Den Eneste
Spansk film om savn og smerte. Nydelig fortalt og filmet.

8/10

Regi: José Luis Garci
Med: Lydia Bosch, Julia G. Caba, Juan Diego, Ana Fernández

Hovedpersonen Julia, spilt av Lydia Bosch, sliter med depresjoner og tungsinn. Hennes kjæreste José Miguel har blitt fengslet etter å ha kritisert Franco-regimet gjennom sin kunst, og savnet river i Julia.

Etter råd fra sin onkel og lege bestemmer hun seg for å dra til familliens gods ved den lille landsbyen Cerralbos del Sella, for å komme til hektene igjen. Godset tas vare på av den gamle kvinnen Gala og hennes svigerdatter Pilara, som bor der sammen med Pilaras sønn Juanito. Gala har jobbet på godset hele sitt liv, og Pilara vokste opp der. Dermed blir det et hjertelig gjensyn for alle sammen, selv om eier/tjener-forhold i begynnelsen er veldig tydelig.

Etter hvert løses det opp på formalitetene, etter påtrykk fra Julia, og de sterke båndene gjenoppfriskes. Også Juanito blir sterkt knyttet til Julia, som han mener ligner på en kvinne fra filmene han er så opptatt av. Julia på sin side finner roen, og involveres i landsbyens dagligliv på forskjellige måter. Blant annet møter hun skolelæreren Orfeo, en mann med glød og engasjement, og presten Don Matias, som skulle ønske han hadde glød og engasjement.

Den Eneste er som sagt en historie om savn og smerte, men også om livsglede og varmhet. Javel, en fryktelig klisjé, men det stemmer. Utover i filmen får vi et stadig bedre innblikk i de forskjellige personers egen savn og tilhørende smerte; Pilara, hvis mann er i opprørsbevegelsen, og ikke har gitt livstegn fra seg på tre år. Orfeo, som aldri har funnet kjærligheten. Don Matias, som sliter med manglende tro og et aldri så lite alkoholproblem. Over alt dette troner Gala, som med sin enkle livsfilosofi og årevis med erfaring i det å leve har svaret på det meste.

Regissør Garci tar seg god tid til å fortelle historien, noe som kler filmen. I en lavmælt tone nøstes de forskjellige personers liv opp, samtidig som man hele tiden holdes fanget i fortellingen. Selve fotograferingen ga filmen pris for beste fotografi under Filmfestivalen i Berlin 2001, og det virker svært fortjent. Selv med en elendig historie kunne de greid å holdt en i kinosetet, filmen er regelrett vakker. Og da kan man lett tilgi spanjolene at de ikke greier å lage mer realistisk snø enn såpeskum.

- Hennings filmfavoritter fra 2001
- Sønnens rom