The Legend of Bagger Vance
Det er mulig at Robert Redford brenner veldig for uavhengig amerikansk film på fritiden, i og med at han er primus motor for den alternative filmfestivalen Sundance, men til daglig lager han tydeligvis den strengeste formen for amerikansk kliss som er å oppdrive på lerreter rundt om i verden.

6/10

Regi: Robert Redford.
Skuespillere: Will Smith, Matt Damon, Charlize Theron.

Denne gangen har Redford tatt for seg en roman av Stephen Pressfield.

The Legend of Bagger Vance er en typisk amerikansk kosefilm, som vi har sett altfor mange eksempler på de siste årene. Med golf som metafor for hvordan mennesker takler sine liv, forteller Redford historien om Rannulph Judah (Matt Damon) som etter en lovende golfkarriere må ut å kjempe i 1.verdenskrig. Han kommer tilbake som en slagen mann og eneste overlevende fra sitt kompani. Han har mistet respekten fra sin kjæreste, den vakre og steinrike datteren til den amerikanske småbyens golfbane-eier, og tyr til flaska. Inntil depresjonen kommer, og datteren finner ut at for å redde golfbanen må hun arrangere en golfturnering med de to største trekkplastrene innen golf i USA. Det er da Judah blir overtalt til igjen å knytte hendene rundt kølla.

Det er fortellerstemmen i denne historien, som i tilbakeblikk til sine guttedager får Judah til å delta i konkurransen. Og det er også her det teite trynet til Will Smith dukker opp. Han spiller Bagger Vance, en skikkelig "herlig" vagabond som dukker beleilig opp på mystisk vis for å trene opp helten til å finne tilbake til sin legendariske "swing". Men filmen går som tidligere nevnt dypere enn å vise golftekniske detaljer. Bagger Vance hjelper nemlig også Judah med å finne tilbake til sitt gamle jeg ved å bekjempe sine indre demoner, noe som gjør at helten igjen blir en glimrende golfspiller. Bagger Vance er nemlig som en allvitende Yoda-figur, full av kryptiske visdomsord om golf, som da også kan overføres til livsvisdom. All denne klokskapen blir imidlertid temmelig søkt, og forblir ofte bare kryptisk tullball.

Likevel er det også positive sider ved denne filmen. Til tross for Will Smith som luring med glimt i øyet har den en del gode rollefigurer. Golfmestrene Bobby Jones og Walter Hagen er to vidt forskjellige karakterer, og de er godt portrettert i filmen. Jones er en kjekk, atletisk og høyt utdannet idealmann med kone og barn og en svært estetisk spillestil, mens Hagen er en forfengelig entertainer som egentlig driter i om han vinner eller ikke, så lenge han klarer å lage show. På denne måten får man dermed sympati for den smått mislykkede Judah, og ønsker ham alt vel i sin kamp mot seg selv.

Det er ganske utrolig hvordan denne formen for filmer faktisk klarer å få kinopublikummet til å sitte i spenning og undre seg over og håpe på at helten vinner til slutt. Lærer man ikke av erfaring? Sånn sett er jo filmen glimrende underholdning. Publikum dras inn i filmuniverset, og det blir faktisk ganske så kvasi-rørende scener etterhvert i filmen. Det må være dette som kalles "movie magic".

Les flere anmeldelser her