Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Zona Cultura
ADOPTERT CONTRA INNVANDRER
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
Det er ingen tvil om at Norge etter hvert har blitt et flerkulturelt land. Hvert år kommer det nye mennesker til Norge. Vi kaller dem våre nye landsmenn, men noen av disse er adoptert.




Mange nordmenn har vanskelig for å akseptere mennesker fra andre land, og spesielt de med annen hudfarge kan bli utsatt for alt fra små slengbemerkninger til direkte mobbing og vold.
Er det vanskeligere å møte fordommer når man er adoptert?



De fleste innvandrere føler en viss tilhørighet til fødelandet sitt. Enten de har bodd der før de kom til Norge, eller gjennom at deres foreldre praktiserer sitt fødelands kultur og religion i Norge.



Fjernadopterte barn føler seg 100% norske selv om de kanskje har annen hudfarge enn nordmenn. De aller fleste kan ikke huske å ha bodd i et annet land enn Norge. De har norske foreldre som praktiserer norsk kultur og religion.
Det eneste som "avslører" dem er hudfargen eller utseende.

Føler adoptivbarn seg mer alene fordi foreldrene er og ser helt norske ut, og dermed ikke kan sette seg inn i deres situasjon?

Er det verre å bli utsatt for rasisme når du er adoptert, enn om du er innvandrer?











Kommentarer fra brukere

Anders 06/02/2007 - 14:59

tror denne debatten har sporet litt av. Det er ikke så mange trangsynte nordmenn som det ser ut til. Er bare det at de eneste som gidder å diskutere slike ting som dette på nettsteder som propaganda er de ekstremt trangsynte.. eller de lett påvirkelige deiligst.no mongoene som bruker alt for mye tid på å blogge, chatte og stemme på SMS konkuranser. Kom til denne diskusjonen ved å søke etter 60 talls mote til et skoleprosjekt, gudene vet hva google greide å finne her som fikk opp denne linken. Uansett, verdenen blir mer og mer globalisert igjennom teknologi osv. Grensen mellom Norge sverie og danmark er allerde nesten visket vekk, alle landene er avhengi av hverandre om vi ønsker å oppretolle livs stilen våres. Hvis norge fører en politikk eller det norske folk er trangsynte vil norge ende opp som en getto i den globale verden. Om dere ikke vet hva en getto er.. look it up.. Og forresten, slutt å ta dere så nær av alt mulig.. og til dere trangsynte nordmenn som har et problem med innvandrerene. Begyn med politikk og se om det norske folk virkelig er bak dere, for det tviler jeg på. Det er mest pga bare en 7 - 8% av det norske folk er innblandet i politikk forbi det faktum at dem stemmer i ny og ne, men fortsatt. Gjør noe annet enn å chat på sider om dette å sleng dritt om minioritets gruppene.

Julenissen 01/03/2006 - 16:09

Hei! Ville bare gi et tips til enkelte etniske nordmenn her inne i forumet. Sjekk grammatikken deres to eller tre ganger før dere poster innlegget... Det virker litt merkelig at "utlendingene" rett og slett virker å ha bedre forståelse av det norske språket enn dere.

dere er arrogante 01/02/2006 - 19:25

Kine er en stereotype av en nynazist in denial.
"kast dem ut av landet" "nei jeg er ikke nynazist" ha-ha. Vi er ikke her for å plage, alle mennesker er utlendinger nesten overalt. Nordmenn utgjør omkring en promille av befolkningen i verden .. Norway is a tiny country full of nazis in denial "jeg er ikke rasist men..." dere har flertallskompleks. ..frimerkesamlere som det altsåfinnes tjuefem ganger så mange av som nordmenn .ville aldri funnet på å hevde at frimerkesamlere er d eneste normale her i verden. Nordmenn latterligjører ..andre religioner,matvaner og andre oppdragelsesformer. Well you know what Norskies?? go buy tickets with the money from your well paying jobs and travel around the world so u wont be so paranoid..ignorance leads to fear! the world wont perish without Norway but Norway would perish without the world. hah!

oh yeah 19/12/2005 - 04:23

hehe jeg ler...få deg en utdanning a Kine.læew litt om økonomi og samfunn og slik før du uttaler deg. Du skal være jævelig glad for alle disse "pakkisene" og "negerne" som kjører trikker,drosjer, vasker gulvene i skoleverket og generelt sett gjør alle dritt jobbene i samfunnet. Spesielt med tanke på den kommende eldrebølgen so er de jo gull verd. Ingen nordmenn som orker å løfte på haldævve gamlinger.
Og en ting til...du som er slikt et oppegående menneske stemmer vel FRP? Vel den dagen deres økonomiske politikk kommer de fattige og svakerestillte i samfunnet(les narkomane etc) til gode, ja da går verden under. Så moralen må vel være. Det er greit å vite hva man snakker om før man åpner kjeften. Du skal se du vil sette mere pris på innvandrerne når du er 80 og ingen av de kostbare nordmennene dine orker å ta seg av deg.

oh yeah 19/12/2005 - 04:22

hehe jeg ler...få deg en utdanning a Kine.læew litt om økonomi og samfunn og slik før du uttaler deg. Du skal være jævelig glad for alle disse "pakkisene" og "negerne" som kjører trikker,drosjer, vasker gulvene i skoleverket og generelt sett gjør alle dritt jobbene i samfunnet. Spesielt med tanke på den kommende eldrebølgen so er de jo gull verd. Ingen nordmenn som orker å løfte på haldævve gamlinger.
Og en ting til...du som er slikt et oppegående menneske stemmer vel FRP? Vel den dagen deres økonomiske politikk kommer de fattige og svakerestillte i samfunnet(les narkomane etc) til gode, ja da går verden under. Så moralen må vel være. Det er greit å vite hva man snakker om før man åpner kjeften. Du skal se du vil sette mere pris på innvandrerne når du er 80 og ingen av de kostbare nordmennene dine orker å ta seg av deg.

månestråle 20/08/2005 - 22:52

Mye morsomt her. Mange meninger, det er bra!!! Jeg er adoptert fra Sri-lanka. Jeg har det kjempe bra!! selv om jeg ser litt mørkere ut enn de fleste her i Norge. Syners ikke det er rart at gamle mor lurer på om jeg har det bra her i Norge. De lurer, de har lyst til og vite. Det er bedre enn og gå til naboen og si at, du det har flytta inn en svartting i nabolaget, undres...på om... La de spørre. Det er sånn vi lærer. Jeg liker at de nesten prater oppi ansiktet på meg og staver ordene sånn at jeg skal få det med meg. For når jeg da snakker flytende Norsk og itilegg dialekt, da får de seg en støkk, like morsomt hver gang. Nei, vi må se litt positivt på ting. De fleste mener det bare godt... Ho Kine tror jeg bare er litt usikker, hun har nok hørt noen si det fra stua hjemme...

Til Kine 01/04/2005 - 09:27

Har lest meg gjennom de siste inleggene i debatten og er enig med mange her. Men..kan noen gjøre noe med denne Kine? Hun er jo totalt blottet for medmenneskelighet, empati og intelligens. Skulle likt å se hvordan hun hadde håndtert å bli behandlet slik hun selv ønsker vi skal behandle de mest utsatte og sårbare i vårt samfunn. Vi har alle ett ansvar i denne verden vi lever i. Norge er en liten ubetydelig utpost i en rik minoritet som har levd godt på bekostning av den ressurssterke men allikevel lut fattige verden. Syns dessuten tilføye at hennes språk og formuleringer avslører hennes mangel på intelligens og skolegang..uten at det unnskylder henne eller andre som henne.

Ragnhild 29/12/2004 - 10:30

Kine er av "68-generasjonen" som tar velferdsstaten som en selvfølge. Det e r ikke mange som ser forskjell på innvandrer og adopterte. men fordommer har en god del å si når et menneske oppdager at begge snakker feilfritt norsk. vanligvis snakker adopterte like godt norsk som nordmenn, men det er det ikke alle som har fått med seg. en innvandrer har muligens noen trekk som skiller seg ut- derfor vil man påstå at "alle som er annerledes" er innvandrere og snakker dårlig norsk. Jeg er selv adoptert og har jobbet på et serveringssted "på landet". av en eldre dame fikk jeg kommentaren: du har det vel bedre nå enn der du kom fra? for meg så er hjemstedet mitt norge, jeg kommer fra norge og jeg er norsk.

Ingvild 26/11/2004 - 22:42

Til Kine. Er enig med dg om at Norge bruker penger på ufornuftige ting, men det skader ikke å hkelpe andre... Du burfe respektere innvandrere og adopterte, tippe du ikke hadde vert så kjepphøy om du hadde vert innvandrer i ett land med bare mørkhudede...

til diego 20/04/2004 - 18:41

grunnen for at nordmenn ikke får flere barn er jo for i norge er det ikke lagt opp til at d tjener seg å få flere barn. hadde det vert billigere barnehage, bleier og alt som hører små unger til hadde nok normen hatt flere unger. nordmen tenker trossalt på om de har råd til å ha unger og om de i det heletatt kan ta vare på de ungene de får eller ønsker å få.

for real 11/04/2004 - 13:50

hva med å hjelpe folk der de er? ja, norge har mindre innbyggere pr. m2 enn andre land, men har også mye plass som ikke er mulig å bo på.. kan ikke kaste innvandrerne opp på et fjell heller. Jeg kan ikke tenke meg at det er så mange som har lyst til å flytte fra der de har bodd hele livet sitt, og det eneste de kjenner, men som må.. disse må selvfølgelig hjelpes. men det ideelle hadde da vært å hjulpet disse der de er. også en mye mindre ressurskrevende tanke.. Det er også synd at noen få individer av de som kommer hit til landet skaper ett negativt omdømme, som ødelegger for alle. Det gavner ikke innvandrere at media med hyppig frekvens legger ut om gjeng-slagsmål og dødsfall.. just a thought and oppinion

the end 09/04/2004 - 19:47

herregud for en såkalt debatt..! visst ingen som har skjønt at innvandringen og adoptivbarn kan utvikle dette A4 trangsynte samfunnet her til lands...??!! nye farger, nye holdninger, tanker, ideer, meninger som kan krydre opp dette grå veldig forfallende samfunnet. Er 17 og synes ikke folk i dette landet vet hvem de er lenger..men amerikansk musikk, tv, film og språk lever vi for...hvorfor fxxx kan vi ikke leve for den utrolige sammenholdningen, respekten og den positive utnyttingen mellom folket, som i USA?? USA=innvandrere, ikke sant???! slutt på debatten!!!

Diego 06/04/2004 - 20:39

Til nasjonalist.

Grunnen til at innvandrere vil være flere enn nordmenn innen 90 år (hvilket forøvrig e veldig lang tid) e fordi at vi allerede idag ser at befolkningsveksten hadde gått tilbake hvis vi ikke hadde hatt innvandrere i landet.

Nordmenn greier faktisk isje lage nok unger sjøl, litt urovekkende i grunnen

til nasjonalist 05/04/2004 - 15:12

lær deg og skrive korrekt før du klager på innvandringen! det heter ...hvis...ikke vis. dust

Nasjonalist 04/04/2004 - 13:51

Vis denne innvandringen fortsetter i samme mengde,innen 2090 vil Nordmenn være en minoritets gruppe i eget land.

Til Nana 01/04/2004 - 15:35

Hvis dere utlendinger klarer å skille ut de idiotene som ser ned på dere,så husk på at de fleste nordmenn synes det er fint med flere kulturer og flere utseender enn bare oss blekisene he he stå på nana, hilsen nordmann

Petter 29/03/2004 - 00:45

Det eneste som er så synd at noen innvandrer skal drive å lage gjenger å bare lage trøbbel slik at de innvandrerne som kan oppføre seg blir satt i dårli lys

Nana 28/03/2004 - 18:49

Jeg kan ikke fordra uvitenhet! Mennesker som Kine må se til å få opp øynene....Jeg er utlending, har bodd her i 11 år...og jeg må innrømme at jeg ikke føler meg norsk i det hele tatt.Kanskje nettopp fordi jeg vet at jeg aldri vil bli sett på som norsk, men det plager meg slett ikke, er stolt av å være utenlandsk og av å ha opplevd ting som mennesker som Kine aldri vil oppleve i et kjedelig A4 liv...!

Hunkey Dorey 28/03/2004 - 18:06

litt av en diskusjon dere har gående her, men hva med temaet her,a? jeg er innvandrer med hasr bodd i norge i 19 år. føler meg norsk, men tror ikke andre ser på meg som det, men en grumsete utlending

Diego 25/03/2004 - 15:29

Norske veier e kjempedårligè?? Kødder du? Langt over halvparten av verdens land har hovedveier som består av grus og søle, for isje å nevne landeveiene der de fleste ferdes!! At du bruker norske veier til argumentasjon for at vi skal bruke mindre penger på andre viser at du har en veldig svak sak.

Og norske skoler esje så forferdelige heller, drar du til den tredje verden så vil de le av deg hvis du spør om de har f.eks en datamaskin på skolen. I veldig mange land e det normalt med små klasserom der man stapper inn mellom 30 og 70 elever, med kun et kritt og en pult per elev og lange benker der elevene sitter. Og dette gjelder jo kun de som faktisk har anledning til å gå på skole. Mange steder i verden kan isje barn gå på skole for de må jobbe hjemme for at familien skal overleve, eller fordi de er gatebarn.

Kine 25/03/2004 - 14:56

nei er ikke nynazist.... Men jeg synes vi bruker for mye penger på lite fornuftige ting... For i Norge må det dø ca 10 st på samme plass for at det blir laget et fortau. Norske veier er kjempe dårlige og mange skoler og mye annen så hvorfor ikke fikse på det. For Norge har penger til det.
Jeg har ikke noe imot at andre land skall få help eller at de er hær i norge så lenge de har opphold tilatele å klarer respektere norsk kultur og holder seg til lovverke som er hær i norge...

Til Diego 24/03/2004 - 15:57

Mye av det du sier er sant, og når Kine får en dødelig sykdom er det vel like greit å stenge sykehuset og la naturen gå sin gang. hun sier jo at det er en grunn for at folk blir syke, at de blir syke fordi de ikke bruker fornuften. da foreslår jeg at kine bruker fornuften til å helbrede seg hvis hun får kreft for eksempel. (nei, jeg håper ikke du får det kine). Sannheten er at narkomane og uteliggere ikke vil bo i en leilighet fordi de ikke klarer å holde den istand. de er ute på gata og tigger penger til stoff hele dagen. det finnes masse hospits rundt om som huser narkomane i hvertfall i oslo. de kan jo gå på sosialen også.du klarer å skjønne at afrika ikke klarer å bygge opp industri etc når de ligger og dør i gatene Kine? Mitt spørsmål er hvorfor vi ikke skal hjelpe folk med hiv når vi faktisk kan? Dette med narkomane etc får du klage til norske politikere. de får sette strengere straffer på innføring, og bruk etc, som i Bangkok da så kanskje det ikke er så ille. og det at det er så mange narkomane i norge er jo nettopp fordi de får så mye hjelp at de overlever så lenge. hadde det vært i andre land hadde de dødd i fengsel rimelig kjapt.

Et spørsmål Kine, er du nynazist? bare lurer, veldig nasjonalistiske og lite sympatiske holdninger du har

kine 24/03/2004 - 15:11

nevnte ikkje eg sverige litt oppforbi då???

Til Tainey 24/03/2004 - 12:16

Grunnen til at ingen hjelper de som ligger på de norske gatene e fordi Norge har mer penger enn de andre landene i verden pr innbygger. Norge trenger ikke hjelp, de har mer enn nok penger til å hjelpe sine egne SAMTIDIG som de kan hjelpe andre.

Nordmenn trenger ikke ligge på gaten hvis de isje ødelegger livet sitt, fordi velferdsstaten Norge hjelper mye mer enn noe annet land i verden.

I forhold til resten av verden er de fleste uteliggere i Norge relativt rike, det e faktisk en tankevekker.

Diego 24/03/2004 - 12:13

Til Kine: Hjelpe alle norske? Norge e jo verdens beste land å bo i, ka skal dokkar ha hjelp til? De tingene du nevner e såmitng, eg tror du hdde gitt blanke faen i en strømregning hvis du isje hadde hatt et sted å bo.

Ka får deg til å tro at en mann fra somalia e skitten? Du e antageligvis like skitten, hvert fall i hans øyne. Trosje du på en rettferdig verden eller?

Esje bare i utlandet at de har aids heller, men de får isje de medisinene fordi en eller annen europeisk for 100 år siden ødela landet slik at de idag er fattige.

Svensker reiser hit for å tjene cash, da siern ingen nokke som helst. Men så fort det kommer en afrikaner eller iraker som har lidd under grusomme borgerkriger som man ikke kan forestille seg så skal man ha den personen ut av landet.

Noen folk mangler helt perspektiv, hvis du hadde opplevd slektninger drept, voldtatt og sett landsbyen din brent ned i en borgerkrig så har eg vanskelig for å tro at du hadde hatt lyst til å bli der.

Ka får deg til å tro at du har en rett til å bo i Norge, og en annen isje har det? Ka gjør deg så utrolig spesiell egentlig?

Eg ska svare deg på koffor innvandrere trengs, fordi nordmenn e så bortskjemt og late at innvandrere må gjøre alle drittjobbene for dem. Hvis isje slo hadde hatt innvandrere hadde hele byen gått i dass i løpet av 3 mnd fordi nordmenn isje hadde gjort jobbene sine, og fordi innvandrerne som tar drittjobbene isje hadde vært der.

Innvandrere jobber hardere enn de fleste nordmenn fordi tingene isje e tilrettelagt for dem slik de er for nordmenn.

Folk som deg er patetiske Kine, mangler fullstendig perspektiv tydeligvis. Hadde du opplevd halvparten av det en gjennomsnittlig innvandrer har gått igjennom hadde du tryglet om tilgivelse for alt det drittet du har sagt

Kine 22/03/2004 - 19:24

koffer ska med hjelpa ein hiv syk person i et land langt vekke? bruke mange milioner på folk som har hiv... de kommer jo til å dø uansett... det er jo en grunn for det er hiv det er for det er for mange mennesker på en plass... la ting gå sin naturlige gang... verden er ikke skjev i det hele tatt... det er bare de som ikke bruker dis del fornuftig det er mye naturresurser å bruke rundt forbi...

Vi burde hjelpe alle NORSKE før vi hjelper alle andre for det er mange som ikke har det bra hær... narkomane som ikke har plass å bo, som det ikke er nok reabilitering til osv... Men nor det kommer en skiten mann fra somalia med tre barn får han utdelt 40 000 kr + leilighet + mat + de betaler alle rininger på strøm tlefon osv... da har han 40 000 så han kan bruke på hva han vil er det riktig... vi bør hjelpe vår egne før vi hjelper alle andre!!!

? 19/03/2004 - 00:36

det bildet utenlandske skaper seg av norge stemmer jo faktisk, fordelingen i verden er jo faktisk så ufattelig skjev!

? 19/03/2004 - 00:34

handler det ikke om å hjelpe? det er vel derfor de er der? vet du en ting, at sverige tar inn nøyaktig dobbelt så mange innvandrere som norge hvert eneste år. tror du norge er de eneste som hjelper eller? da hadde ikke mange fått hjelp, våre usle slanter rekker ikke til 4 milliarder mennesker. 3% av jordas befolkning kan måle seg med vår levestandard. det er ingen nordmenn i norge som må være fattige. alle har rett på sosial stønad hvis de lever under fattigdomsgrensen. det er ofte snakk om at de har prinsipper mot å gå på sosialen. tror ikke barn i afrika tenker på hvor de får risen sin fra. men en ting er jeg enig i, og det er at det ligger tusenvis av eldre mennesker her i norge alene og dør uten hjelp, og DET er forferdelig.

tainy 18/03/2004 - 22:46

Det handler jo ikke så utrolig mye om det. Det handler vel om det bilde utenlandske skaper seg selv. og egoisme... Jeg har mer utenlandske venner enn norske og jeg er ikke ego. men det handler om at vi kanskje burde hjelpe våre egne før vi skal hjelpe ALLE land i verden. Synes ikke du det. Hvor mange land er det som hjelper de fattige på våre gater? Kan du være så snill å fortelle meg det. Nei det er vel ingen. Og hjelpe noen helt greit, men alle. NEI!

Undrer 18/03/2004 - 15:17

kan ikke forstå hva dere er så redde for! hvorfor er dere så redde for å ta inn andre mennesker til Norge? er det egoismen som råder igjen? faren for at dere må del godene med andre? bare lurer. den svensken tok vel kanskje en jobb vi nordmenn ikke ville ha da.

Til tainy 18/03/2004 - 15:14

alle legger inn sin egen mening her. jeg snakker kun for meg selv, selvfølgelig legger jeg min målstokk til rette! hvem skal jeg snakke for da mener du? det er vel hele vitsen å si sin mening. synes da sannelig at både du og kine sier deres mening! - og nei jeg kan ikke respektere en mening som går ut på å kaste ut mennesker som lider!

Til Kine 18/03/2004 - 15:09

Ja, det er en grunn, og det er den skjeve fordelingen av goder i verden. Alle ville jo ha kommet til Norge hvis de hadde anledning og det kunne ikke gått. Grunnen til at alle vil hit til den vestlige verden er at vi har det så ufattelig mye bedre enn folk fra den 3 verden. Tenk på hvilket vanvittig privilegium du har som er født og oppvokst i Norge. Ingen kan velge i hvilket land de er født. Tenk å bli født i slummen i Mexico, eller som undertrykt kvinne i Afganistan. Hva med et sultende kolera-rammet barn i Afrika. Våkn opp og TENK! Bruk alle midlene du har til å hjelpe andre. Bli plan-fadder, unicef støttemedlem eller samle inn klær og sko til Romania! Å hjelpe andre gjør godt for sjelen, du burde prøve før du rotner i egen egoisme! Tenk på den barmhjertige samaritanen, man vet aldri når man trenger hjelp selv!

tainy 18/03/2004 - 15:06

Jeg tenker som så at det er forskjell på det å være medmenneske og det å ta inn alt og alle. Det er greit nok å ta inn noen av de som er hardest rammet, men det å ta inn alt og alle til Norge blir helt feil. For det første så synes jeg at det er mange andre land i verden som kan hjelpe til for Norge hjelper til ganske mye overalt. For det andre så tenker jeg det at når man gir oppholdstillatelse til en person så må man regne med at hele slekta kommer også. Hvorfor skal Norge hjelpe alt og alle når vi har problemer med å hjelpe våre egne. Det er så mange som bor på gata, og det er mange som går på sosialkontoret. Hva med å hjelpe disse først, så de utenlandske. Å når du skriver til Kine at du er blottet for medmenneskelighet, kunnskap eller at hun må være stokk dum tror jeg at du burde tenke over hva du sier. For du må respektere andres meninger selv om de ikke er lik som din. Jeg respekterer din mening, men det utsagnet synes jeg du burde trekke tilbake. Men du bruker deg selv som målestokk, og det blir ikke riktig. Det er min mening, kan du respektere det!!!!!!

kine 18/03/2004 - 14:58

d e jo ein grunn for de ikkje har oppholdtilatelse då hallo... desuten reiser de ikke hjem nor krigen er over.... Tenk deg en svenske da som kommer til norege å jobber for å tjene mer penger hær enn i sverige... er det riktig? i sverige er det verken krig eller noe mer elendighet en i norege...

Til Kine 17/03/2004 - 22:22

De har jo ingen direkte funksjon! De er ikke her for at vi skal noe med dem. Lever ikke du i det samme samfunnet som oss???? Skjønner ikke du hvordan verden fungerer? Innvandrere kommer hit fordi av en eller annen grunn ikke kan være i sitt eget land. Vi skal vel ikke bruke en Etioper, men gi ham et verdig liv i Norge, borte fra sult og nød. Hjelpe våre medmennesker heter det! Å ja, det blir kastet ut ulovlige innvandrere hvert eneste år. Disse stakkars menneskene blir som regel smuglet inn i landet av kyniske folk som tjener penger på å føre dem over grensene. Hadde du våknet hver morgen av en revolver mot tinningen, og endelig kommet deg til et land med fred, så ble du kastet ut og tilbake til krigen fordi ingen visste hva de skulle med deg????? Du må enten være totalt blottet for medmennesklighet, kunnskap, eller være stokk dum

til kine (2) 17/03/2004 - 19:34

enkelte innvandrere har ikke noe hjem eller et hjemland å komme tilbake til. Tenk hvis vi nordmenn skulle bli utsatt for en krig, da ville du nok ikke likt å bli kastet ut av det landet du måtte flykte til... vi må gi litt for å få, vet du. selv om jeg heller ikke er noe overbegeistret for at mange ikke har noen grunn til å være her, må vi altså bare godta det, syns jeg...

til kine (2) 17/03/2004 - 19:33

enkelte innvandrere har ikke noe hjem eller et hjemland å komme tilbake til. Tenk hvis vi nordmenn skulle bli utsatt for en krig, da ville du nok ikke likt å bli kastet ut av det landet du måtte flykte til... vi må gi litt for å få, vet du. selv om jeg heller ikke er noe overbegeistret for at mange ikke har noen grunn til å være her, må vi altså bare godta det, syns jeg...

kine 17/03/2004 - 18:50

Greit nok d... men du svarte ikkje på ka me egentlig ska m de... for sånn samfunne er i dag er det rett å slett for mange... det er forskjell på adoptivsbarn og importerte... importerte er sånn som blir smuglett inn i lande som ikke har oppholds tilatels... adoptivs barn er jo bare positivt for de gleder andre som ikke kan få barn. men innvandrere som egentlig ikke har noe i dette lande å gjøre burde bli kastet ut av lande...

Til Kine 17/03/2004 - 12:34

adoptivbarn har ikke bedt om å komme til norge. hvordan kan du si at vi skal kaste ut dem? er bedre å kaste sånne som deg ut av landet, så kan vi andre leve i fred

Kine 15/03/2004 - 19:41

I norge e d jo nesten bare innvandrere å inporterte barn ka ska m egentlig m de? kast de ut av lande...

G00k 12/03/2004 - 12:19

Jada, da var det denne diskusjonen igjen da.. Jeg er født og oppvokst i Norge, er nå 19 år og har opplevd en del. Jeg bor i et lite bydel i Drammen som heter Fjell, og her er det faktisk mer utlendinger enn nordmenn og blir stempla som "ghettoen" i Drammen. Har kommet borti diskusjonen med "våre nye landsmenn" osv.. Mange mener at hvis du er født i Noge, så er du norsk.. men er du virkelig det ? Tror igrunn ikke at når nordmenn ser meg ute på gata, så sier de "Hei, der går det en norsk gutt" Det jeg mener er at man kan aldri bli "oppfatta" som norsk hvis man opprinnelig kommer fra et annet land, uansett om du er adoptert eller ikke. Slik er det bare, og det er sikkert ikke bare i Norge..

til mira 12/03/2004 - 11:32

ja helt enig. værst er det når folk snakker engelsk til deg fordi du er fra afrika, men adoptert de snakker til deg som du er hjerneskada eller hørselshemmet

Mira 07/03/2004 - 12:42

Jeg er adoptert fra sri lanka og har opplevd en del pga av det.Jeg føler meg ikke hjemme noe sted liksom. I Norge har jeg blitt snakket til på engelsk å måtte nærmest overbevise personen om at jeg snakket norsk. I Sri Lanka, trodde de ikke jeg var norsk. Så det hele er ett dilemma, jeg føler meg norsk, men føler at andre ikke tror jeg er det, av og til har jeg lyst til å skrike ut på gata at jeg er HELT norsk!
av og til virker det håpløst ..

Mette 03/03/2004 - 13:28

Nei, d har eg ikkje.. Eg vet ikkje koffor

Marit 03/03/2004 - 12:27

Hei Mette. har du noen gang opplevd å bli satt i samme bås som innvadrere?

Mette 03/03/2004 - 11:42

Nei, har ikkje blitt utsatt for diskriminering.. Folk e bare hyggelige, og spør kor eg e født.. Andre reagerer ikkje siden eg har norsk navn...

Natee ... er medlem av Propaganda 03/03/2004 - 08:28

Første inntrykket de "hvite" ser på deg med er at du er utenlandsk. De fleste kan ikke engang gjette at du er adoptert, så dermed har jeg noen ganger følt at jeg må bevise at jeg er helt norsk, men allikevel tar vare på min egen kultur. Det har til tider vært vankselig for meg...

anne 03/03/2004 - 07:09

jeg tror kanskje at man føler seg litt ille berørt, når man vet at folk ser på deg som en innvandrer og ikke norsk. Blir på en måte litt flau over at man er annerledes i andres øyne, men ikke egne.Man har liksom hørt denne kommentaren ofte:" Neimen, så flink du er til å prate norsk da".....JAda, i like måte...

Marit 02/03/2004 - 23:08

Til Mette: har du noen gang blitt utsatt for diskriminering bare for at du ikke er blå-hvit i huden slik som de fleste nordmenn er?

Mette 02/03/2004 - 22:41

Eg e adoptert fra Sør-Korea og har ingen problemer med d...

Legg inn en melding!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)