Startside

Meny
Skolestiler
Uteliv

Aktivitetsguiden

Reise
Sex & Love
Sport & Fritid

Mobil

Arkiv
Nyhetsliste


Mest lest
Mest populært nå
NettGuide
NettGuideNytt
- Kurs
- TOEFL
- Fritidskurs...
- snutt.no
- Kjerringråd
- Norwaydisc

15 mins of fame
NAV
1. juli 2006 ble Trygdeetaten og Aetat lagt ned og erstattet av en ny arbeids- og velferdsetat, NAV.
Quiz
- MUSIKK QUIZ
- SportsQuiz
- Geografi
- TV-serier
- Fotball
- Film
- Musikk
- Musikk, II
- Allmen oppdagelse
Du er her: propaganda.net-> Proparazzi
Hva er egentlig Idol? Og hvorfor gadd jeg å se på det?
Av Niels Christian Brøgger Utskriftsvennlig versjon



Man gjør en del ting som man i snar ettertid angrer. Russetiden er akkurat over, 17. mai helgen har kommet og gått. Jeg regner med at en god del av dere tenker ”hvorfor han/henne” eller ”hva var det jeg tenkte når jeg bestemte meg for å urinere på de tre politifolka som gikk forbi under verandaen forrige lørdag?” eller noe i den dur. Men heldigvis så vet vi jo grunnen i disse tilfellene: fylla har skylda. Men jeg var jo ikke full da jeg bestemte meg for å se på Idol finalen sist fredag… så hvorfor?



Svaret er nok dessverre at jeg er en idiot.

Kjartan Salvesen er ingen superstjerne. Jeg driter i hva fansen hans tror de mener om hvorfor han er en god artist. ”Han er så flink på scenen, han har utstråling, han er så søt”. Dere har blitt lurt. Han er en grei sanger, ser kjedelig ut, og sier ting som ikke egentlig trenger å sies. Prøv og husk hva dere syntes om idol ”Stjernene” i de første episodene, før hjernevasken hadde snirklet seg inn i hodet. Husker du den Kjartan? Husker du Gaute og David fra før de fikk nye klær og frisyrer og personlighter? Tror du, hvis du bare tar et par dype pust og roer ned, at David virkelig er ”Wild at Heart”?!?!


Før jeg blir nedregnet av hate-mail ( nils@propaganda.net) vil jeg gjerne si hva Idol helt sikkert IKKE er:

1: Idol er ikke en sangkonkurranse.

Maria var den beste sangeren i årets idol, det er et ubestridelig faktum. Dessverre. Ingen sang renere, ferdig med det. Sandra sang direkte surt, hver eneste gang, og hun kom jo til kvartfinalen! Men vi ser på det allikevel.

2: Idol er ikke en moderne måte å bringe frem artister med tidløs kvalitet.

Både Kurt Nilsen, og mer nylig Kjartan Salvesen, har uttalt at de regner med at deres tid i rampelyset ikke vil være veldig lang. Men hvis det er sant, og alle vet det, betyr ikke det egentlig at alle vet at de ikke er noe særlig tess? Det at ordet ”Idol-hysteri” eksisterer på folkemunne betyr vel at de fleste er klar over at kjendisstatusen til Idoldeltakerne kommer mer fra deltakelse i programmet enn fra deres egne kvaliteter og prestasjoner? Men vi ser på det allikevel.

3: Idols vinner representerer ikke den demokratiske meningen til sitt publikum, og er derfor ikke rettet mot å skape en artist som vil selge lenge og bra i ettertid.

Hadde produsentene hatt tro på sine idoler, ville de ha gått inn for å bringe frem en artist som kunne satses på i lengden. Det mest gjennomsiktige her er jo selvfølgelig det at det ikke er noen grense for hvor mange stemmer hver enkeltperson kan gi til sin favoritt. Er du fjortis med mobil kan du stemme 1000 ganger på Håkon, hvis du føler for det.

TV2 er ikke dumme; de vet selvfølgelig at dette er en direkte teit måte å sanke in stemmer på hvis motivet er og finne den artisten flest mennesker mener er best. Ergo: motivet bak stemmene er å tjene penger NÅ! Det fremlegges ikke noen statistikk på hvem som stemmer: TV2 nekter å oppgi dette (se artikkel: www.dagbladet.no/kultur/2004/04/22/396431.html).

Hvorfor? I all sannsynelighet fordi de litt mer solide artistene, som Maria, sannsynligvis fikk stemmene til folk som er modne nok til å ikke fråde rundt munnen med en gang noe er på TV. Folk som bare sender én stemme. Fordi at folk med vett og modenhet ikke lar seg trekke inn i den typen zombie tenking som Idol produsentene vil tjene penger på. 30 millioner i inntekter bare fra stemmer… herregud. Nesten halvannen million stemmer i finalen… hva er det som skjer? TV2 vet at voksne er vaskelige å påvirke… men barn mellom 10 og 15? Lett som faen. Og de kan igjen påvirke sine foreldre. Og vips, Kjartan har plutselig solgt masse CD’er.

Ok. Hvis Idol ikke er en sangkonkurranse, ikke et ærlig forsøk på a finne Norges beste artist, hva er det da? Ett eksempel på sirkulær markedsføring. Et grådighetens luftslott. Media bombarderer oss med bilder, video og meninger om Idol, og så skjer det:
Idol er stort, det største, og alle ser på det. Idolsnakk blir en så integrert del av hverdagen at du mister 30% av verdensbildet hvis du ikke følger med. Idol er stort fordi alle sier at det er stort. For når alle sier at noe er stort blir det stort fordi at alle vil se hvorfor det er stort. Og fordi alle nå har sjekket hva det er, er det også BLITT stort. Og så videre, tilbake til begynnelsen.

”Standing tall”, forresten, er en dårlig, dårlig låt. Ikke bare klinisk tømt for originalitet, men faktisk aktivt ræva. Kanskje ikke noe sjokk når vi vet at geniet som brakte oss ”When Susannah Cries” står bak (for de som husker ”Sway”, som Espen Lind kalte seg da). Den repetitive, sløye techno beaten som sitter og dunker i bakgrunnen av årets idol ”hit” er som et mareritt drømt opp av et mareritt. Den var gammel på slutten av 90 tallet! Hvis noen av dere der ute er uenige, så er det greit, men jeg håper at dere i hvert fall vil gi den et par uker på øret før dere bestemmer dere. Kom så tilbake hit for å si unnskyld.

Men det var, tross alt noen lyspunkter under årets idol. Jeg må, mot min egen vilje, innrømme at Margarets første utgave av ”Come Together” med bare piano i bakgrunnen ga meg gåsehud. Og Susanne var kul. Håkon også, på sin egen måte. Men jeg klarer ikke å riste av meg følelsen av at jeg aldri burde ha tatt med meg Idol hjem. Jeg klarer ikke å riste av meg skammen av å ha sponset den kyniske gjengen som skapte dette programmet: for i et svakt, svakt øyeblikk for noen uker siden stemte jeg faktisk via SMS. Margaret var bare så jævlig søt den dagen.



Kommentarer fra brukere

Renate tollefsen 01/08/2005 - 17:43

HEI JEG er ett stort KURT fan I LOVE HIM. Han er så søt så hjærte mitt banker fortere KURT NILSEN JEG VILL HA DEG HILSEN ETT KURT FAN!

Renate tollefsen 01/08/2005 - 16:48

HEI jeg er idol fan.Jeg digger kjartan og kurt di er kule hilsen IDOL FAN.

hero 28/07/2005 - 16:42

er det noe rart i at jeg ikke er enig idol er gjævlig kullllllllt

hero 28/07/2005 - 16:40

jeg er ikke enig med de taperne

meg 15/05/2005 - 00:13

Okey, må bare si at det ikke funker så veldig bra med "IKKE GI IDOL MER OPPMERKSOMHET DA FOR F..SÅ GLEMMER FOLK DET. HUSK AT DET Å IGNORERE NOE-DREPER NOE!" ettersom det er så utrolig mange (fjortiser) som ser på det og syns det er så "sinnsykt" bra!!! Det er jo sååå kult!!

Idol er greit i bewgynnelsen. Det er gøy å se på folk som dummer seg ut. Vertfall når de kommer tilbake år etter år...

Men nå har altso idol begynt på nytt for tredje gang, og tredje år, på rad. Hvorfor blir ikke folk lei av det? Hvorfor fortsetter de å se på det "samme" greiene år etter år? Merkelig dette her, ja.. Men for meg kan folk få se på hva de vil, bare jeg slipper å se på det de vil.

gjseo 13/02/2005 - 14:39

blablaaablaa::::werfsfko

the flowerpower 24/01/2005 - 20:29

HEISANN!!!!
Det var en utrolig bra artikkel du skrev.Det er faktisk veldig synd å se at verden nå blir bare fokuser på utseende.Jeg er følger selv med på Idol og synes at det mange folk som dummer seg på audition.Mange av disse menneskene kan ikke synge en gang, men prøver seg alikvell.Det ser ut som folk gjør hva som helst for å komme på tv. Altså de fleste drømmer om 15 minits of fame.Og jeg synes mange av ungdommene er alt for opptatte av slike programmer som skaper til dårlig selv tilitt.Sandra var en utrolig søt jente i begynnelsen, men etter en stund hun hadde vært med i Idol, oppførte hun seg som en 14åring og ikke som en 17åring.Hun klarte ikke å snakke for seg og gjorde seg bare dum og søt.Og desuten så hadde hun heller ikke tallent.En skam spør du meg.Så fortsetter hun med en ny pop sang med en anne gutt, som ble spilt i thailand.SORRY MEG,At Hun gidder å satse noe. Og tror at hun er flink i musikk, og at vanlige folk gidder å kjøpe den.men det er vel mest de små barna som vil kjøpe den.De folkene som melder seg på Idol som ønsker å bli en poppstjerne, skjønner egentlig ikke hva det innebærer. Det kreves mye man skal jobbe for det.Og jeg er helt enig med Marius at de som virkelig har tallent skal selv klatre på toppen, uten og komme på tv pga andre sitter å stemmer. Dommerne derimot gjør en bra jobb. og jeg synes synd på dem, som virkelig må sitte og høre på 1000 vis av forskjellige folk som kommer og synger.Dommerne gjør en bra pga de har en tallent fra føra, de vet hva de driver med.Som sant Tv2 er lure lager dette showet fordi de hvet at folk er intrisert i det og lurere dem også med at folk kan stemme sms og ringing.Som førverig de tjener jo noe fett på. Envanelig sms koster ca 0,64kr altså. NÅr man skal ringe inn eller stemme så koster det 5 kr. altså da har de tjent 4,26kr.
Men en ting det er litt morsomt å se på at folk står der og dummer seg ut på den måten.At de står der og synger og tror de kan komme videre.Og særlig om folk som synger utrolig dårlig dommerne hinter dem til at de ikke kan synge,men kommer netse år tilbake.Det er bare helt latterlig!

Jæl 23/09/2004 - 10:42

hehe... ;) Dere skjønner vel at det er enn grunn til at Anh gikk ut???!! Det var dere selv som stemte henne ut! Derre kan da ærlig talt ikke kjefte på dommerne for at de beste går ut!! Det er jo dere seeree som bestemmer... Så jeg syns det er helt mongo at dere kritiserer dommerne for at de tar feil avgjørelser og gir feil kritikk, for de gjør faktisk bare jobben sin!! Slutt å se på da vel, hvis det er så fælt fdet dere ser!!!!!!!!!!!!! *sint*

De fleste driter "litt" på draget ?! 13/09/2004 - 18:36

Tror egentlig at alle dere er STOR fan av IDOL. Det er jo det eneste dere prater om?! Dette er et genialt underholdnings program.Og folk her ville ikke diskutert dette temaet, hvis ikke de hadde noen "følser" for programmet:P
Støtter deg BIBBLA !! IDOL er no eget!!

jada 02/06/2004 - 18:09

Så sant så sant.
Så bare på i inntaksrundene. De første rundene kvalifiserte faktisk bra som vorspiel-underholdning. Mange folk som møter opp med en "lage faenskap" holdning; det er sånn vi vil ha det!

? 24/05/2004 - 11:30

Jeg skal si at TV2 virkelig har lykkes i å skape en helt utrooolig suksess! Tenk at til og med dette "ubetydelige" nettstedet skal bruke så mye energi på å uttrykke hva de synes om idol. Side opp og side ned. Det er ikke lenge siden dere hadde en artikkel her om nettopp dette temaet.- at idol ikke er en sangkonkurranse.....og nå er dere pånn igjen. Jeg forstår at artikkelforfatter synes at idol er noe kommersielt møl, og jeg kan til dels være enig i det, men idol lever jo videre i din vrede. Når du velger å bruke så mye tid på å rakke ned på noe,virker det da ikke litt mot sin hensikt? IKKE GI IDOL MER OPPMERKSOMHET DA FOR F..SÅ GLEMMER FOLK DET. HUSK AT DET Å IGNORERE NOE-DREPER NOE!
så til alle som sier de er lurt her når de har stemt......ehh hvor trodde dere at stemme-pengene deres gikk? til fattige barn i afrika? Jesus wake up and smell the coffee

Lars 22/05/2004 - 00:21

Skal ikke komentere artikkelen du har skrevet, pga. jeg har ikke gidett å lese den. Men at folk gidder og bruke så mye tid og krefter på noe så meningsløst som idol er jo helt lattelig! Man får ikke en god artist igjenom er realety show (Og det burde være innlysende). En arist som ønsker å bli tatt seiøst burde styre laaaangt unna no så fjollete som nettop IDOL. Men nå har jeg brukt nokk tid på denne typen "Underholdnigs program."

verånix ... er medlem av Propaganda 21/05/2004 - 09:47

Jeg er helt enig, med Marius også. Ikke bare er konseptet helt teit, men det må jo stå noen "bærther" å gnåle i tillegg. Nei til IDOL! =P

Asgeir 20/05/2004 - 17:57

Mest misbrukte uttrykk i Idol 2004:

1. "Sinnsykt"
2. "Flow"
3. "Feel"
4. "Groove"
5. "Komme ut" (Dere husker DIssimillis? "Kom bare ut og lek"?)
6. "Det finnes bare en ..." (Fyll inn navn på middelmådig Idol-deltager)
7. "Kjempekjekt" (Legg til vestlandsdialekt etter eget ønske)
8. "Leverer" (Er Idol en sangkonkurranse eller en budtjeneste?)
9. "Du valgte helt feil låt"
10. "Særpreg" (Yeah, right!!!)

Bibbla 20/05/2004 - 13:05

Jeg synes det var utrolig bra med IDOL ..Det var det beste på tv!!!! Men jeg synes du har noen bra poeng , men hvorfor tenke så mye ..Det var underholdning og det var søren meg bra underholdning!!!!!!!!!!!!!!!!! IDOL ROCKS

Marius (igjen) 20/05/2004 - 00:46

Jeg trodde siden la inn vanlige html-tagger, som understrek osv. Derfor må jeg beklage der det står f.eks. [u] og [/u]. Også leste jeg selvfølgelig akkurat nå det som står rett ovenfor ruten jeg har skrevet i i nærmere ti minutter... Tunnelsyn deluxe. Nå tror jeg det er på tide å legge seg...

Marius 20/05/2004 - 00:42

Helt enig. Veldig bra artikkel. Men du kunne ha lagt til et punkt til; nemlig programlederne. Thomas og Harald var i det minste litt morsom i fjor. Og jeg fikk også gåsehud av Margarets første Come Together. Også må jeg innrømme at jeg har stemt to ganger. En gang på Maria og en gang på Margaret. At Maria skulle bli stemt ut var jo en gedigen flause av det norske TV-folk. Jeg skjønte aldri det der. Men etter å ha lest din mening om saken så ser jeg jo at du har mange veldig gode indisier på/om (hva er egenlig riktig der?) hva som kan ha skjedd. Det første som slo [i]meg[/i] inn var at folk "regnet med" at Maria gikk videre så ingen gadd å stemme. Jeg fikk dessverre ikke med meg den episoden av programme, men jeg så jo selvfølgelig klipp i ettertid overalt på TV2 osv.
Også leste jeg at Maria hadde trodd at håret var årsaken. [u]Hår[/u] skal jo ikke ha noe med en [u]sangkonkurranse[/u] å gjøre! Men jeg skjønner jo at utseende har stor betydning. Se på David fra i fjor for eksempel (men han skjerpet seg i ettertid synes jeg). Eller Sandra. Jeg er sikker på at de som stemte på Sandra (bare fjern dette hvis det blir for grovt) er gamle pedofile eller bare "griser" som ikke kan få seg noen på sin egen alder og syntes at Sandra var knall. Typer som (unnskyld uttrykket) hører på Britney Spears og ronker til coveret. Blendet av deres "skjønnhet". Jeg syntes personlig at Sandra ikke var/er spesielt fin. Ikke Britney heller. Men det er da min smak. Nå tror sikkert mange at jeg er homofil eller noe og det må dere bare tro. Men nå rotet jeg meg bort. Jeg vil også påpeke at det var flott at Kurt Nilsen vant idol i fjor, for å bevise at man ikke trenger å se ut som en modell for å kunne være bra. Nå sier ikke jeg at jeg synes han er stygg, men jeg må innrømme at de fleste "store" artister er som oftest stor på grunnlag av andre attributter enn sin sangstemme. Og enda bedre at han vant World idol. Han vekte de små rebelske sosialistene som finnes i alle og enhver. Og når man snakker om sosialisme og attributter syntes jeg, som mange andre, at det var en skam at Anh Vu gikk ut så tidlig. Greit nok at hun kanskje ikke hadde vunnet, men konservative rasist-Norge bør være såpass voksen til å se at hun var bedre enn mange av de som gikk mye lengre.

Ellers vil jeg bare si at du skrev en bra artikkel her og at jeg er klar over at jeg bruker for lite avsnitt i tekstene mine. Og at mange tror at jeg sannsynligvis har store fritidsproblemer som skriver en så lang artikkel over noe så dumt som Idol. Og at jeg gidder å skrive langt i det hele tatt. Men jeg liker rett og slett bare å uttrykke mine meninger.

og helt til slutt, trenger propaganda.net en moderator/artikkelskriver? Da er det bare å ta kontakt =)

Ssss 19/05/2004 - 21:45

Ja, veldi eni med deg. men jeg syns idol var bra underholdning

Arne And 19/05/2004 - 21:39

Synes Idol var litt bra i fjor, men i år har det bare minnet om et korrupt sirkus. Har heller ikke dradd på smilebåndet en eneste gang av de tåpelige programlederne. Dette er vel bare nok en måte å lure penger fra småunger. Har heller ikke hørt den såkalte Idolsangen ennå, men kan ikke si jeg gleder meg etter å ha kommet i skade for å ha hørt et par andre sanger av "sway".

srm 19/05/2004 - 16:21

Av en femmer tror jeg noe sånt som 1,15 gikk til Telenor/Netcom, 1,- til TV2, 1,5 og Idol-konsept-eierne og 1,5 til SMS-firmaet Carrot. Nå gjetter jeg litt ut i fra dårlig hukommelse, men minns det var noe slikt jeg leste i Dagens Næringsliv en gang...

SJ 19/05/2004 - 16:20

le! enig med du. Espen lind er en ond, ond mann.

Dunya 19/05/2004 - 15:37

Kunne ikke vært mer enig med deg... Go margareth!

peter 19/05/2004 - 15:25

hvem stikker av med disse pengene? jeg har stemt masse - føler med lurt. ja, hvorfor så jeg på dette? håpet vel at noen skulle drite seg ut...

Legg inn en melding!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse


Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish