En Sang For Martin
Regi: Bille August

Med: Sven Wollter, Viveka Seldahl, Reine Brynolfsson, Linda Källgren

Superkomponist & dirigent Martin er rikskjendis over hos Söta Bror, han lager verker som Mozart selv ville drept for og trives noe helt enormt med det. Barbara er førstefiolinist i orkesteret hans.

Begge to er godt oppi åra og tilsynelatende lykkelige gifte, med barn & barnebarn på hver sin kant. Men vet du hva? Søt musikk oppstår mellom de to, og før du vet ordet har de rukket å skilt seg fra sine respektive ektefeller og dratt på erotisk ferietur til Syden. De gamle grisene puler som om de aldri har vært borti kroppsåpninger og ymse tidligere. Når de ikke utveksler kroppsvæsker, komponerer de musikk sammen, evt. holder storslagne konserter for utsolgte saler. Det er ikke med måte på hvor utfyllende de er for hverandre og hvor inderlig perfekt alt er. Men (fanfare: duh-duh-duh-duh-DUUUUUH), skjær i sjøen dukker opp når Martin blir gradvis mer distre og glemmer de mest basiske ting. Det går direkte over stokk og stein til tider, og et legebesøk avslører at Martin har alzheimers. Tja, deretter går det egentlig, som hør og bør, ganske nedoverbakke.

Jeg må si meg dypt og inderlig forstyrret av denne filmen. Kall meg skrekkelig usaklig og platt som lar dette affisere filmopplevelsen min, men eldre mennesker som sleskt råknuller foran mine blå øyne er faktisk noe min sarte sjel får dype arr av. Hva er det med oss skandinaver som gjør oss i stand til å fleske til med så übertraumatiske stykker film gang på gang? Jeg føler meg skitten, møkken lar seg ikke vaske bort uansett hvor mye jeg skrubber. Vi har praktisk talt lagd vår egen sjanger; sosialrealistisk horror. Jeg regner dessuten med at jeg får opptil flere sjanser i årene som kommer til å se eldre mennesker gradvis miste forstand, mageinnhold og verdighet. Det er ikke noe jeg trakter etter å besudle en kinokveld med. Noen greier kan faktisk være helt ok å ikke tenke alt for mye på. Martin blir såpass koko til tider at han bæsjer på seg. En annen gang presterer han å tisse i blomsterpotta under sitt eget bursdagsselskap, foran barnebarna attpåtil, for så å slå seg totalt vrang og prøver å banke sin gråtende kone. Her snakker vi feel-bad film av heteste skandinaviske merke, folkens. Wam&Wennerød, eat your trauma out. Mitt favorittøyeblikk er forsåvidt når Martin glemmer hvordan man svømmer/holder seg flytende under en av disse Sydenturene og gjør et tappert forsøk på å synke sammen med sin forståelig nok ganske fortvilte kone. Det hadde jo faktisk vært et ganske fiffig sted å avslutte filmen, spør du meg.

3/10