THE FOUR FEATHERS
The Four Feathers finner sted under imperialismens storhetstid når europeiske stormakter sloss om å dele opp Afrika seg i mellom. Passer derfor godt både for actionavhengige gutter og kjærlighetssultne jenter.
4/6

(ECT)
¤¤¤¤
Hvem er med? Heath Ledger, kjent fra blant annet 10 Things I Hate About You, Monster`s Ball og A Knight`s Tale, spiller hovedrollen i denne filmen som kan karakteriseres som et slags historisk krigsdrama. Filmen bygger på en roman av A E W Mason og er faktisk blitt filmatisert hele 5 ganger. I biroller finner vi Kate Hudson, mest kjent fra Almost Famous, og Wes Bently som vi kjenner fra American Beauty. I regissørstolen sitter Bollywood-veteranen Shekar Kapur som regisserte Elizabeth i 1989.

Hva skjer? The Four Feathers finner sted under imperialismens storhetstid når europeiske stormakter sloss om å dele opp Afrika seg i mellom. Harry Feversham er en av de beste soldatene i sitt regiment. Han er også forlovet med den vakre Ethne. Alt syns å være perfekt. Så blir det britiske fortet i Kartourn angrepet av sudanske opprørere, og Harrys regime får beskjed om at de skal sendes til Afrika. Harry blir grepet av redsel og søker om avskjed i hæren. Dette fører til at venner, faren og Ethne snur ham ryggen. I tråd med en gammel tradisjon sender de ham fire fjær. Noe som symboliserer feighet – en stor synd i hæren. Harry bestemmer seg imidlertid for å kjempe for sin egen stolthet, og reiser til Afrika for å redde sine venner fra de sudanske opprørerne. Koste hva det koste vil.
Er den noe bra? Til tider kan den bli litt typisk krigsdrama-aktig med helter, æresbegrep og alt det mølet der. Likevel er det en bra og underholdende film, som inneholder både krig og kjærlighet. Passer derfor godt både for actionavhengige gutter og kjærlighetssultne jenter. Heath Ledger er dessuten en skikkelig kjekkas, og nesten alene verdt de to timene filmen varer. Er ikke dette nok til å løpe og se den, kan jeg jo nevne Wes Bently som også er en veldig spennende skuespiller. (Den litt merkelige nabogutten med videokameraet i American Beauty, red.anm.)
Regner med å se mer til ham framover.

- Heath Ledger - the heat is on!