Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Musique
Goldfrapp nesten naken
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
-Hello, sier en høflig stemme i andre enden. Man kan høre det plasker i bakgrunnen.


You’re in the bathtub aren’t you, spør jeg forsiktig.


-Eh, yes I am, svarer Will Gregory, ene halvdel av Goldfrapp, med en noe unnskyldende tone i stemmen.


Blir det undertegnedes første intervju med en naken mann i andre enden?



Vi er enige om at jeg kanskje skal ringe opp igjen om noen minutter. Fortsatt skal jeg ha til gode å intervjue en naken mann.

Du har ikke gjort så mange intervjuer tidligere? Det har vel stort sett vært Alison som har tatt seg av praten?
-Vel, når jeg tenker etter har det vel blitt en del på begge. Derimot er det Alison som har gjort de fleste forsideintervjuene og slikt. Det er nå engang slik at det er vokalisten som automatisk blir frontfiguren, og ansiktet til et band.

Goldfrapp har spilt for stort sett utsolgte hus over hele Europa, og deres første album "Felt Mountain" har solgt, eh, veldig mye. Deres balsamerende vakre musikk kom tydeligvis til rett tid, for det er ikke akkurat det mest hverken typiske eller umiddelbare skulle man tro. Så kom også suksessen rimelig uventet.


-Vi tenkte jo egentlig ikke det minste på hva vi holdt på med rent kommersielt sett, eller hvilke som skulle like musikken. Derimot var vi ganske opptatt av å først og fremst få til en avtale med et plateselskap, slik at vi kunne få noen penger ut av det. I hvert fall til å fortsette å arbeide med det vi hadde påbegynt. Vi hadde nemlig 3-4 sanger før noen kontrakter var inne i bildet. Mest gjorde vi jo uansett dette for vår egen skyld, fordi vi syntes det var givende og morsomt å holde på med.

Dere har til stadighet blitt sammenlignet med Portishead. Hva tenker du om det?
-Jeg kan forstå det på et helt overfladisk plan, men likhetene er egentlig ikke mange. Både Portishead og vi spiller i sakte tempo, vi har kvinnelig vokalist, og vi har presentert noe nytt. Kanskje har vi vokst opp med flere av de samme forbildene, men har likevel helt forskjellige stemninger. Portishead stammer dessuten i stor grad fra hip hop, og baserer seg en god del på beats og kutting, og er mer funky på en måte. Vi vet ingenting om loops, beats og slikt, så...

Hvordan ville du eventuelt forklare deres musikk for en som aldri hadde hørt dere?
-Uff, det er veldig vanskelig. En venn av meg refererte til oss som future lounge, og jeg synes i hvert fall det lyder bra. Dessuten faller jo veldig mye inn under easy listening. Jeg mener, du kan putte noen av Duke Ellingtons arbeider under easy listening, så hvorfor ikke oss? Burt Bacharach også.

En nybadet Will Gregory og undertegnede sklir med det ut i en lang diskusjon omkring anmelding av musikk, et tema begge tydeligvis finner ambivalent, men samtidig svært interessant. Will oppsummerer det omtrent slik;
-Musikk - som andre kunstformer - oppleves av en enkelt person, og er derfor nødt til å være tungt farget av skribentens person. Det riktigste må være å dele opplevelsen man får best mulig, og håpe at noen kan relatere til det, og forstå hva du mener.
Vi var ganske enige.

Will Gregory og Alison Goldrapp (bildet)(som er hennes virkelige navn, og stammer fra Tyskland) hadde ikke jobbet sammen tidligere. Mens Will har jobbet mye med musikk til film og tv, samt visse bidrag for Peter Gabriel, The Cure og Tori Amos, har Alison jobbet sunget med Orbital, og dessuten lånt stemmen på Trickys debut "Maxinquaye". Før den tid gikk hun på kunstskole. Noe som i følge henne selv mest var bortkastet tid.
Hun traff til slutt sin musikalske makker i Will, og felles interesser og fascinasjon for musikk gjorde at de ønsket å lage noe sammen.

-Vi har jobbet ræva av oss, forteller Will og kremter svakt før han fortsetter;
-De prosjektene og slikt vi har drevet med tidligere har ikke overlatt ansvaret på oss på samme måte som med Goldfrapp. Denne gangen er det vi som har bestemt alt, og det har igjen forårsaket at det har blitt vanvittig mye arbeid.

-For min egen del har jeg måtte forholde meg til mange flere når jeg har gjort musikk til film og tv. Du har bildene å forholde deg til, ressigøren også videre. Du hjelper til å realisere en annens visjon. På albumet vårt har vi derimot vært våre egne ressigører. Det har vært mye tøffere, men samtidig mer frigjørende. Å sette sin egen agenda - både når det kommer til tid og uttrykk - har vært fantastisk.

Hvordan arbeider du og Alison sammen?
-Vi arbeider veldig godt sammen, og utfyller hverandre ypperlig. Vi har vidt forskjellige evner, og det gjør at det blir fruktbart når vi deler ideer med hverandre. For eksempel kan ikke jeg synge, men det gjør Alison helt fantastisk. Mine områder går i større grad ut på det mer tekniske og organisatoriske, gjør at tingene tar delvis mer form.
Dere jobbet relativt tett sammen en periode under arbeidet med "Felt Mountain". Hvor intenst ble det?
-Selvsagt veldig intenst. Det skal sies at vi først og fremst er skribentpartnere, og det er viktig å ha separate privatliv. Som under arbeidet med "Felt Mountain", hvor vi tilbragte flere måneder sammen i en liten hytte på landet, var det godt å ikke se hverandre på en god stund etter det, he, he.

Har dere hatt tid til å tenke på materiale til noe nytt album?
-Ikke egentlig, men det er et par ideer som svirrer rundt. Pluss at det er tidligere materiale vi ikke har fått ferdig. Likevel skal du se om det ikke blir et par overraskelser når vi spiller på Quart Festivalen i juli.

Helt til slutt. Jeg vet du er særdeles begeistret for den italienske filmmusikkkomponisten Ennio Morricone (bildet). Hva er det med han?
-Hmm, jeg skal forsøke å fatte meg i korthet. Morricone er en slags enormt geni innen populærmusikk, det tjuende århundrets største komponist. Slike kan du så vidt telle på to hender. Melodiene hans er absolutt enkle, men gjort slik at de blir uforglemmelige, og tilfører bildene på flmene det maksimale. Han er dessuten en av de aller største orkesterlederne, og har tatt mange risker. Mange av komposisjonene hans er ganske sentimale, og til og med forholdsvis cheesy, men han ender alltid opp med å overraske positivt.

Noe bortimot det kan vel sies om musikken Will Gregory gjør i selskap med Alison Goldfrapp også. Ingen grunn til å gå glipp av dem på Quarten i sommer.


Les også
- Chemical Brothers - Come With Us
- Giant Sand - Cover Magazine


Kommentarer fra brukere

Ingen har lagt igjen kommentar til denne artikkelen - bli den første!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse


Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish