CAST AWAY
Regi: Robert Zemeckis
Skuespillere: Tom Hanks, Helen Hunt og Nick Searcy
Hva er det som gjør mennesket menneskelig? Det er et slikt globalt spørsmål som regissøren Robert Zemeckis stiller seg i hans siste film ¿Cast Away¿.

Av Alexander Ioshpe

Chuck er sjefen i et Federal Express-kontor i Moskva, med den ensomme kjæresten (Helen Hunt) i USA. Hans hektiske liv blir brutalt brutt da han ender opp alene på en øde øy etter et flykrasj. Paradiset forandrer seg snart til et helvete, og Chuck må overleve både fysisk og mentalt. Tiden eksisterer ikke, verden er uforanderlig og skremmende stille. Sakte, men sikkert viskes fornuften bort og bare den rent menneskelige drivkraft gjenstår. Dette er ingen eventyrfilm som ¿Robinson¿ og heller ikke en form av samfunnskritikk som ¿The Beach¿, men heller en utforskning av den menneskelige natur og kraft. Og selv om filmen kan by på mange vakre, nærmest poetiske scener og elegant scenegrafi, er dette er ingen glamorøs kamp hvor helten overvinner sine fiender under høye fanfarer som hindrer publikum fra å sovne, og alt man kan gjøre er å fnise eller koble ut hjernen helt. Her er det ingen superhelter, ingen uovervinnelige skurker og ingen fanfarer ¿ bare den menneskelige natur i all sin prakt og kompleksitet. Det er faktisk ingen musikk under ¾ av filmen, spesial effektene er så realistiske at man reflekterer ikke over dem og det er bare én skuespiller på en uforanderlig øde øy som er den eneste attraksjonen. Likevel føles ikke filmen kjedelig for et sekund. Den er faktisk alt en god film skal være ¿ velskrevet, velregissert og velspilt, som gjør den engasjerende på alle plan ¿ følelsesmessig som intellektuelt. Zemeckis regisserer med en velkoordinert tempo og bygger opp historien og personene slik at vi blir sakte dratt inn i Chucks sinn og sjel og likevel ikke sakte nok til å føles kjedelig. Det er selvfølgelig ikke overraskende at Tom Hanks spiller glimrende i en rolle hvor han litterært bærer hele filmen på sine skuldre. Det er andre gang Zemeckis og Hanks møtes etter ¿Forrest Gump¿ og beviser nok en gang at de er en team som er i stand til det meste. Dessverre kobler regissøren om til autopilot når Chuck vender mirakuløst tilbake til sivilisasjonen. Dermed blir slutten på grensen til en klisjé og føles som en altfor lett vei ut av problemet. Samtidig er dette en lett tilgivelig feil, med tanke på den spektakulære underholdningen som ¿Cast Away¿ tross alt er. Jeg kan garantere en god porsjon av god gammeldags underholding, som er effektiv på grunn av sitt budskap og fordi den er formet etter kravene til et moderne publikum.

9/10