Animal Farm
Det er poppis med snakkende dyr om dagen, og her kommer en ny filmversjon av kanskje den viktigste boken om dyr: "Animal Farm".

8/10

Regi: John Stephenson
Stemmer: Kelsey Grammer, Julia Louis-Dreyfuss, Patrick Stewart, Ian Holm, Julia Ormond, Paul Scofield, Peter Ustinov
Skuespillere: Pete Postlethwaite, Alan Stanford

Den er viktig fordi den egentlig handler om mennesker. Forfatteren George Orwell var en sosialist med dyp avsky for alle former for totalitære stater, og rettet sitt litterære skyts særlig mot kommunismen i Sovjetunionen gjennom bøkene "1984" og "Animal Farm".

Boken er blitt filmet før, men denne gangen er det med ekte snakkende dyr tryllet frem av Jim Henson’s Workshop sine datatricks. Jim Henson kjenner nok de fleste best som mannen bak The Muppet Show.

Animal Farm heter i begynnelsen av historien Manor Farm, og er drevet av den forfyllede og gjeldstyngede Farmer Jones. Han vanskjøtter dyrene, og dyrene gjør dermed opprør og tar over gården. Ledet av drømmen til den gamle ideologiske galten Old Major står grisene Snowball og Napoleon i spissen for opprøret mot menneskene. Old Majors ideologi om animalisme blir skrevet opp på låveveggen i form av læresetninger, og dyrene lever i et delende fellesskap til beste for alle parter.

Etter hvert tar Napoleon over styringen gjennom sin egen hemmelig trente sikkerhetsstyrke av hunder, godt hjulpet av hans sleipe assistent og retoriker Squealer. Til slutt blir Snowball jagd vekk fra gården, og Napoleon og hans kumpaner tar over. Livet på gården blir etter hvert mer og mer likt slik det var før overtagelsen, og dyrene må jobbe enda hardere mens Napoleon og de andre lederne gasser seg med den beste maten og blir mer og mer like menneskene. Det topper seg da læresetningen på veggen om at alle dyr er like blir endret til: "All animals are equal, but some are more equal than others".

Mange har selvfølgelig lest boken, og vet at dette er åpenbare allegorier til den russiske revolusjon og fremveksten av den kommunistiske sovjetsstaten. Old Major er ideologen Marx, Snowball er Trotskij, og Napoleon er Stalin. Squealer kan ses på som alle totalitære staters propaganda-apparat, men er kanskje mest lik nazitysklands propagandaminister, da Squealer i filmen etter hvert får seg en monokkel à la Goebbels på det ene øyet. I tillegg har man dyr og dyregrupper som representerer andre folk og ideologier. Altfor mange til å kunne gjengi analyser av her.

Et hovedtrekk ved denne filmen er at den går fryktelig fort frem. Det er ikke alle bøker som ytes full rettferdighet i et en-og-en-halv-times filmformat, noe denne filmen er et eksempel på. Alle Orwells allegorier kommer ikke like tydelig frem i denne hektiske filmatiseringen, og det er jo synd. Til tross for at filmen er svært tro mot hovedtrekkene i bokens handling blir filmen kun som en introduksjon til Animal Farm, eller en kortfattet visuell representasjon for de som har lest den.

Denne filmatiseringen er engelsk, og bærer preg av å ikke være laget i Hollywood. En Hollywood-versjon ville gått lengre vekk fra originalteksten og heller fokusert på enkelte av dyrene og deres følelser. En Disney-versjon av Animal Farm ville i så måte vært god grunn for George Orwell til å snu seg i graven, og ville nok også for oss europeere sett ut som god gammel amerikansk antikommunistisk propaganda. Så med mindre noen lager et større epos rundt boken, og kanskje klarer å relatere det til nyere tid, er nok dette den beste filmatiseringen man kunne fått.

Heldigvis er det ikke lagt på norske stemmer i filmen, noe som sikkert har sammenheng med at "Animal Farm" ikke er ment for de aller minste. Filmen fungerer som god underholdning for de som har lest boken, og en god grunn til å lese boken for de som ikke har gjort det.