Heftig og begeistret
Det er ingen manuskript og ingen skuespill. I stedet er det levende mennesker som får leve sitt virkelige liv i de farlig vakre omgivelsene. Det er egentlig ikke en film om koret, men om et lite, isolert samfunn som lever i ett med havet.

9/10

Det mørke, brølende havet slår sine svarte bølger inn mot klippene. Den kalde vinden uler i det fjerne og kaster skyer av hvite snøflak frem og tilbake. Og midt i denne naturens vrede, står, med istapper i håret og tårer i øynene, flere eldre menn som synger ut mot havet med en slik styrke og personlig innlevelse at til og med en stein ville bli beveget. Det er nettopp disse modige herrene fra Berlevåg mannskor som regissøren Knut Erik Jensen har konsentrert seg på. Det er ingen manuskript og ingen skuespill. I stedet er det levende mennesker som får leve sitt virkelige liv i de farlig vakre omgivelsene.

Det er egentlig ikke en film om koret, men om et lite, isolert samfunn som lever i ett med havet. Disse mørke bølgene betyr både livet og døden i den lille landsbygda. Og disse sterke sjeler har overlevd både fysisk og psykisk i denne virvelvinden - med både mot og humor i god behold. Vi kommer inn på hver av kor- medlemmene og får vite hvem de er og hva de lever for - om sorg, tapt kjærlighet, vennskap, drømmer og tanker som overvelder dem.

I sangen blir alle følelser og den enorme livsstyrken samlet i én felles kraft og uttrykt gjennom mange munn som formidler en rå styrke som går rett til hjertet. Koret blir dermed et symbol på det menneskelige, gode og stabile i denne gudsforlatte ødemarka og et tilfluktsted for kjærlighet, styrke og forståelse. Mot slutten av filmen, kan man ikke føle annet enn respekt for disse barske karer. Det er akkurat som om man har kjent dem hele livet, grått sammen med dem under deres tragedier, følt deres lykkeligste stunder. Hvis jeg senere skulle prøve å beskrive denne filmen, ville jeg si at dette er en kjærlighetssang til livet og den rent menneskelige sjelskraften som gjør det mulig å overleve hva som helst.

Og selv om filmen var litt for lang, har Jensen utvilsomt skapt en heftig film, som er mer enn nok til å få oss begeistret. Sjelden har jeg sett et så overlykkelig publikum som brølte av glede etter disse dyrebare 2 timer. Og selv om jeg føler at det er mer korets enn regissørens fortjeneste, er det ikke noe annet å si enn at dette er sannsynligvis den beste norske filmen som er lagd noen gang, og som garantert vil bli husket for en lang tid fremover.