Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Musique
Godt å være norsk musikkanmelder i Danmark?
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
Den norske musikkbransjens mindreverdighetskompleks er kanskje mindre enn tidligere. I forhold til svenskene, som hittil har vært den nordiske musikkscenens målestokk, har norsk musikk spilt rollen som den litt for hardt prøvende lillebroren. Denne tendensen kan være i ferd med å snu. Men hvilken rolle spiller så danskene?


Skageraks uheldige oppførsel

Lange tanker strekker seg over Skagerak. Få danske melodier har tålt turen fra Danmark til Norge. Få anerkjennelser når nesten tilbake over havet. Den musikalske kommunikasjonen er lik null.

Kun de som kom med danskeferja, slike som Aquas, har fått skikkelig feste her hjemme. Men på danskebåten er man enten altfor full eller altfor ung, og dette svekker vurderingsevnen betraktelig, så strengt tatt fortjener ikke Aqua musikalsk anerkjennelse. Og ærlig talt: Det kom et skip til Bjørgvin i 1342.. og det kom en båt til Oslo i 1997... Uten sammenligning forøvrig vil nok mange mene at Lene Grawford Nystrøm og Rene Dif har gjort like mye skade for barneopplysninga som pesten gjorde for en lidende norsk befolkning et halvt tusenår tidligere. Aqua må tas seriøst fordi det kan være forståelig at de gjorde suksess, men det er på ingen måte akseptabelt!


Hvor er så den ansvarlige danske musikkscenen? Er så dansk musikk noe mer enn danskebåtpunk, drikkeviser og Poul Dissing? Noe annet enn Whigfield, Olsen Brothers, Kim Larsen og Bellamy ?

Den danske storby- scenen

La oss først se på den danskspråklige musikken. Den kjenner vi nesten ikke til i det hele tatt, og så lenge enkelte mener at dansk snarere er en halssykdom en et språk, kan det bli vanskelig å finne noen i det hele tatt. Vel, spøk til side. Som her hjemme er det ikke først og fremst på pop- og rock-scenen at fanen heises. Det er annensteds.

Den svarte musikkens renessanse har sveipet over og infiltrert de statiske nordiske musikksamfunnene. Hip hop, soul og r¿n¿b legger premissene for hvordan hip musikk skal låte i begynnelsen av det tredje årtusen. Særlig spennende er dette fordi disse musikalske utrykksmåtene handler om jordnærhet, ekthet og ærlighet, om bysamfunnene og livene i disse. Slik har hip hop¿en fungert som springbrett for det nasjonale språkets inntog i den internasjonale musikkdrakt. Musikken er som kjent som kjærligheten¿..- den kjenner ingen grenser (kremt).

Her hjemme er ikke dansk hip hop videre kjent for den gemene hop, men så har det også med å gjøre at i dansk hip hop rappes det ofte på morsmålet, hvilket de fleste av oss har store vansker med å svelge, eller i det hele tatt forstå. Kanskje blir det derfor mer riktig å si at musikken faktisk kjenner grenser: de som oppstår på grunn av språkbarrierer.

Mest kjent er kanskje Clemens som tidligere i våres måtte gi tapt for norske Name i den prestisjefylte danske rap-turneringen Fight Night. Clemens status som rapper kan sammenlignes med den Stockholms¿MC¿en Petter nyter i Sverige. I følge Nils Pedersen i danske Jyllandposten er det likevel andre som står for mer spennende musikalsk munnhuggeri enn Clemens. Outlandish er en gruppe med base i København som rapper på engelsk, pakistansk og spansk, og som står foran storlansering i regi av BMG. I samme stall finner vi også r¿n¿b- divaen Karen.

Best som formidlere?

Kjent for noen er kanskje Sort Sol. Mindre kjent er sannsynligvis elektronikaprosjektene Future Tree og Opiate. Vi nordmenn kjenner i det hele tatt til lite, veldig lite dansk musikk som er noe å samle på. Har dette å gjøre med vår egen navlebeskuenhet, det fiendtlige Skagerak eller dansk musikks kvalitet å gjøre?

En mulig forklaring kan være at danskene, i likhet med nordmenn ikke har stått for de store musikalske fenomener, og at vi derfor har hatt nok med å takle VG-lista og MTV. For det kan være MTV som er årsaken til at vi adopterer amerikansk, men ikke dansk musikk. Kanskje bøter MTV-Norden på det.

Så lenge platekjøperne lar seg styre av radiostasjoner og store kommersielle plateselskaper vil mulighetene for at vi her i Norge serveres musikk som lages for uttrykkets skyld være minimale. Det skjer dog mye spennende også i Danmark, men det skjer foreløpig i undergrunnen. Et tips for deg som ønsker å finne ut mer om dansk musikk kan være å ta turen til Roskilde-festivalen i sommer. Der er du garantert å oppleve bra dansk musikk. Èn ting skal danskene ha: de er best på festival i hele Nord-Europa.



Kommentarer fra brukere

jarl sigve wetteland 28/02/2007 - 13:33

Hei kult å lese,men reis heller til danmarks smukkeste fetival (www.smukfest.dk) garantert beste opplevelsen jeg har opplevd reiser i år for 8 gang.
og gleder meg sinnsykt.:-)

Legg inn en melding!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse


Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish