ANIMAL FACTORY
USA - 2000. Regi: Steve Buscemi

Med: Willem Dafoe, Edward Furlong, Mickey Rourke & Steve Buscemi.

Troverdig skildring fra amerikanske fengsler, bra skuespillerprestasjoner og god regi. Men det er lite nytt i Animal Factory.

7 av 10

Steve Buscemi er mest kjent for å dukke opp i annenhver independent-film fra USA, men han har også gjort seg bemerket som regissør for bl.a. det severdige alkoholiker-dramaet Trees Lounge. Animal Factory er både regissert, produsert, og delvis skrevet av fyren - som også spiller en liten rolle i filmen. Historien er basert på en roman av den legendariske forbryteren Eddie Bunker (som spilte sammen med Buscemi i Reservoir Dogs). Bunker har tilbrakt store deler av livet bak murene, og handlingen bygger på hans egne erfaringer i spjeldet.

Edward Furlong (sneipen fra Terminator 2) blir tatt for innehav av dop, og sendes direkte til en av Philadelphias hardeste fengsler. Som en litt feminin, ung mann risikerer han selvsagt å ende opp som ¿bitch¿ for fengselets mange langtidsfanger, men Eddie blir umiddelbart beskyttet av gjenglederen Earl Copen (Willem Dafoe). Earl har innfunnet seg med å være innelåst resten av livet, og styrer det meste i fengselet. Han er gode venner med vokterne, omgir seg med de hardeste fangene - og har en finger med i alt som skjer i fengselet. Det er en klar homoerotisk undertone mellom Earl og Edward (og i hele filmen, for den delen), men siden Earl er en forholdsvis ¿good guy¿ ender det ikke opp med rompedart i dusjen. Takket være lojalitet til gjengen blir Edward et aktet medlem av fengselets innerste sirkel, som kverker illojale medfanger, skyter heroin på cella og beskytter hverandre for enhver pris. Men når Eddie utsettes for et voldtektsforsøk av en livstidsfange (spilt av Tom Arnold, som ikke akkurat er en fyr man ønsker å møte i fellesdusjen) må Earl risikere livet for å redde ham¿ Mickey Rourke dukker forresten også opp som transvestitten ¿Jan the Actress¿ - og er faktisk veldig overbevisende i rollen.

Animal Factory er en troverdig skildring av forholdene i amerikanske fengsler, og den holder interessen hele veien - problemet er at alt virker veldig velkjent. Vi har sett det meste her før; fra de homofile voldtektsforsøkene, fangeopprørene, drapene i luftegården og rømningsforsøkene, alt godt dokumentert i filmer som The Shawshank Redemption og The Birdman of Alcatraz. Med andre ord: bra skuespillere og regi, men med lite nytt å melde¿ Animal Factory vises under Oslo Filmfestival lørdag 25/11 og søndag 26/11.