MECHANISM
Regi: Djordje Milosavljevic

Med: Ivana Mihic, Nikola Kojo, Andrej Sepetkovski & Gordan Kicic

Hei på deg. Hva med en ultravoldlig, serbisk road-movie med generøse

doser kvinnemishandling? Coming up: Mechanism... Av Espen Svenningsen Rambøl

Karakter seks av 10

Stopp meg hvis du har hørt denne før. To eksentriske leiemordere i lange frakker er på vei i en Lada for å plukke opp en koffert tilhørende en mafiaboss. (Pulp Fiction) På en bensinstasjon plukker de opp en haiker, Snezana (Snehvit på jugoslavisk), som etter seks år endelig har fått jobben som lærerinne på en lokal barneskole. Den krigsskade drosjesjåføren Janko befinner seg tilfeldigvis på togstasjonen der de to drapsmennene venter på byttet, og blir tatt som gissel av den hjernedøde Debeli, mens makkeren Mak er travelt opptatt med å voldta lærerinnen. Mak viser seg å være en psykopatisk faen, som skyter partneren sin, og bruker resten av filmen på å plage Janko og Snezana. Og mens lærerinnen trassig kjemper mot skjebnen, forholder drosjesjåføren seg merkelig passiv...
Hoppsann, denne filmen har trolig rekord i kvinnemishandling. Den stakkars lærerinnen blir voldtatt, banket, sparket og slått så mye at selv jeg ble litt kvalm. Det er mulig at den unge regissøren Djorte ønsker å si noe kraftfullt om krigsforbrytelsene i Jugoslavia, men selv mistenker jeg at han mest har lyst til å være Quentin Tarantino. Og det er aaaaalt for mange unge filmskapere som ønsker å være ham allerede. En Quentin holder i bøtter og spann, og han sluttet å være hipp for flere år siden. Kanskje filmtrendene kommer sent til krigssonen, men den godeste Djorte er litt for ivrig etter å vise umotiverte voldsscener og blodsprut. Som om han blunker mot publikum, og flirer ¿jada, krigen suger og vold er kjipt - men det er lite råkult å se blod og gørr og folk som blir drept, da! Fy faen, sjekk han der får hue sitt blåst av. Driitrått, man!¿ Eller noe sånt.
Jeg liker gladvold, Tarantino og action mer enn de fleste, men jeg fikset ikke helt denne filmen, jeg. Kanskje på grunn av den noe krampaktige, ¿coole¿ billedbruken (som mest virker mot sin hensikt), den noe tøntige dialogen om ¿voldets mekanisme¿ (elendig oversatt til engelsk av noen som åpenbart ikke mestrer språket) - eller den entusiastiske dvelingen på all julingen lærerinnen går igjennom. Ikke at volden er sjokkerende, men den er unødig - og volden er dessverre alt den syltynne historien har å lene seg på. Alt bidrar til å gjøre Mechanism til en film som i beste fall hadde kommet rett på video hvis karakterene snakket engelsk.