Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Musique
D12 - vold til side
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
Eminems "nye" gruppe, D12 (Dirty Dozen), besøkte Oslo før helgen. Propaganda var selvfølgelig der for at du skulle bli bedre kjent med dem. Hyggelige var de også, tross navnet.


Dirty Dozen har foreløpig vært et forholdsvis uskrevet blad her i Norge. Forsøk på å grave frem bakgrunnsinformasjon på forhånd var lite fruktbart, hvis man ikke regner hjemmesidens "favourite jail"-opplysninger som interessante. Vi ba derfor to av gutta, Proof og Swift, å kaste litt lys over hvordan de samlet seg i D12.

Swift: Vel, Eminem, Proof, Kon Artis, og Kuniva kommer fra samme nabolag, på Detroits østkant, mens Bizzare og jeg kommer fra Detroits vestkant. Vi traff hverandre på en klubb kalt "The Hip Hop Shop", som hadde Open Mic-kvelder hver helg, hvor alle kunne komme opp på scenen og vise hva de kunne. Vi fant ut at vi likte hverandres stil, og at vi utfylte hverandre. Det var Proof og Eminem som først snakket om å danne en gruppe, jeg var ikke med fra starten av. Jeg kom med etter at jeg gjorde en sang sammen med Bugs på en open mic-kveld. Bugs likte stilen min, gikk tilbake til bandet og tipset dem om at jeg var solo og kunne være et godt tilskudd til gjengen. Ingen hadde noen innvendinger, og dermed sitter jeg her i dag. Dessverre er ikke Bugs lenger i blant oss, han døde noen år tilbake. Det gode som kom ut av det, var at det knyttet oss sterkere sammen, båndene mellom oss ble sterkere. R.I.P. Bugs!


Sensur
Selv om D12 som sagt var forholdsvis lite kjent her i Norge før Eminem-konserten, har de allerede gitt ut fire singler. "Act a fool" kom ut i 1999, mens "My words are weapons", "Quitter", og "We live this shit" kom i fjor.
Det er ingen hemmelighet at hip-hop har mer direkte tekster enn mange av sine sjanger-søsken, noe som har ført til stor debatt og sensur-onani i USA. Dette har etter hvert også kommet krypende over dammen hit til naive Norge, noe Eminems opptreden på Spektrum kan ta mye av æren/skylden for. Man kan spørre seg om for eksempel Redaksjon 21 virkelig er kompetent til å berøre temaet, men de gjorde nå en gang det. D12s første single fra albumet "Devil´s Night", som slippes i løpet av året, tar ingen hensyn til eventuelle sarte ører. Tvert imot er den svært så rett-på-sak, noe tittelen "Shit on you" gir mer enn et lite hint om. Vi ba Proof og Swift fortelle litt om deres syn på sensur og anti-rap strømningene i USA, samt litt om bakgrunnen for "Shit on you" (eller Jai drite på dai, som de kan fortelle oss at det betyr). Tittelen sier vel litt om deres kompromissløse holdning, her gås det ikke rundt grøten, det trampes i den...med et smil om munnen.

Swift: Jeg har én ting å si til de som kritiserer D12 og hiphop generelt; "Get a sense of humour!" Men helt seriøst, vi er rappere som liker å fortelle om ting vi ser, hva vi føler, hva vi har vært i gjennom¿slike ting.
Proof: De sier at vold er styrt og skapt av musikk. For meg er det noe av det mest hykleriske noen kan si, for hvis man ser på en mye mer visuell og grafisk ting som film¿Det er ingen boikott av film på samme måte som vi ser av enkelte typer musikk. Arnold Schwartzenegger kan drepe 8 millioner "mothafuckers" i løpet av det første kvarteret av True Lies (Propaganda beklager at vår filmansvarlige ikke var tilstede for å bekrefte dette tallet), mens rap formidler noe verbalt¿Rap forteller deg ikke at du skal gjøre det og det, men det forteller deg om noe, og det skal liksom få deg til å gå ut og skyte noen, det er umulig. Hvis du sier til en liten gutt, som ikke vet noen ting om verden, "Gå og skyt den gutten der", ville han ikke ant hva du snakket om. Men hvis du viser det til han, som med film, ville han vite hvordan han skulle gjøre det.

Tror dere at hip-hop får mer kritikk enn andre kunstformer fordi det ofte har mer rot i virkeligheten, i motsetning til for eksempel fiksjon på film, og dermed blir mer samfunnskritiserende?

Det stemmer nok, men desto mer idiotisk er det. Vi er jo generasjon X nettopp på grunn av generasjonene som kom før oss! Besteforeldrene våre skapte seg et trygt fundament basert på det samfunnet de levde i, mens foreldrene våre skled litt ut. Nå har vi sklidd enda mer ut, og nå er vi generasjon X, uten en anelse om hva vi skal gjøre. Derfor ser de eldre på oss som fortapte, når vi i realiteten bare er et produkt av samfunnet rundt oss. Kritiserer de oss som generasjon, kritiserer de det samfunnet de selv har vært med og skapt! Dette er et viktig poeng med tanke på kritikken mot våre og andres tekster; de greier ikke å sette seg inn i den virkeligheten vi lever i, og heller ikke den måten vi formidler budskapet vårt på. Swift har for eksempel gjort en låt med Dr Dre, som er med på "Devil´s Night", der han tar for seg Bush sin våpenpolitikk. Vi tar for oss temaet slik vi alltid gjør, bringer folk budskapet vårt, men med en humoristisk vri. Folk hører den humoristiske biten, og prøver å bruke det i mot oss. Eller de hører bare at vi snakker om våpen, og ikke temaet vi tar for oss. De må lære seg og lytte. Når det gjelder "Shit on you", kan nok mange oppfatte den som en aggressiv låt fordi teksten har et battle-preg over seg. Det er ikke ment som et angrep på noen, men at vi er lei av det monotone preget som gjennomsyrer mye av dagens hip-hop. Alle gjør det samme om og om igjen, og bare kopierer hverandres stil. Gjør din egen greie, finn din egen stil, er budskapet.

Fellesskap
Swift og Proof er tydelig lei av problemstillingen med vold kontra voldelige tekster, så selv om vi gjerne kunne tenkt oss og fått lurt inn noen kritiske spørsmål her, forlot vi temaet. Isteden ba vi dem ta en titt inn i glasskula, og fortelle oss hvor de står om et par år. Hva har de fått utrettet da? Våre forventninger om skryt og flåseri ble nok en gang gjort til skamme.

Om et par år er det nok enda flere som vil forby det vi sier, den dritten slipper vi nok aldri unna. Det vi prøver å gjøre er å fortsette og utvikle oss, nå et høyere nivå som mennesker, uansett hva vi gjør. Først vil vi prøve å utvikle oss som voksne menn, prøve og forstå relasjoner og forhold som voksne menn, og også utvikle fellesskapsfølelsen innad i gruppen. Deretter vil vi bringe den fellesskapsfølelsen til verden. Svarte og hvite er alle brødre, og hvis vi kan gi verden en større forståelse av dette, er dette en større rikdom for oss enn materielle verdier noensinne kan gi. Hvis man kan være med på å forandre menneskeheten til det bedre, skriver man seg inn i historiebøkene. Vi sier aldri noe bare fordi det høres bra ut, det er noe dypere ved alt vi ytrer. Men hovedmålet vårt er altså å gjøre fellesskapsfølelsen i verden sterkere.
Hvor godt D12 faktisk greier å formidle dette blir opp til hver enkelt å avgjøre, men intensjonene er altså gode.

Devil´s Night
Hva kan vi ellers forvente fra det kommende albumet?
Masse forskjellige stiler og vibber. På albumet er vi teite, sinte, onde, lyriske, vi forteller deg ting slik de er, og alt det der. Alt du har lyst til å få ut av et album vil du få ut av "Devil´s Night". Uansett om du vil at det skal få deg til å le, eller til å finne fram pistolen din, eller denge noen med pistolen din, eller denge noen med pistolen din mens du ler¿.

Her bryter gutta selv ut i latter, og det demrer for oss at den humoristiske vinklingen de snakket om tidligere, ikke bare var oppspinn for å unnskylde sine tidvis krasse tekster. Men er de bekymret for at kjendismedlemmet i gruppa skal ta fokus vekk fra helheten og tankene bak tekstene, og fra de andre medlemmene?

Proof: Absolutt ikke! Å ha Eminem i gruppa har kun positive konsekvenser. Ferdighetene hans til side, så gjør dette at vi får mye gratis oppmerksomhet, som vi kan bruke til vår fordel. Hadde ikke Eminem vært den han er, hadde dere kanskje ikke vært her for å snakke med oss om D12!
Swift: Em´ er en perfeksjonist. I begynnelsen så han ting vi ikke så, i og med at han har større erfaring og slike ting. Dermed lærer vi, og ser slike ting lettere selv. Det kan aldri være negativt å ha en perfeksjonist i blant oss. Det er absolutt en bra ting.

Her blir det for seriøst for Proof, og glimtet i øyet dukker opp igjen. Han starter på en utgreiing om hvordan Eminem faktisk låser dem inn i studio og truer dem til å rappe. Hvordan han gjør det er uklart, men både pistol, pisk og bjelke ble nevnt, før latteren igjen bryter løs.

For å styre inn på riktig spor igjen, ber vi dem fortelle litt mer om "Devil´s Night".

Vel, det blir muligens noen gjesteartister på albumet. Pharao Monch er sikker, mens det foreløpig er uklart om vi får med oss Redman på et spor. Dessuten er vi jo allerede seks stykker fra før, så det kan være vanskelig å finne plass til flere. Men, vi skal nok få lurt dem inn.
Når det gjelder inspirasjonskilder, henter vi ting fra alle mulige sjangere. Så lenge det er bra musikk, tenker vi ikke på hvilken type musikk det er. Hvis det rører noe ved oss, er det bra musikk. Hvis vi for eksempel hører europeisk rap, med bra flyt og fete beats, gjør det ikke noe at vi ikke forstår hva de sier. Vi skjønner ikke en dritt, men vi hører at det er bra! Det skulle vært mer slik i USA, som det er her. Det er det vi er her for, å forandre noe av dette.

Singelen "Shit on you" er i butikkene hvert øyeblikk/nå, mens albumet "Devil´s Night" som sagt slippes i løpet av året.




Kommentarer fra brukere

shadowboy 07/03/2007 - 19:12

detroit 12?? det står faktsik for dirty dozen.. men resten var rett, boy!

imp aka impy 12/06/2006 - 16:20

D-12 the durty dozen... SYKE folk... de rular

Dirty Dozen 14/05/2002 - 10:03

Detroit 12 ettersom de er seks personer med spaltet personlighet fra Detroit, Eminem aka Slim Shady osv, og dermed blir et seks ganger to er lik 12 banditter fra Detroit. A-ight?

kongalex 13/05/2002 - 20:07

hvorfor heter de D12

Legg inn en melding!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse
Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish