Anmeldelse: The Fog of War

Delvis historisk dokumentar og biografi av en av det 20. århundrets stille maktgiganter, U.S.A’s tiligere forsvarsminister Robert S. McNamara. En sterk opplevelse, mener vår anmelder…

The Fog of War: Eleven lessons from the life of Robert S. McNamara
U.S.A, 2003
Regi: Errol Morris

Robert S. McNamara, forsvarsminister under John F. Kennedy og Lyndon B. Johnson under Cuba krisen og mesteparten av Vietnam krigen, gir oss 11 lærdommer fra hans erfaringer fra krig og politikk. McNamara er født i 1916, og har dermed opplevd det som var av kriser i U.S.A. dette århundret. Han sier i filmen at hans første minne er fra 11 november 1918, dagen da verden feiret slutten på første verdenskrig, ”Krigen som skulle ende alle kriger”. Så den store depresjonen på 30 tallet, som var en av grunnene til at han studerte økonomi på Berkeley og Harvard. Og andre verdenskrig, hvor han jobbet med analyse for luftforsvaret og utarbeidet deler av materialet som la grunnlaget for napalm bombingen av hundre tusener av Japanske sivile FØR Hiroshima og Nagasaki.

Filmen er en blanding av historiske data, lydopptak, bilder, film, og et redigert intervju med McNamara, utført med Morris’ unike ”Interrotron”. Dette er et kamera hvor intervjuerens ansikt blir projisert over teleprompteren, og har den fordelen at den som blir intervjuet kan se både inn i kamera og på ansiktet til intervjuer samtidig. Filmen kan virke som delvis biografisk og delvis historisk dokumentar, og inneholder begge disse elementene i stor grad, men er vel egentlig noe litt annet.

Det virker som at McNamara føler at det moderne U.S.A., og verden generelt, ikke har lært nok av historien. At vi går i de samme fellene igjen og igjen. Vi gjør feil som koster menneskeliv, feil som kunne vært unngått. I denne ånd får vi da en mengde historisk data som de aller fleste ikke har hørt, bla. da den tidligere nevnte teppebombingen av Japan. Sekvensene i filmen hvor McNamara forteller om sine opplevelser over korte film klipp fra krigen og statistikker, er en sterk opplevelse. McNamara insisterer på å vise krigens grusomhet uansett side, prøver å komme bort fra ”de slemme mot de snille” og frem til vanlige mennesker med forskjellige mål.

Noe av det mest interessante kildematerialet som blir brukt, er ekte opptak fra strategimøter med både Lyndon B. Johnson og JFK, hvor Cuba krisen og Vietnam blir diskutert. En annen spennende ting er å observere den trenete McNamara unngå visse spørsmål; han sier selv han lever etter regelen ”Svar ikke på det spørsmålet som blir spurt, svar på det du ønsker at hadde blitt spurt”. Det spørs hvor mye politikk og gamle konflikter som ligger bak, men du ser tydelig at mannen er samtidig tynget og stolt av det han har oppnådd i sitt liv.

Filmen, selv om den da er strukturert rundt disse elleve ”Lærdommene”, gir få svar. Den tar heller ikke opp vår samtid direkte, du vil ikke finne noe anti-Bush eller Irak snakk. Ikke noe 9/11 eller ”War on terror”. Men det ligger en undertone, en usagt advarsel i filmen som dagens Washington nok burde få med seg. Men jeg savner kanskje litt mer detalj og ligninger med nåtiden, og føler at McNamara ikke tør å ta filmen helt ut.

Men uansett; filmen er gjennomført lærerik og tankevekkende, uansett om du synes McNamara er helt eller morder, kynisk eller realistisk. Det er positivt at en film som denne har nådd kino her i Norge, og den anbefales på det sterkeste.

Terningkast 5