CHOCOLAT
Den svenske mester regissøren Lasse Helström presenterer en komisk fabel om fristelser, undertrykkelse og smakens frigjørende krefter. Med andre ord er dette film som vil være utrolig populær hos det brede publikum og som oppfyller de fleste Oscar-kriterier: den er akkurat over to timer, er en vakker sentimental historie, vakre skuespillere og en happy end.
av Alexander Ioshpe

Men selv om den kan sikre seg en Oscar-nominasjon, er dette ikke nok til å inspirere og berøre våre følelser og intellekt.
Vinteren 1959 kommer Vianne og hennes åtte år gamle datter til landsbyen hvor livet har stått stille i de siste 100 årene, hvor innbyggerne lever under den strengeste moralske kontroll, praktisert av Byens adelsmann og selvutvalgte leder, adelsmannen Comte de Reynaud (Alfred Molina). Allerede etter et par dager åpner hun en veldig spesiell sjokoladebutikk - fylt til randen med den nydeligste konfekt som får munnen til å løpe i vann. Viannes evne til oppfatte kundens private ønsker og tilfredstille dem med akkurat den rette type sjokolade, vekker innbyggernes glemte appetitt og får dem til å bli fra seg av glede og gi seg hen til fristelsene.

Dette er nettopp det en god sjokolade skal være: myk, fristende og søtt. Faktisk er den så søtt at man føler seg uvel. Det blir simpelthen for mye av det gode. Alt går bare oppover og mot slutten blir alle problemer og bekymringer borte som ved et trylleslag. Vanligvis er det et slags klimaks hvor et dramatisk høydepunkt er nådd og deretter kan regissøren roe seg ned og plukke opp løse tråder og avslutte med stil. Slikt skjer ikke her. Helström fyller på med sine søtsaker uavbrutt, til vi simpelthen drukner i sjokolade. Opprinnelig er dette en film om hvordan smaken på livets gleder kan endre en person, et forhold, en by. Men den lille kontakten med virkeligheten som blir etablert i begynnelsen, viskes etter hvert ut helt med mørkt sjokoladedryss. Likevel blir aldri ¿Chocolat¿ en kjedelig eller pinlig opplevelse. Den er utrolig vellaget og nærmest polert i filming, kostymer, klipping og kan skryte av mange spektakulære skuespiller prestasjoner av Juliette Binoche , Judy Dench og Lene Olin. Den er både lekker og underholdende, men også ganske urealistisk og dessverre for god til å være sann.

8/10