Late night shopping
Engelsk komedie som fremstilles som en blanding mellom "Trainspotting" og tv-serien "Friends". Vi skjønner ikke helt hvorfor. 4/10

Regi: Saul Metzstein
Med: Luke de Woolfson, James Lance, Kate Ashfield, Enzo Cilenti, Heike Makatsch

Vi serveres historien om fire venner, som tilsynelatende ikke har mer til felles enn at de jobber kvelds/nattskift, og treffes på den lokale kaféen etter jobb. Der gjør de tilsynelatende ingenting annet enn å filosofere over sitt eget vennskap og sine liv.

Seans kjæreste jobber dagskift, ergo ser han ikke mye til henne. Faktisk har han ikke sett henne i det hele tatt på tre uker, og lurer derfor på om de fortsatt bor sammen, og om det i det hele tatt fortsatt er sammen. Vince på sin side satser på lettvinte forhold, ikke one-night stands, men three-night stands. Deretter er det over og ut. Så enkelt er det ikke for Lenny. Han jobber på Opplysningen, og har store problemer med i det hele tatt å greie og snakke med kvinner. Dette bunner i hans fortid som leserbrevskribent for pornobladet Men Only, noe som fører til at han ikke kan snakke med kvinner uten å se de for seg i diverse klisjéfylte pornosituasjoner. Eneste jente i gjengen, Jody, sliter med å føle seg godtatt blant gutta. Hun har svar på alle deres problemer, men lurer like mye selv.

Dette kan kanskje høres ut som grobunn for mange morsomme situasjoner, men dessverre blir det ikke slik. De forskjellige hovedpersonene er fremstilt på en slik måte at seeren distanseres fra de. I stedet for å skape normale karakterer med normale liv, som gjør enkelte rare ting eller havner i rare situasjoner, har de endt opp som alt for karikerte til at man greier å relatere til de.Lenny, Vince og resten av gjengen er mer som tegneseriefigurer å regne, alt for endimensjonale. Livene deres, og situasjonene de havner i, ligger i samme gate.

Det kan virke som om regissør Metzstein og resten av teamet bak har anstrengt seg for å lage noe som kan sikt kunne blitt en kultfilm. Alt ligger egentlig til rette, sære mennesker, rare hendelser, til og med road-movie elementet. Men man kan ikke gå inn for å lage slike filmer, dette må komme av en genuin tanke bak filmen. Akkurat det virker det ikke som om de har. Man blir aldri engasjert i handlingen eller personene, og når klimakset og forløsningen av historiens kjerne kommer, er man egentlig ikke så interessert i hvordan det går. At de har slengt på noe som sannsynligvis skal være en overraskende vri på slutten, hjelper ikke i det hele tatt, men gjør bare hele historien enda dummere. Noen morsomme situasjoner er det, men de er ikke tatt godt vare på. Hadde manus og resten av filmen blitt behandlet av mer kyndige mennesker, kunne "Late night shoppers" blitt en riktig morsom film. Men, slik har den ikke blitt.