Book of Shadows: Blair Witch 2
Regi: Joe Berlinger.

Med: Kim Director, Jeffrey Donovan, Erica Leerhsen, Tristine Skyler & Stephen Barker Turner (jepp, alle har samme navn i filmen!

3 av 10

For halvannet år siden lagde Ed Sanchez og Daniel Myrick en beskjeden, liten videofilm om en gjeng studenter som går seg bort i skogen og blir offer for en mytisk heks. Takket være en fiffig nettside, bra timing og en snedig markedsføring ble The Blair Witch Project fjorårets "sleeper-hit" (med en kostnad på 30 000 dollar, og en inntekt på 200 millioner!), og et pop-kulturelt fenomen. Da sier det seg selv at en oppfølger er obligatorisk. Ed og Dan har holdt seg unna prosjektet (de nøyer seg med en produsent-credit mens de filmer en komedie ved navn Heart of Love, og de har overlatt manus og regi til den prisbelønte dokumentarfilm-skaperen Joe Berlinger. Ikke et dumt valg, men Berlinger er dessverre ikke like dyktig med fiksjon som han er med fakta.

Jeg fikk med meg verdenspremieren som avsluttet Bergen Filmfestival, i en kinosal stappfull av forventningsfulle skrekkfilm-fans. Og Blair Witch 2 begynner ganske bra, den - med en rask montasje tv-klipp om oppstyret rundt den første filmen. Marilyn Manson brøler ut av høyttalerne mens rulleteksten avslører at også denne gangen har alle skuespilleren samme navn som karakterene i filmen. Med det viser seg snart at Blair Witch 2 er en ganske annen film en originalen. Laget på høyt budsjett med en mer tradisjonell handling - og av en kvalitet som vi ellers forbinder med dårlige rett-på-video-ruller.

Slackeren Jeffrey har funnet en bra måte å melke kroner av Blair Witch-hysteriet; ved å selge skrot over internett og arrangere guidede turer for fanatiske filmfans. Den første gruppen som ønsker å besøke den hjemsøkte Black Hills-skogen er i rask rekkefølge: hobbyheksen Erica, den synske goth-baben Kim, pluss skribentene Stephen og Tristen - som jobber med en bok om Blair Witch-fenomenet. Etter en natt med festing og gladrus i skogen våkner alle fem opp uten å ane hva som har skjedd de siste timene. Videoutstyret deres er knust, opptakene er nedgravd - og en gruppe turister er funnet myrdet noen kilometer unna... Gjengen drar til Jeffreys leilighet i en nedlagt fabrikkbygning for å gå igjennom videoopptakene, og så begynner merkelige ting å skje. Men dessverre ikke særlig skumle ting.

Berlinger er så opptatt med å legge inn referanser til det første Blair Witch-prosjektet at han glemmer å skremme publikum. Via klossete frem- og tilbakeblikk avslører han tidlig i filmen hva som har skjedd, og sitter igjen uten en eneste overraskelse å avslutte historien med. Isteden for å ta i bruk den fascinerende myten rundt Blair Witch, forsøker han seg på et satirisk kommentar om mediahysteri og forbindelsen mellom filmvold og ekte drap - men han har egentlig ikke noe vitalt å melde.

Det var kanskje en god ide å ikke gi noen forklaringer på hva som skjedde med de tre hovedpersonene i den første filmen, men Berlinger har ikke kommet opp med noen bra alternativ. Han har tydeligvis ikke fått med seg at nettet er stappfullt av dårlige parodier på Blair Witch - og at alle tenkelige, satiriske vinklinger på historien allerede er oppbrukt. Og fordi den første filmen føltes så autentisk, funker det dårlig å referere til den i en oppfølger som virker så konstruert og ordinær.

Jeg så ikke frem til Blair Witch 2 med de høyeste forventninger, men ble allikevel grundig skuffet. Ingen ventet at oppfølgeren skulle match originalen i oppfinnsomhet, energi og spenning - men man kunne ha håpet at resultatet var mer gjennomarbeidet. Dette er ikke opfølgeren noen av oss ønsket. Historien er klønete, skuespillet middelmådig og effektene er håpløse. Men enda verre; mens originalen var laget med gode intensjoner av ambisiøse amatører, er oppfølgeren laget av et grisk filmselskap som bare er ute etter pengene dine. Folkens, nok et mediafenomen har mistet livet, og jeg har akkurat vært i begravelsen...

I likhet med originalen ble en "dokumentarfilm" om drapene vist på Sci-fi Channel i USA i forkant av premieren, og den var trolig mer underholdende en selve filmen. Det ryktes at TV3 kommer til å vise den i løpet av vinteren... Sjekk ut Action News Six for mer info.

Offisiell Blair Witch-webside: http://www.blairwitch.com

Av Espen Svenningsen Rambøl