PAY IT FORWARD
Regissert av action regissøren Mimi Leder , er "Pay it Forward" en utopisk (og sannsynligvis umulig) ide om hva som kan skje hvis den menneskelige godhet gis videre.
Av Alex Iohspe 9/10

En brannskadd lærer, en medfølende elev, en alkoholisert mor, en vis uteligger og en
plagsom reporter ¿ det er disse personene som vikler seg inn i et nett av merkelige hendelser som ender med en mektig klimaks. Det hele foregår i en skitten Las Vegas, hvor elleve åringen Trevor (Haley Joel Osmont) får en ny samfunnsfags lærer, en belest og vis Kevin Spacey som gir klassen en uvanlig oppgave: Hva skal til for at verdenen skal bli til et bedre sted? Ingen tar dette seriøst, bortsett fra Trevor som umiddelbart klekker ut en genial ide, som han kaller ¿gi det videre¿. Snart har denne ideen utviklet seg til en nasjonal bevegelse. Og kanskje er vår verden på bedringens vei? Dette er en sterk film på alle måter. Selv om den er litt grå og uhyrlig enkel i oppbygning, er den bunnsolid i sitt manuskript og den kan imponere med fargerike personer og spektakulære skuespillere som Kevin Spacey og Helen Hunt, som begge imponerer i ganske uvante roller. Av skuespillerne er det imidlertid Osmont som fortjener mest ros. Uansett hvor ofte jeg ser ham, blir jeg mer og mer imponert over hans utrolige talent. Han viser en slik forståelse, et slikt spekter av følelser og gjør det på en så naturlig og menneskelig måte at til og med skuespillere som Spacey virker matte i forhold. Regissert av action regissøren Mimi Leder (mest kjent for ¿Deep Impact¿), er ¿Pay it Forward¿ en utopisk (og sannsynligvis umulig) ide om hva som kan skje hvis den menneskelige godhet gis videre. Samtidig viser hun til tider en litt klønete i sin fortelleteknikk. Flere flashback vil synes litt unødvendige og de siste få minuttene vil nok ødelegge litt av opplevelsen, men er noe man lett kan tilgi med tanke på de mange dyrebare impulser som man får med seg etter filmen. ¿Pay it Forward¿ kan beskrives som en slags utopisk form for neorealisme - et eventyr. Den er et lite håp, et lite lys som viser vei i en grå og brutal verden. Og hvem vet, kanskje er allerede det nok til at den kan hjelpe noen?