Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Zona Cultura-> Bøker
Sverre Knudsen - Spill for stjernene
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
[Aschehoug]

Sverre Knudsen er en allsidig mann, med fartstid både forfatter, multimediautvikler, og fra bandet Det Aller Værste. Hans nye ungdomsbok "Spill for stjernene" skuffer noe. 5/10





Dette er fortellingen om femten år gamle Morten Miles Moe. Han bor sammen med moren sin på et lite tettsted i Norge. Da moren blir syk, blir Morten sendt til Oslo for å være hos faren sin, som han ikke har sett på mange år. Faren tar aldri kontakt, og Morten lurer veldig på hvorfor.

Det Oslo Morten kommer til er ikke dagens Oslo. Fortellingen finner sted en eller annen gang i fremtiden, og forholdene er ganske så annerledes enn i dag. Vi får ikke vite veldig mye om akkurat hva som har skjedd, og hvordan, men etter en oljekris havner Oslo i en tilstand tilnærmet borgerkrig, det er soldater i gatene, og forskjellen mellom fattig og rik har blitt betraktelig større enn det vi er vant til i dag. De fattige blir samlet og isolert i drabantbyene, som nesten er som konsentrasjonsleire å regne.


Morten havner blant en gruppe mennesker som prøver å motarbeide samfunnet, for å "fordele rikdommen litt bedre". Denne anarkistiske gruppen ledes av Nansen, den mystiske lederen som kommuniserer gjennom høytalere, og aldri viser fjeset sitt. Gruppen består hovedsaklig av ungdommer, deriblant Ia, en jente Morten forelsker seg hodestups i. Hun er ikke så lett å komme inn på, men Morten gir ikke opp.

Situasjonen er ikke lett for Morten. Han sliter med å venne seg på tanken på tyverier og kriminelle handlinger, selv om det er til et godt formål, og vet ikke helt om han kan stole på Nansen og resten av gruppen. Forelskelsen i Ia får han til å bli hos gruppen, til tross for at hun ikke viser mye interesse for tilnærmelsene hans. Han har uansett ikke noe annet sted å gjøre av seg. Faren skuffer nemlig igjen, han dukker ikke opp for å hente Morten, og er ikke lett å få tak i. Til slutt legger den frustrerte Morten ut på en desperat jakt for å finne faren, og for å få svar på alle spørsmålene han har. Vi kan røpe at alt går bra til slutt, i hvert fall på et vis.

"Spill for stjernene" er noe lettvint skrevet. Det er slettes ikke alt i denne boken som blir så bra forklart eller beskrevet. Dialogen er til tider også noe lett, og virker tilgjort og anstrengt. Likevel, boken har såpass fremdrift, og skaper såpass mye nysgjerrighet, at man gjerne leser videre selv når man hadde tenkt å legge boken fra seg. Et problem er at nysgjerrigheten ikke blir stilt ; ved fortellingens slutt sitter man igjen med nesten like mange spørsmål som når man begynte å lese.

Boken kunne også vært lagt opp bedre. Etter en litt treg første halvdel, raser det plutselig avgårde, og før man vet ordet av det har man kommet til slutten, og det meste har ordnet seg. Selve idéen bak boken er i utgangspunktet er veldig god, men kunne vært bedre gjennomført. Her er det stoff til flere bøker, kanskje er dette starten på en serie? Uansett passer nok denne boken best for litt yngre lesere.


Les også
- Susan Price: Tidstunnelen
- Kevin Crossley Holland: Arthur - den seende steinen
- J.K Rowling: Harry Potter og ildbegeret
- Karin Kinge Lindboe - Vinterkråke
- Eoin Colfer - Artemis Fowl


Kommentarer fra brukere

Jojo 27/03/2009 - 09:54

Den vaakke sååå dålig da, bedre enn mange jeg har lest.......

oooooops... 16/02/2009 - 19:55

holdt*, sovne*.

eeeeh... 16/02/2009 - 19:46

Denne boka er så kjedelig, jeg hold på å savne før jeg hadde lest ferdig en setning. At det går an å at noen syntes dette her er bra etter å ha lest noen av de kommentarene under. Jeg gir den ikke en terningkast fordi den fortjener ikke en!

Meeeg=) 07/12/2008 - 15:45

Synnsikt bra bok! jeg er egentlig ikke typen som leser bøker, men dette er kankje den ene jeg faktisk har villet lese på skolen..
kommer det en oppfølger? som det står her, så sitter man igjen med mange spørsmål, og jeg hadde deffinitivt lest en bok nr 2!
takk

candyboy 28/10/2008 - 12:06

candygirl er sexeh

badass 10/04/2008 - 22:47

Det er en spennende historie da, heregud å barnslige.

emomelolie 09/04/2008 - 14:12

denne var bra!

Jojohohanonnona 09/04/2008 - 14:13

Denne boka var utrolig spennende.
Jeg er veldig fornøyd med den.
Spennende ut til siste minutt,
anbefales på det varmeste=)

sofiapus 09/04/2008 - 13:58

CANDYGIRL ER EN LOSER
CANDYGIRL ER EN LOSER
CANDYGIRL ER EN LOSER
CANDYGIRL ER EN LOSER!!!!!!!!!

candygirl 09/04/2008 - 13:58

omg! jeg gidder ikke bruke tid på å disskutere med deg engang..du er så absolut ikke vert det!
sofiapus meg i ræævva!

candygirl 09/04/2008 - 13:51

har du et problem me at jeg er stripper kansje??
jeg driter meg ikke ut..det er det du som gjør! som i det hele tat gider å krangle om denne fantastiske boken! det er så barnsli at jeg bblir helt lei meg! jeg synes synn p ådeg som er såpass tilbakesytående og ikke kjønner noe av boken.. du har vell dusleksi siden du har så mange skrivefeill!

sofiapus 09/04/2008 - 13:47

ale? deg selv kanjse... candy er lix ikke sukker de er godterri.
er du helt rettard eler? boka stinker ferdi me de da.
OMG lixsom!!
dra på en stripebar og tjen penger til å sjøpe dg ett liv.
blir flau over deg lixx!
vet du hvordan du driter dg ut? ale sjønner jo at du er helt domm! daah

candygirl 09/04/2008 - 13:43

jeg kaler meg candygirl for jeg er så søt! jeg er søt som sukker!! det sier alle.. sånn er dt me den sakken!

sofiapus 09/04/2008 - 13:35

så du tror lixx at du vet vordan farge jeg har på håret..... tror du du er synsk eller??? jeg er faktisk LYSEblond da jevvla taper!
og candygirl??? det for no navn OMG vem tror du du er??? buu looser

candygirl 09/04/2008 - 13:30

faen til frekhet! jeg har ett liv for tenk! det virker som du ikke har noe liv.. du klarer jo ike å tenke, hadde du virkeli levd deg in i denne boken så hadde du skjønt hva den handler om lixxom!! men du er vel for blond til det tenker jeg.. loooser lix!

Sofiapus 09/04/2008 - 13:27

terningskast tror jeg dt heter da lixx. OMG!!
boka stinker billigparfyme da.
skjøner ikke va du snaker om.
jeg raker ned på hva jeg vill jeg se
så du kan bare gå å kjøpe de g et liv jævvla loser OMG!!

candygirl 09/04/2008 - 13:22

Hæææ??!! Nå må du virkelig ta deg et tak i håret ditt sofiapus.. denne boken er virkelig bra! da kunne du vel bare tatt en annen bok?? jeg synes det er fulstendig unødvendig at du skal rakke ned på denne boken for jeg gir den stjernekast 6!

Sofiapus 09/04/2008 - 13:18

vi har lixom et sånt prossject på skolen asså og det er så sinsykt teit da..... OMG!!!!
Men de er lixxom ikke allt da.
det boka her er sååå dåååårååårlig at jeg på en måte sovvna nor jeg leste den.
må være det dårligste jeg har lest lixxom, og jeg har lest TRE bøker OMG
jeg kune skrevet bedre da lixsom.

Legg inn en melding!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)