Meksikaneren
Brad Pitt og Julia Roberts sammen på lerrettet. Det måå jo bare bli bra... eller?

6/10

Regi: Gore Verbinski.
Skuespillere: Brad Pitt, Julia Roberts, James Gandolfini.

Da jeg gikk for å se "Meksikaneren", med kjekke, sjarmerende Brad Pitt mot pene, sjarmerende Julia Roberts som det enorme trekkplasteret, hadde jeg en stor "typisk romantisk komedie"-merkelapp i bakhodet. Ble derfor positivt overrasket over at filmen i stedet var en uhøytidelig, munter gangster-action med lavbudsjett-preg. Det gjorde heller ikke så mye at tittelen "Meksikaneren" ikke henviser til Mr. Pitt med brune kontaktlinser, men derimot en pistol.

Og ikke en hvilken som helst pistol, men en vakker (hvis et skytevåpen kan være det, da), legendarisk sådan, med både en fantastisk historie og en ond forbannelse knyttet til seg. Brad Pitt er den naive, kriminelle ulykkesfuglen som har føkka opp litt for mange ganger for de høye gangster-herrer, og får i oppdrag å hente det verdifulle våpenet midt i den tjukkeste, kriminelle, meksikanske landsbygda. Den småbitchy dama hans (Roberts) tilter fullstendig fordi han må reise utenlands, men blir fort en brikke i spillet om pistolen, der hun innleder et nært vennskapsforhold til den harde, myke, homoseksuelle leiemorderen som kidnapper henne. Han portretteres forøvrig imponerende av James Gandolfini fra tv-serien Sopranos.

Jeg må bare innrømme at jeg er svak for disse slentrende, useriøse gangsterkomediene (husker du "Get Shorty "?) som har et selvironisk glimt i øyet og ikke prøver å være noe annet enn det de er. "Meksikaneren" er rett og slett en dose god underholdning, og utgir seg heller aldri for å være noe mer. Den blir litt for klisjéaktig "god" mot slutten, Julia Roberts overspiller ekstremt i scenene mot Brad Pitt, og på hollywoodsk vis er selvfølgelig alle meksikanerne dumme, sleipe eller gale (og snakker svært gebokkent engelsk). Likevel er det nok av småmorsomme episoder og kule vendinger i storyen til at "Meksikaneren" underholder. Men jeg tviler på at jeg husker den i morgen.

- Bandits
- Spy Game