WADD - THE LIFE AND TIMES OF JOHN C. HOLMES
Regi: Cass Paley

Med: John C. Holmes, Ron Jeremy, Misty Dawn, Larry Flynt og Al Goldstein

Dum som et brød. Brød som en snabel. En snabel som ble en legende. Møt John Holmes, tidenes mest berømte pornostjerne - i en dokumentar med mer hvitt søppel og sleaze enn alle episodene av Ricki Lake og Jerry Springer til sammen... Av Espen Svenningsen Rambøl.

Jepp, Size does matter! Uansett hva du mener om porno, har du hørt om John Holmes. 33 cm som tok turen opp i over 3000 kvinner (lystløgneren Holmes selv hevdet at tallet var 14 000!) og 2200 pornofilmer. Holmes dukket opp i bransjen på begynnelsen av 70-tallet, akkurat i det porno for alvor begynte å bli mainstream. Respektable kinoer viste titler som Behind the Green Door og Deep Throat for frigjorte ektepar, og pornoskuespillerene ble for første gang ekte stjerner. Holmes slo igjennom som detektiven Johnny Wadd, i en fjollete sexfilm-serie som ga ham sjansen til å utføre sine egne stunts også utenfor sengen. Rollen gjorde ham til tidenes største pornostjerne, og en levende legende.

Holmes diktet opp utallige, fargerike myter om seg selv, men sannheten var at han var 100 % white trash. I intervjuer skrøt han av høy utdannelse og rike foreldre, men i virkeligheten forlot han skolebenken etter niende klasse. Den yngste sønnen i en fattig familie, som ble jevnlig mishandlet av den alkoholiserte stefaren før han rømte og lot seg verve i hæren som 16-åring. Han giftet seg med en grå mus, og jobbet som truckfører før han tok turen til pornobransjen. Alle som beskriver John Holmes i filmen begynner med ¿Vel, John var ikke særlig skarp, men...¿ ¿Han var ikke direkte glup, men han var en rakker på å lyve¿... osv. For å være ærlig virket Holmes direkte korka, og hans eneste talent var et massivt kjønnsorgan.
I begynnelsen av karrieren var han kjent som en gentleman og en all-around-nice-guy, som hverken rørte dop eller alkohol - men etter at han begynte med kokain på midten av 70-tallet ble han en levende porno-klisje. Han var inspirasjonen bak filmsuksessen Boogie Nights, men karrieren til John C. Holmes var langt mer ekstrem. Fyren stole ikke på andre enn seg selv, og ble tidlig en politi-informant, som tystet på kollegaer for å sette seg selv i et bedre lys. Han var en notorisk lystløgner, ¿hustler¿ og tyv, som stjal fra sine nærmeste - og i økende grad misbruke vennskapet til folkene rundt seg. Holmes tok seg ekstrajobb som løpegutt for mafiaen når dopinntaket påvirket potensen. Han tvang sin 15-årige elskerinne på gata mens han tagg penger av kona, og sto bak et ran som endte i drapet på fire personer.
Mot slutten av karrieren var han så hektet på dop at han var uønsket i bransjen, og måtte lage homo-porno for å overleve. Han mishandlet den siste kona Laurie (kjent i bransjen som Misty Dawn: ¿the Anal Queen¿!) jevnlig, og fortsatte å ha ubeskyttet sex på film etter at han fikk diagnosen HIV-positiv (bl.a. med den italienske pornopolitikeren Ciccolina!). I 1988 døde ¿Long¿ John Holmes, 43 år gammel, utbrent og upopulær...
Dokumentarfilmen Wadd ble først sluppet i 1988, men har de siste to årene vært temaet i et søksmål fra enken Laurie Holmes. I filmen uttalte manageren Bill Amerson at Laurie kledde seg opp som en liten pike og prostituerte seg mellom filmopptakene, noe hun ikke satte nevneverdig pris på. 21 august i år trakk Laurie Holmes søksmålet, men kommentaren er fjernet fra nye utgaver av filmen. Dette er ellers en uvanlig grundig dokumentar, som i løpet av to timer tar for seg alt du måtte ønske å vite om klodens mest kjente penis.
Det kan bli litt ensformig med alle ¿talking heads¿ som forteller om pornosnabelen, mens stillbilder og (sensurerte) klipp fra filmene hans ruller i forgrunnen - men historien om John C. Holmes er en fascinerende såpeopera i seg selv. Historien vi blir fortalt er så full av klisjeer og ufrivillig humor at man nesten har vondt for å tro at den er sann - og det er mange scener her som man kjenner igjen fra Boogie Nights... Only in America, folkens!