Harry - en venn som vil deg vel
Starter som rolig familiedrama med sterke komiske innslag. Ender opp med at de fleste dør.

5/10

Regi: Dominik Moll
Med: Laurent Lucas, Sergi Lopez, Mathilde Seigner, Sophie Guillemin

Vi treffer familien i bilen, på vei til sommerhuset. Med tre små barn i en kokende varm bil er det ikke bare fryd og gammen, men likevel virker alt hyggelig nok. Pappa Michel treffer en gammel skolekamerat på toalettet på en rasteplass, og de kommer i snakk. Michel husker ikke Harry, men Harry husker han godt. Nesten mistenkelig godt. Spesielt husker han Michels skriverier i skoleavisen, og er svært interessert i om han har fortsatt med hobbyen.

Det ender med at Harry og hans venninne Prune blir med til sommerhuset, en gammel rønne familien har holdt på med å pusse opp i fem år. Det blir stadig tydeligere at det er noe som ikke er helt normalt med Harry, han har en aura av "ugler i mosen/stille før stormen" rundt seg. Ikke lenge etter blir våre mistanker bekreftet. Akkurat hvordan kan vi vanskelig si så mye om uten å ødelegge spenningen. Men blodet flyter, såpass kan vi røpe.

Denne filmen vet ikke helt hvilken sjanger den skal satse på. Den starter som sagt ganske så rolig og hyggelig, og så eskalerer volden mer og mer utover mot slutten. For så vidt greit nok å sette seeren i en hyggelig stemning først, uvitende om hva som venter, for deretter endre totalt retning senere. Dette er en virkningsfull måte å gjøre det på, som kan bidra til å gjøre et sterkere inntrykk. Men det faller ikke helt på plass her, uten at det er så lett å sette fingeren på akkurat hvor regissør Lucas Moll har bommet. Istedenfor å rives med i historien, blir man distansert, og greier etter hvert ikke å la seg engasjere så sterkt som man tross alt burde. Skuespillerne gjør en god jobb (selv om Sergi Lopez i rollen som Harry filmen igjennom er mer femi enn skremmende), filmingen er til tider utmerket, og musikken er det heller ikke noe særlig å utsette på.

Likevel er det ikke lett å leve seg inn i denne fortellingen. Grunnen til Harrys udåder er alt for fjern, psykopat eller ei. Selve oppbyggingen til spenningsklimakset er heller ikke fullført på noen særlig bra måte. Plutselig er det der, og like plutselig er det over. Så er det tilbake til det gode gamle, og happy ending. Med noen familiemedlemmer i manko, vel å merke.

En god idé, som lett kunne blitt en guffen og nervepirrende thriller. Men, det mangler litt for mye på gjennomføringen til at vi blir helt overbevist.

- Under sanden