Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Cinemazone-> Filmanmeldelse
Hannibal
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
I 1991 gikk han inn i mørket, og i ti år har de fleste ventet på at han skal returnere for å skremme vannet av oss nok en gang. Tiden er kommet!

8/10




Dette er historien om Hannibal Lecter (Anthony Hopkins), vår alles favorittkannibal, som tilbringer tiden i sin elskede Firenze, hvor han underviser kunsthistorie.

Stillheten er brutt da politiinspektøren Pazzi oppdager Lecter og de 3 millioner dollar som skal betales for å fange ham. Det er nemlig den paralyserte psykopaten Mason Verger (Gary Oldman) som er besatt av tanken på hevn på den som har gitt hans lepper og det ene øyet til hundene. Lecter ankommer snart USA, hvor Clarice Starling (spilt denne gangen av Julianne Moore) venter på ham..


Mye er sagt om denne filmen, siden den plukker opp der Jonathan Demme sluttet i den legendariske "Nattsvermeren". Jeg sier legendariske, fordi den har blitt omtalt i det siste som et slags uoppnåelig mesterverk, når den egentlig ikke er stort mer enn en vellaget psyko-thriller. Det er nettopp å hanskes med de enorme forventningene som er "Hannibals" største problem - det å glede de som venter seg "Nattsvermeren 2". Disse blir garantert skuffet, fordi "Hannibal" er gledelig nok ikke det. En ny regissør og et helt nytt team er bak det hele og resultatet er overraskende bra.

Hvert eneste positive element fra "Nattsvermeren" er forstørret her: Lecter er i sentrum, den "assisterende" skurken er farligere, sykere og mye mer fargerik, og det blir et gjensyn med mange kjente personer fra filmens forgjenger. Helt fra åpningssekvensen, der ordet "Hannibal" er skrevet elegant i blod på svart bakgrunn, føler man en helt annen atmosfære. Der hvor "Nattsvermeren" var grå, nærmest fotografisk, glitrer "Hannibal" som et spektakulært glansbilde, der hvor den første var klaustrofobisk, føles denne som et friskt vindpust.

Regissør Ridley Scott trollbinder oss med hans visuelle talent og eksklusive smak. Hvert eneste scene er som et bilde, bygget opp av kontraster av skygger og lys, som skaper en gotisk atmosfære. Og i denne visuelle perfeksjonen, ligger også skrekken. Vi ser Lecter undervise kunsthistorie, nyte et opera, ta seg en tur ved elvebredden, og deretter ser vi ham drepe, dra ut innvollene og steke hjernemassen. Og alt vi ser er vist i samme visuelle stil, samme skjønnhet. Og det er nettopp denne dobbeltheten i den menneskelige natur som er filmens tema. Vold scenene er groteske, men også mer motiverte fordi de understreker filmens poeng. Bortsett fra flere småfeil på slutten, er dette en dypere, smartere og mer smakfull psykologisk thriller enn dens forgjenger.


Les også
- Don’t Say a Word


Kommentarer fra brukere

Ingen har lagt igjen kommentar til denne artikkelen - bli den første!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse


Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish