Livstegn (org tittel: PROOF OF LIFE)
Regi: Taylor Hackford
Skuespillere:Meg Ryan, Russell Crowe, David Morse, Pamela Reed og David Caruso
En amerikansk journalist kom i kontakt med en K&R (Kidnapping and Ransom)-mann på fest, og ble fascinert av denne lukkede bransjen. Nysgjerrigheten endte med en omfattende reportasje i magasinet Vanity Fair, og denne la mye av grunnlaget for denne filmen.

I et oppdiktet søramerikansk land, blir en idealistisk ingeniør kidnappet av en opprørsgerilja som har fått mer sans for store sedler enn politikk. Hans kone, Alice er villig til å gjøre alt for å få Peter hjem i live, men mestrer ikke det psykologiske spillet. Dermed kommer Terry Thorne (Russell Crowe) inn i bildet, ekspert på kidnapping og tidligere soldat i de engelske spesialstyrkene. Terry er kald og profesjonell, men vakler i møtet med vakre Alice. Hun merker også dragningen, men klarer ikke å uttrykke følelsene i den desperate situasjonen. Terrys dialog med kidnapperne står i stampe. Det er duket for en livsfarlig plan...

Denne filmen er stor, vakker og påkostelig ¿ en slik film som man må se i en stor kinosal med THX-lyd. Samtidig går den ganske dypt inn i en grusom underverden som for de fleste av oss er ukjent. Mye av spenningen som bygges opp skyldes skuespillet. Russel Crowe er, ikke overraskende, imponerende i en rolle som han fyller perfekt. Han er patologisk troverdig - en skuespiller som greier å vise et helt spekter av følelser med veldig få bevegelser og helt uten ord. Hans innsats bringer filmen på en høyere plan. Likevel er det regissøren som skal ha æren for resultatet. Taylor Hackfords (Djevelens Advokat) største fortjeneste er at han greier å kombinere helt forskjellige (og ofte motstridende) sjangrer og dermed skape en pulserende og effektiv film, som både engasjerer og overrasker fordi den ikke følger noen formel. Man føler at hva som helst kan skje.
Filmens få sårbare punkter er dens unødvendige lengde, noen få logiske brister i historien og Meg Ryan, som dessverre er ute av sitt rette element. Hun har beklageligvis ikke nok talent til å takle seriøse roller, som krever litt mer enn et godt utseende. For å oppsummere kan jeg si at dette er både en intellektuell actionfilm, en actionfylt thriller, en intens romanse. Og selv om den ikke alltid greier å få adrenalinet til å koke i oss, er betydelig mye mer enn et livstegn.

8/10