Fanget i mørket
Dette er tamt eksemplar i kategorien "psykologiske thrillere". Høydepunktet er Morgan Freeman, men ikke engang han kan gjøre noe med denne filmens banale dialog og evneveike historie.

3/10

Regi: Lee Tamahori
Skuespillere: Morgan Freeman, Monica Potter, Michael Wincott

En dag kidnapper en mystisk mattelærer en av elevene, og tar direkte kontakt med den store etterforskeren/psykologen Alex Cross (Morgan Freeman) som motvillig dras inn i saken. Sammen med Secret Service-agenten Jezzie (Monica Potter), som hadde ansvar for barna på skolen, leder Cross etterforskningen. Jezzie og Cross innleder et forhold som skal vise seg å skape langt flere problemer enn Alex kunne drømme om. Sporene tar overraskende veier og avdekker et komplott med langt flere involverte enn den ukjente gjerningsmannen, som stadig holder kontakten med Cross. Som den gode etterforsker han er, følger Cross sine instinkter i et terreng som vrimler av ulv i fåreklær.

Noe jeg misliker med Hollywood, er at hvis man finner en interessant ide, vil man duplisere, kopiere og presse all saften ut av den, så lenge det er penger å tjene. De slutter bare når folk utvikler en allergisk reaksjon og da bare for en kort stund. Dette har skjedd med den psykologiske thrilleren, som hadde sin renessanse med David Finchers "Se7en" i 1995 og som umiddelbart ble til en av publikums største idealer. Resultat: Nesten hver tiende film er en psykologisk thriller og alle likner på hverandre - støpet ut av samme form. "Fanget i mørket" er ikke noe unntak. Den er et oppfølger til "Samleren - Kiss the Girls", som i seg selv er en blek "Se7en"-kopi. Derfor var mine forventinger mildt sagt minimale da jeg satte meg ned i kinosalen. Jeg kan nå trygt si at de burde vært mindre. Det mest imponerende i filmen er tittelen som dessverre lover alt for mye, og Morgan Freeman som kan få en hvilken som helst rolle til å skinne. Dessverre kan ikke engang han gjøre noe med filmens banale dialog og evneveike historie. Det største problemet er at skurken ikke kan måle seg med mulighetene og kunnskapene til den spektakulære Alex Cross.

Det finnes verken et ondt geni som klekker ut bestialske ideer, eller en ustoppelig psykopat som forvirrer oss trill rundt. Historien føles steril, kunstig og programmert, og helt fra begynnelsen kan man gjette slutten. Regissør Lee Tamahori følger den stereotypiske formelen til siste ingrediens, og det er ingenting som overrasker. Det hele er en kjedelig, forutsigbar og platt klisjé som burde ikke ha vært finansiert og som ikke fortjener sin plass i sjangeren. I realiteten er det veldig, veldig få psykologiske thrillere som virkelig er psykologiske. Jeg kan nevne noen: "Nattsvermeren", "Se7en", "The Game", "The Talented Mr. Ripley" og "Hannibal" er nok de mest fargerike. Lei heller dem på video enn å kaste bort tiden på dette.

- Don’t Say a Word