Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Musique
Blur for musikken
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
Ikke mange hadde trodd at Blur skulle bli stående som ett av de store bandene på 90-tallet. Med slappe låter og total mangel på egenart var det lite på debuten som pekte i den retning. Bare to år senere var rollen som trendfiskere overlatt til andre, mens Damien og gutta stod for styringa av trendskuta.


- Jeg tror hovedgrunnen til at vi ble signet var fordi vi så kule ut på scenen, sier Alex James uten antydning til fleiping. Heldigvis for plateselskapet skulle de vise seg å besitte flere kvaliteter, blant annet en fortreffelig evne til å fornye seg selv. Blur startet karrieren som Stone Roses-kopister, men da raverock-bølgen avtok, var de av de få bandene som overlevde. Mens andre led drukningsdøden, lærte Blur seg å svømme.
Andrealbumet ¿Modern Life Is Rubbish¿ lånte mye fra David Bowies Ziggy-periode, men hadde likevel nok særpreg til at man for første gang kunne snakke om egen identitet. Salgsmessig ble det likevel ikke OL-kvalliktakter før ¿Park Life¿. Det vanskelige tredjealbumet var alt annet enn vanskelig hva tilgjengelighet angikk. Foruten tittelkuttet bød det på hiten ¿Girls & Boys¿, men kanskje like viktig, det startet en dyrking av det erke-britiske, både tekstmessig og i symbolbruk, som man ikke hadde opplevd siden The Who på 60-tallet.


Brit-pop-forbannelsen
Brit-pop, som sjangeren ble kalt, bestod musikalsk av en Bowie/Beatles-toddy med en stenk ny veiv, hvor hovedvekten ble lagt på glade, tilforlatelige popstemninger.
- På en måte ser jeg med gru tilbake på perioden, men det har hovedsaklig å gjøre med de personlige problemer jeg stred med. Brit-pop er noe vi er veldig glad for at vi er ferdig med, men vi ville aldri sittet med den friheten vi gjør nå uten den, sier Damien.
Brit-pop-manien toppet seg da en konkurrent omsider kom på banen, og den berømte Blur-Oasis-krigen startet. Singel- og albumslippet til de to ble planlagt samtidig, og avisene hypet det hele til å bli et slag om platelytterne. Første stikk gikk til Blur, da singelen ¿Country House¿ føk rett til topps på listene.
- Vi syntes det var morsomt med en gang, og har vel rivaleriet å takke for at vi fikk vår første nummer en hit i England, sier Graham.
- Jeg tror ikke de var spesielt glade for det, legger Alex til.
- For vår del spilte det ikke så stor rolle, og det ble raskt kjedelig med all oppmerksomheten rundt det, sier Damien. (Kan det ha noe å gjøre med at Oasis etterhvert vant kampen?, journ. komm.)
¿What`s The Story (Morning Glory)?¿, gikk i alle fall hen og ble det mest solgte britiske albumet på 90-tallet, mens Blurs ¿The Great Escape¿ relativt raskt mistet publikums interesse. Man kan mistenke at stilskiftet som fulgte kanskje skyltes dette, selv om bandet har en annen forklaring:
- Etter ¿The Great Escape¿ følte vi at vi hadde gått så langt i pop-retningen som vi kunne. I tillegg til musikalsk utilfredshet slet vi også internt, og følte behov for å komme oss bort fra England, sier vokalist Albarn.
Turen bar til Island, og etter et langt opphold der returnerte de med nyladede batterier, og et lo-fi sound, ikke så langt unna Pavement og Beck. Albumet ¿Blur¿ skulle føre til det store gjennombrudd i USA, hvor særlig ¿Song 2¿ fanget tidsånden.
Forrige langspiller ¿13¿ har fortsatt eksperimenteringen derfra, men med støyelementet tatt til sterkere ytterpunkter, og på den andre siden hymne-tendensene dyrket for fulle, som på superhiten ¿Tender¿.

Interviewet fortsetter her



Kommentarer fra brukere

Ingen har lagt igjen kommentar til denne artikkelen - bli den første!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse


Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish