere slikt er meg en provoserende gåte.

Se gjerne filmen. Bare ikke lær for mye av den.
Premiere 09. februar.
Flere premierer:Almost Famous