
|

 |
Du er her: propaganda.net-> Reise |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Che Guevara – Bak Plakaten
Hatet av Cubanske eksiler i USA, elsket av den vestlige middelklassen. Che er et ikon av guddommelige proporsjoner, og hans ansikt er synonymt med romantiske idealer om frihet og revolusjon. Ingen bilder som jeg kan tenke meg kan måle seg med Alberto Kordas av Che, tatt i en begravelse i 1960, cirka et år etter seieren over regimet til Fugencia Batista. Men Ches popularitet er noe litt spesielt, siden de aller fleste av hans ”fans” egentlig ikke vet noe særlig om mannen bortsett fra at ”han drev med revolusjon i Cuba og sånn”. Så her er en liten artikkel om mannen Che og hans liv...

Ernesto ”Che” Guevara ble født i byen Rosario i Argentina 14. juni 1928, som den eldste av fem barn. Diverse kilder omtaler familien som enten middel eller øvre middelklasse, stabil og sikker, selv om fordeldrene skilte seg da Che var tidlige i tjueårene. Che var tungt rammet av astma, og faren holdt han derfor alltid i god fysisk form. Che bar alltid en oksygeninhalator med seg. Det er få detaljer om hans liv før han begynte å studere medisin i Buenos Aires i 1947.
Under studietiden ble Che involvert i flere begynnende og mer eller mindre seriøse revolusjonære anti-Peron (Argentinas daværende president) grupper (det er derfor filmen ”Evita” har Antonio Banderas som ”Che”, selv om det kanskje forvirret en del publikummere som ikke var klar over Ches bakgrunn). Her møtte han også en person som skulle bli en av hans beste venner, den seks år eldre biologen Alberto Granada (lever fortsatt, 81 år gammel, bor på Cuba). Sammen la de i de tidlige 50 årene ut på en klassisk roadtrip på motorsykkel, igjennom ganske store deler av Sør Amerika – Andesfjellene, Amazonas per kano, Chile, Colombia, Peru, og Venezuela. Che førte i denne perioden en dagbok, som senere ble kjent som ”the Motorcycle Diaries” og som Hollywood nå har laget film av.
Under turen fikk de to se undertrykkelsen av folket på nært hold, hvor enn de snudde hodet. Det sies at særlig to opplevelser satte preg på Che. Den ene var oppholdet i en koloni for spedalske (Huambo, som den het), hvor han jobbet en tid som en del av legeutdannelsen (noen kilder sier her at han og Granada bløffet på seg en ekspertstatus innen spedalskhet). Den andre var synet av de nedrige kårene til gruvearbeidere i Chile, som døde i fleng av sykdom, sult og overarbeid, uten at de Amerikanske eierne løftet en finger.
I 1953 kom Che tilbake til Buenos Aires for å motta sitt diplom som lege. Etter dette dro han igjen ut ”on the road”, med en annen kamerat (Ferrer). I løpet av denne reisen møtte han en del andre Argentinere, blant dem hans fremtidige (første) kone Hilda Gadea og bestemte seg for å dra med dem til Mellom-Amerika. Han endte til slutt opp i Guatemala.
Her ble han involvert i landets politiske miljø, og en del kilder mener han hadde et nært forhold til landets daværende kommunistiske president, Jacobo Arbenz, selv om Che selv benektet dette. Uansett tok Che alltid sterk avstand til det tunge USA -sponsede statskuppet i landet (1954), som innsatte, i kjent stil, et militært diktatur. Som følge av hans involvering med det gamle regimet måtte Che flykte til Mexico.
Her kom Che, igjen ”visstnok”, i kontakt med Vincente Lombardo Toledano, lederen for Mexicos marxistiske politiske parti. Det sies at Toledano ordnet et par jobber til Che, som lege ved hovedsykehuset, og deltidsansatt som lærer på medisinstudiet, i Mexico City.
Så skjedde det store: Etter litt over et år i Mexico, under sommeren 1956, traff Ernesto Che Guevara godeste Fidel Castro ved en tilfeldighet hjemme hos en felles venn. I den etterfølgende diskusjonen la Castro ut om sine politiske idealer - og sin plan for en invasjon av Cuba (han hadde faktisk allerede forsøkt og feilet i dette med et litt feilfødt forsøk i 1954).
Castro var i mitt i avslutningen av gjenoppbyggingen av den såkalte ”26 juli gruppen” som skulle innta Cuba for andre gang. Che sa seg enig i å være med i staben som lege. Derfra gikk alt opp et par gir, og Che undergikk militær gerilja trening under General Alberto Bayo Giroud.
I juli 1956 ble Castro, Che og resten av gruppen arrestert av den meksikanske etterretningstjenesten for planlegging av statskupp mot Cuba. De slapp ut 25. Juli (helt hvorfor klart jeg ikke å grave opp i farten – hvis noen vet det, blir jeg takknemlig). 2. desember 1956 landet de på sørkysten av Cuba.
Av de 82 som kom i land den dagen, ble 70 drept nesten med en gang. Che, skadet men aktiv, og en uskadd Castro kom seg til sikkerhet i fjellkjeden Sierra Maestra sammen med de andre 10 overlevende. 18 desember startet de revolusjonen for alvor.
Med Castro i spissen, og Che allerede en av de aller viktigste personlighetene, konverterte de flere og flere landsbyboere, og vant flere og flere kamper med soldatene til daværende president Fulgencia Batista (som, ironisk nok, hadde kommet til makten TO ganger via statskupp, for første gang i 1933 og andre gang i 1952). Batista hadde regjert over Cuba både direkte og igjennom ”nikkedukke” presidenter, og hadde tilnærmet absolutt makt over regjeringen. Han var også godt likt av U.S.A, og hadde nære bånd til organisert kriminalitet og mafiaen, særlig gjennom super-gansteren Meyer Lansky. Batista levde et liv i luksus, han bodde blant annet i Daytona Beach Florida i en årrekke mens han satt og manipulerte lille Cuba som en tilnærmet Amerikansk koloni, et fristed med horer å gambling hvis rykte Cuba sliter med den dag i dag.
Uansett; Che viste seg som en fryktløs og briljant militær leder, og drev mindre og mindre med medisinske aktiviteter. Han steg raskt i gradene til kommandant (juni 1957) av en av de største gruppene revolusjonære, og var bare (så vidt) underlagt Castro i hierarkiet. Beboerne i de fattige landsbyene ble mer og mer sympatiske mot revolusjonen, godt hjulpet av Batistas nådeløse angrep på steder som hjalp Castros tropper. I byene begynte Frank Pais, en av de originale medlemmene av Castros første gruppe som hadde blitt igjen i Cuba da Castro ble landsforvist i 1954, å røre opp sinne.
Innen utgangen av 1957 hadde konflikten eskalert til en skitten, vond krig. Men Batistas tropper var ikke trenet for gerilja krig, og som Amerikanerne fant ut i Vietnam er det grenser for hvor effektive tanks, bombefly og tradisjonell infanteri taktikk er mot en slik fiende. Desertering og overgivelse skjedde altfor ofte. I et siste, desperat forsøk angrep Batistas hær Sierra Maestra fjellene i full styrke. 17 bataljoner med soldater, med tunge kjøretøyer, fly og skip gjorde det de kunne for å utrydde revolusjonen med et slag. De ble slått tilbake av en kombinasjon av genial militær taktikk, terreng og pur faen.
29 desember, 1958: Ches styrker vinner det siste slaget, og inntar Santa Clara. Batista kapitulerer, og stikker av til Santo Domingo (med 300 millioner dollar i lomma, vel og merke), og ente opp i Spania. Han døde i 1973 i Portugal.
Etter Santa Clara var resten en formalitet. 2 januar 1959 entrer Che Havana. Han blir deklarert som Cubanskfødt, (som CIA trodde betydde at han var markert for president stillingen). Han ble innsatt som kommandant over La Cabana fortet i Havana. Han gifter seg for andre gang, med Cubanske Aleida March.

(over: statue av Che i Havana)
Her, endelig, kommer den delen av historien som Ches kritikere virkelig elsker. Guevara fikk nemlig autoritet til å arrestere, dømme og henrette ”krigsforbrytere”. I større eller mindre grad betydde dette justismord. Che beordret hundrevis, hvis ikke tusenvis, av fanger til døden i løpet av kort tid. Nesten ingen fikk en rettssak.
Che fikk sin første sivile post i 1959, som en slags landbruksminister. Han holdt den jobben i to måneder, fra september til november, før han ble oppnevnt til leder for den nasjonale banken 26. november. Uten formell utdannelse innen økonomi, omringet Che seg med kompetente rådgivere og assistenter. Han tok lett til jobben, og ledet drivet mot sentralisering og nasjonalisering av økonomien. Han ble også fort kjent verden rundt som den eneste som turte å motsi Castros mer og mer totalitære regime høylytt i offentlig sammenheng, noe han ofte gjorde da han var uenig med noe. Allerede på dette tidspunktet er Che nesten mer et ikon enn en mann.
1960 – Che skriver boken ”Geriljakrig”. Boken ble sensurert over hele Sør-Amerika.
1961 – Che slutter i den Nasjonale Banken, tar jobb som Industriminister. Fortsetter initiativer mot sentralisering.
1961 til 63 – Reiser rundt i Verden som diplomat, er innom Kina, Sovjetunionen, flere Afrikanske land. Jobber med import og eksport avtaler, og generelt økonomisk diplomati.
1965 – Skriver boken ”Sosialisme og mennesket i Cuba”.
Che kjenner seg rastløs; han føler seg utilpass med sin offentlige posisjon. Han reiser for å eksportere sin revolusjon til andre steder. I et brev til sin gamle venn Fidel, i april 1965 gir han opp alle sine embeter og sitt statsborgerskap, og forsvinner fra Cuba til Congo. Til slutt ender han opp i Bolivia, igjen som frihetsforkjemper. 23 mars 1967 vinner gerilja styrkene hans den første kampen mot den Bolivianske hær. 10 april vinner de igjen.
Men så; Che blir skadet. Tynget ned av blodtap og utmattet av astma blir han fanget nær landsbyen La Higuera. Han blir avhørt og sannsyneligvis torturert. 9 oktober 1967 blir Ernesto ”Che” Guevara henrettet. Hans hender kuttes av, så fingeravtrykkene kan brukes som bevis på hans død. Liket hans kjøres til nærliggende Vallegrande, hvor det vises til fotografer. Han blir gravlagt på et hemmelig sted. Der lå han til 1997, da han endelig ble returnert til Cuba.
En enkel steinstatue av Che ble bygget av beboerne i La Higuera. "Enkel" fordi rekruttene i området vandaliserer den hvert år som en tradisjon. Da blir det vanskelig og holde et virkelig monument.
Brevet Che skrev til Fidel Castro da han reiste fra Cuba finnes offentlig. Kort fra dette:
”Fidel – i dette øyeblikk husker jeg mange ting – da jeg traff deg hjemme hos Marfa Antonia. Da du foreslo at jeg skulle bli med deg. Den spente stemningen under forberedelsene. En dag spurte de hvem som skulle informeres hvis man døde, og den reelle muligheten av dette berørte oss alle. Senere visste vi det alle sammen: I en revolusjon, hvis den er ekte, kan man bare vinne eller dø...”
”Hvis min siste time finner meg under en annen himmel, vil mine siste tanker være om dette folket og deg...”
Hasta la Victoria Siempre! I patria o muerte!
Che
Mer informasjon om Ches aktiviteter som statsmann kan finnes på: http://www.marxists.org/archive/guevara/biography/econ-ministry.htm
Jeg skulle gjerne ha skrevet mer utfyllende om dette, men denne artikkelen er lang nok som den er…
Kommentarer fra brukere
| Bjarte Møller Bjørge |
30/10/2007 - 21:47 |
Er vel skrevet av en ung person, men den er full av faktafeil. Che signerte 50 dødsdommer i det cubanske rettsoppgjøret. Norge henrettety nærmere 40. 14 år tidligere. Er du klar over hva slags fasciststyre som Castro og Che veltet over ende?
Her er det mye USA - propaganda og jeg ser noen Unge Høyre - navn, bl. a unge Dalin, som har latt seg håndfore med dritten. |
|
| Che |
16/06/2007 - 23:54 |
bra artikkel! jeg er selv for che guevara og håper på flere som ham:D |
|
| Sosialisten! |
26/05/2007 - 20:12 |
Utrolig bra artikkel. Mye du kan lære her til folk som ikke vet hvem han er. Men til folk som vet ganske mye synes jeg det mangler en del. Che er en helt, og vil alltid være. ViVa Che Guevara, Hasta la victoria siempre!
Til folk som er frekke og sier ting i mot; Dere har ingenting å gjøre her. Kunskapsmangel er grunne til at fjortisser og kommer inn og tror de eier siden, skriver masse piss om en helt de egentlig ikke vet noe om. Som sagt her så er det ikke vanskelig å ha propeganga og falske rykter.
PeaCe OuT! |
|
| Nywar |
18/05/2007 - 14:17 |
CHE GUEVARA ER KUL,HADDE DET IKKE VÆRT FOR HAN VILLE IKKE CUBA VÆRT SOM NÅ. |
|
| Sondre |
22/04/2007 - 19:15 |
Og forresten, til alle dere som sutrer over at han drepte mennesker. Hvordan tror dere norge ble kristnet? Det korset mange av dere går med rundt halsen, og de kirkene dere går i, har blod på seg. |
|
| Sondre |
22/04/2007 - 19:09 |
Vært i Cuba jeg, og den statuen av Che er ikke i Havanna, men Santa Clara, hvor det også er memorial og museum. Det er vanskelig å si hva man skal syns om Che, cubanere flest vil ikke snakke om det, eller så sier de at han var en helt, men det er klart at de har ikke fått innsikt i alt han gjorde heller, men har vi det også? Husk at CIA og resten av øvrige makter i USA er flinke til å skape falsk propaganda. Fidel er ikke fornøyd med hvordan Cuba har blitt, og for å være ærlig så klarer han seg ikke uten Che. Selv er jeg ikke kommunist eller venstre-radikal, men går med Che-skjorte delvis fordi jeg har vært i Cuba og delvis fordi mannen var interessant. De fikk utretta noe, mer enn hva Batista gjorde. Les Motorsykkeldagbøkene, så får dere litt mer inntrykk av personen Che, og ikke bare all vestlig propaganda. |
|
| Desirée |
19/04/2007 - 20:08 |
Ja, nå ble det noen småfeil i det jeg skrev i farta óg.
andre*
enig i deres synspunkter og meninger* |
|
| Desirée |
19/04/2007 - 20:06 |
pier 09/10/2005 - 15:10
"fuckings komunist jævel!!!!!! for folk som er liten og dum, så er han en helt for dere... og bilde hannes som alle elsker og går med er trist når dere ikke vet hva historien bak bilde er!! :(
har famile medlemmer som opplevda CHE og kastro.. de var noen sosialistiske komunist jævler som ikke brydde seg om andre eller noe anet en det de trodde på..og drepte alle som sto i mot, og derfor skal vi elske han????? for han kjepet for det han trodde på....ok da elsker eg hitler og da og stalin....artikkelen var bar og dorlig sammtidig....og for dere som elsker CHE er noen idioter...FRIHETSKJEMPER? kan ikke kjempe for friheten med å ta den vekk fra folk!!!! og gerilian han var med drepte flere uskyldige folk og ødlagte mye.... fuck CHE og hans tanke.... han ble jaktet ned og drept som en hund, for det var det han var!!!!!"
Jeg føler på en måte ikke at du helt har retten til å kalle sosialister, kommunister eller andr tilhengere av Che "liten og dum," bare fordi du ikke er enig med deres synspunkter på saken. Og spesielt ikke når du har såpass mange skrive- og grammatikkfeil som du har i det lille stykket tekst du har skrevet. Jeg mener; "...for folk som er liten og dum..." - hva er det for noe? =P |
|
| antifelo |
30/12/2006 - 13:05 |
che guevara ble skutt i beina og armen og gævern hans ble ødlagt han måtte gi opp også ble han fanget og ble skutt i halsen... |
|
| Antifelo |
30/12/2006 - 13:02 |
bra side Che guevara var en helt ....... Rest in peace |
|
| ernst |
24/10/2006 - 14:17 |
vi ha om che på skole og lurer på om noen kan hjelpe meg??? |
|
| 8.klassing. |
25/08/2006 - 16:24 |
hei! først må jeg si at annonsen var veldig innteresang, selvom jeg ikke sjønte alt. jeg leste dette for jeg lurte på litt om "han der som er på alle t-shortene" lissom.. han virker jo veldig flink og modig og det er bra det han gjorde for cuba! vil gjerne vite litt mer om det han gjorde " med ungdommlige" ord, sånn at det blir litt lettere å forstå! fint hvis noen kunne svart! takk:) bra artikkel! |
|
| mariit |
29/07/2006 - 16:23 |
Heii :) Ble OBS på Che da jeg så at mange brukte t-skjorter med bilder av ham.
Vil gjerne ha en t-skjorte, men etter det som står i artikkelen skjønner jeg ikke om han var for eller mot diktatorer (siden Castro var/ble en) eller om han var for/mot fred.
HILSEN UNDRER:]
ps. vil gjerne ha svar!
d.s. |
|
| erik |
12/06/2006 - 20:01 |
che var en go man, men jævlig nice side foresten! |
|
| pia |
11/06/2006 - 13:38 |
Che er en bra mann! ikke si at han er teit! da har du lite å gjøre her i verden! |
|
| ernesto serpico |
06/06/2006 - 19:54 |
che guevara kan ikke glemmes) |
|
| objektiv |
10/05/2006 - 21:09 |
Må si jeg bynner å bli lei av å høre folk sammenligner che med både hitler og bush!
Spørsmålet er om det var riktig at noen måtte dø for at cuba kunne bli et mer selvstendig land?
60 % av den cubanske befolkningen var analfabeter før che og castro startet sitt sammarbeid.
cuba ble omtalt som usa's bordell.
Noe måtte gjøres, og che var en av dem som gikk til sanksjon.
Var det riktig å drepe masse uskyldige mennesker for at de brente for sin sak.
Hitler ville erobre værden, che ville befri cuba fra underkastelse. Disse to kan ikke sammenlignes. |
|
| Borgny |
09/04/2006 - 23:02 |
Bra artikkel, men hvorfor står det at statuen av Che står i Havanna nå det ikke er sant, statuen står i Santa Clara, jeg har sett den der selv |
|
| Lurer? |
06/04/2006 - 10:20 |
Korleis døde han? Blei han drept? |
|
| Tutta |
27/03/2006 - 18:05 |
Han er bare såå nuzzliiijj schøøøn da.. |
|
| sogh |
27/03/2006 - 13:16 |
en rød jævel kan ikke få sisste ordet, så derfor kom jeg. Che var verre enn Stalin og Hitler |
|
| jon |
25/03/2006 - 23:52 |
hei... jeg fikk greie på che når ei venninne av meg drev å tok bilde av ham på en mur i portugal... og så hørtes det ut som hun visste alt om han og jeg ikke noe så da ble jeg veldig interisert... og nå vet jeg ihvertfall store deler av hva han gjorde!!! takk for kreativiteten med denne artikkelen!! :D:D |
|
| ! |
17/03/2006 - 09:28 |
Jeg liker ikke Che Guevara! Han var en massemorder! |
|
| anette |
15/03/2006 - 18:31 |
PIER.... snakk om å ha ett fuckings jævla problem du da..! renk om hele verden tenkte som dg,fy faen..! fuck bush og hitler.. vi burde konsentrere oss om de virkelige heltene,de som ofret seg..! HASTA LA VICTORIA SIEMPRE!!!!! |
|
| kaisa |
05/03/2006 - 12:43 |
hasta la victoria siempre!! takk for en bra artikkel, jeg skal skrive særemne om han så den hjalp:) |
|
| meg |
24/02/2006 - 08:28 |
Kommunismen er klasseløst? Vel, alle skal være like mye verd,dere vet alle at Che er "Mer verdt" enn andre kommunister! Ellers ville vi ikke ha ha hørt noe om han! Men for all del, bra skrevet!! Flott at du setter deg inn i det du brenner for, men som sakt.... Che er litt oppskryt.. |
|
| blabla |
17/02/2006 - 08:54 |
Get a life.. Bra artikkel forresten =) |
|
| olga |
28/01/2006 - 14:56 |
dette her var en veldig bra artikkel..jeg fikk en fin sammendrag av alt jeg har lest om han..etter alt jeg har lest som che og ting han har sakt, talene hans..så synes jeg han er en godhjertet man!!!som inrømmte sine feil og bekjempet urettferdigheten! |
|
| Lily |
13/01/2006 - 11:24 |
Hola!creo que es muy bueno que gente aprende mas de che guevara-mi idol!hasta la victoria siempre!!che era una persona con razon!stå på,bring budskapet om likeverdighet til alle!! |
|
| Babe |
12/01/2006 - 13:38 |
Hei. Har tema oppgave om Cuba c.. Ble smartere etter å ha lest denne artikkelen.. Drit rå..men ble litt skuffet over å ha lest at che har vært med å dømt folk til døden:( jaja...klem |
|
| hej |
05/01/2006 - 21:25 |
hej..det er forskjell på bush, hitler å che..bush vil bestemme alt,skal ikkje være truet av noen å bestemme det meste selv... hitler var 7k i hodet etter makt,ville bestemme alt selv å over alle mennesker...che kjempet for sitt land å sin vilje,folke mordene skulle ikkje skjedd(men skjedde de.??har hørt mange rykter..)men che kan ikkje sammenlignes med bush å hitler..!! |
|
| Smoky ... er medlem av Propaganda |
31/12/2005 - 19:03 |
ZZZZZZZZZZZZZZ
du e lite smart må jeg si.. Dette var ment som informasjon til de som var interresert, det gjelder tydligvis ikke deg som bare slenger drit.. |
|
| Liv L |
26/12/2005 - 02:13 |
så mange tulle folk som skriver inn her! dere som kødder sånn, finn dere et annet sted å gjøre det. kjempe bra artikkel! visste litt om Che fra før, men nå vet jeg mer..=) |
|
| palestinaa |
25/12/2005 - 05:19 |
palestinaa for ever fuuuuuuuuuuuuuuck jøøøder hasta la vista hahhahahaah morrapulerne jødeeeeeeeeeer og bush jeg skal slakte hver en av dem |
|
| kristine |
23/12/2005 - 22:32 |
lenge leve che guevara og josef stalin! >> kommunist i 2005! |
|
| kameraten |
11/12/2005 - 22:43 |
så mange idioter det er her forresten - tenk i et større perspektiv, kan dere. Uansett, poenget er at han kjempet for kommunismen og er derfor god. At han gjorde noen ukommunistiske (=usolidariske) ting for å strekke seg mot dette er såklart galt, men han har fremdeles mye for seg. Og Castros arbeid er fantastisk. Under folkeavstemning om folket ville ha markedsøkonomi og kapitalisme eller en økonomi som strekker seg mot sosialismen, svarte 97% sosialistisk. Han gjør en god jobb med å legge grunnlaget for et skikkelig demokrati. |
|
| meg |
11/12/2005 - 20:25 |
ooooooooooo denne siden var vist veldig seriøs. get a life!!!!! jeg har oså fin truse på meg. |
|
| Sol og Bagge |
10/11/2005 - 14:24 |
han som spiller Che Guevara i filmen er søøt!=) |
|
| M-- |
06/11/2005 - 18:52 |
David, det er faktisk feil det du sier. Fidel har gjort masse for Cuba, blant annet å ha opprettet en nasjonal bank for landet. Det er mulig han nå fremstår som en komplett idiot, men tross alt har han faktisk gjort en del angående oppbyggingen av landet. Så kanskje tenk deg om litt og undersøk mer før du skriver neste gang? Kom gjerne med motargumenter mot det jeg nettopp sier=)
Peace out |
|
| (K) |
31/10/2005 - 09:18 |
jeg har fin truse på meg i dag! |
|
| LiberalistSTFU |
29/10/2005 - 11:50 |
Liberalist, godta andres meninger, du stemte sikkert FRP (Frp = ego partiet) |
|
| David |
26/10/2005 - 20:55 |
hei, jeg synes han che er grei .. men han fidel må dø :) han ødelegger hele cuba jo.... hvorfor er den fyren president forsatt ? :S jeg leste en artikel om at fidel er på 7 plass av de mest rikeste i verden .. så hvor er folk i cuba så fatig da? .. fidel må dø:) for jeg liker å dra på ferie til cuba.. |
|
| Vida |
25/10/2005 - 15:05 |
Me gusta!hehe.glad noen endelig skriver litt om ordentlig helter.er jo nesten ingen i Norge som vet hvem Che Guevara er en gang!så når man ser dem med denne berømte che t-skjorta,og spør"du liker che du også,ja?" så får man gjerne et"hæ?hvem faen er che?"tilbake.dårlig greier.greit at du ikke kan hele livshistoria hans,men du kan hvert fall mene at du går med skjorta som et tegn på frihet og revulusjon hvis du først skal ha den på deg.håper fler folk blir mer engasjert i viktige saker som che enn billigere pils og lavere skatter... |
|
| Lura |
24/10/2005 - 15:56 |
D smerta me svært at sverre våga å sammenligne Che me Hitler... Fikk direkte vondt, e må høylytt skrike ut at e ser INGEN likhet... Che kjempa for folket, Hitler holdt på å utrydde et folk... Vil faktisk tørre å påstå at du ikke kan finne nokken mer ulike! |
|
| A n d r è |
22/10/2005 - 00:58 |
hehe, hadde dårlig tid når jeg skrev, *M.a.n.n*;) |
|
| A n d r è |
22/10/2005 - 00:57 |
Det funker jo ikke å se opp til korupte komunistledere! Che var en stor man, men det er ikke riktig at han bare kjempet for landet sitt. Han kjempet i hele Latin Amerika. ikke glem det. Han forlot Castros (etter sammerbeidet deres med å "erobre" tilbake Cuba) side fordi han syntes Fidel Castro hadde glemt hva de kjempet for.
Ikke bare var han en viktig man, han er en viktig man. Serlig for Latin-Amerikanere. |
|
| Sturm ... er medlem av Propaganda |
15/10/2005 - 02:24 |
Det er veldig mye galt som kan sies om Kuba og kommunisme, men hvis vi tar forholdene der nå i henhold til hvordan de ville ha vært uten kommunismen kan vi trygt si at de ville vært mye værre. Hadde det ikke vært for Castro og Guevara så ville nok Kuba idag vært slik som Haiti, korrupt, kaotisk, borgerkrig, matmangel osv. Hadde det ikke vært for Lenin og Stalin så ville det tatt mye lenger tid før russerne ville greie å få skikk på landbruk og industri, hvis de i det hele tatt ville maktet det. Mao greide å samle Kina etter tiår med borgerkriger. Tito holdt sammen kruttønna på Balkanhalvøya. Selv om metodene har vært groteske så har resultatet av de fleste kommunistregimer, blitt bedring i folk flest sine levekår. Dette gjelder først og fremst Kuba, hvor man nesten har klart å få kommunismen til å fungere. Kommunismen har ikke endret noe i Kina til det værre, faktum er at kommunismen var det forfatningssystemet som passet best på Kina på Maos tid, og det var egentlig bare en modernisering av måten Kina alltid har vært styrt.
Det største problemet med kommunismen er at det forutsetter diktatur, og selv om man påtar seg en slik rolle med gode hensikter, så vil man som regel bli korrumpert av makten, enten man vil det eller ikke. Castro har klart seg veldig bra når det gjelder å holde fokus på folkets beste.
Jeg sier ikke att det ikke forekommer brudd på menneskerettigheter i regi av Castros regime, men jeg er veldig sikker på at befolkningen på Kuba har det mye bedre enn de ville ha hatt det hvis det ikke var for Castro.
Forøvrig så er faktisk USA (kan skrives slik fordi det er en forkortning som er så alminnelig kjent at det ikke behøves å markeres, såfremt du er konsekvent og skriver ALLE slike forkortelser uten punktum bak hver bokstav), mye verre når det gjelder menneskerettigheter. Selv før det nyfascistiske semi-diktaturet til Bush kom. |
|
| pier |
09/10/2005 - 15:35 |
sorry for skrive feilene :P |
|
| pier |
09/10/2005 - 15:10 |
fuckings komunist jævel!!!!!! for folk som er liten og dum, så er han en helt for dere... og bilde hannes som alle elsker og går med er trist når dere ikke vet hva historien bak bilde er!! :(
har famile medlemmer som opplevda CHE og kastro.. de var noen sosialistiske komunist jævler som ikke brydde seg om andre eller noe anet en det de trodde på..og drepte alle som sto i mot, og derfor skal vi elske han????? for han kjepet for det han trodde på....ok da elsker eg hitler og da og stalin....artikkelen var bar og dorlig sammtidig....og for dere som elsker CHE er noen idioter...FRIHETSKJEMPER? kan ikke kjempe for friheten med å ta den vekk fra folk!!!! og gerilian han var med drepte flere uskyldige folk og ødlagte mye.... fuck CHE og hans tanke.... han ble jaktet ned og drept som en hund, for det var det han var!!!!! |
|
| Andre |
05/10/2005 - 22:13 |
Denne artikkelen rører meg, jeg er stor che guevara fan, har skrivd alt mulig om han.. |
|
| LatinGirl_ |
01/10/2005 - 01:51 |
Che quevara er topp, asta la victoria !! har dagboka hans.Den har så mange sider at jeg ikke orker å lese boka, blir bare trøtt av å se alle de sidene :P men har sett de fine bildene :P
viva che, siempre estaras presente, peace! |
|
| Elisabeth |
17/09/2005 - 23:12 |
Jeg er 15 år, har che guevara t-skjorte, og vet masse om han! så det så!! |
|
| Ane |
14/09/2005 - 19:56 |
det er bra du skrev denne artikkelen. Det er alt for mange som går rundt me Che på klærne sine uten å vite noe om ham, selvfølgelig er det noen som vet noe om ham, med de fleste gjør ikke det. Jeg selv er en stor fan av ham. Bra artikkel! :D |
|
| gj |
11/09/2005 - 22:11 |
ta chattinga et annet sted da!
takk for fin artikkel. så motorsykkeldagbøkene idag, derfor endte jeg opp med å prøve å finne mer info om che,siden jeg igrunn ikke hadde peiling på hva han egentlig drev med.. well, now i know.. og skjønner faktisk ikke hvorfor noen fortsatt driver og maser om kommunisme.. hvis che hadde levd i dag tror jeg neppe han hadde digga gatas parlament for å si det sånn. |
|
| emu erlend |
10/09/2005 - 20:08 |
du har fritidsproblemer vetdu..hvis du holder på sånn!!!!!! |
|
| emu erlend |
10/09/2005 - 20:07 |
jeg skal bare ta ett arkdet går jo ikke det går det kan hende den er rød eller blå jørgen ok ok ble jeg blå martin? |
|
| conan cheaf |
10/09/2005 - 20:04 |
det kan du gjøre hallo vennen hmm? vet ikke.. kan jeg lese det? hei på deg. hehe. du skriver det jeg sa.. det var sikkert skikkelig gøy! |
|
| emu erlend |
10/09/2005 - 19:58 |
æææh øøøh din rakkerunge! jeg skal s.o.a.d.l.e deg girt |
|
| conan cheaf |
10/09/2005 - 19:55 |
hvorfor skriver du inn selv |
|
| emu erlend |
10/09/2005 - 19:49 |
hvorfor driver dere tapere å skriver inn?? forbanna losers!!!!! |
|
| emu erlend |
10/09/2005 - 19:46 |
|
| Smoky ... er medlem av Propaganda |
05/09/2005 - 18:33 |
Ehm.... Ok.. unskyld meg.... Stalin? wtf? Du kødder snat? Det funker jo ikke å se opp til korupte komunistledere! Che var en stor man, men det er ikke riktig at han bare kjempet for landet sitt. Han kjempet i hele Latin Amerika. ikke glem det. Han forlot Castros (etter sammerbeidet deres med å "erobre" tilbake Cuba) side fordi han syntes Fidel Castro hadde glemt hva de kjempet for.
Ikke bare var han en viktig man, han er en viktig man. Serlig for Latin-Amerikanere.
Ps: den artikkelen var ikke noe særlig god. Masse stoff manglet. + At det med folkemordene bare var propaganda fra Yankeenes side.. |
|
| Ida |
30/08/2005 - 19:32 |
Hei! Jeg ville bare si at jeg syns det er bra at noen tar initiativet til en sånn artikkel! Mange av mine venner går med Che-buttons, t-skjorter og andre ting, men jeg ante ingenting om hva det egentnlig betydde! Og det begynte jo ganske plutselig da. Takk for at du fortalte hvem han egentlig var og hva han stod for=)Er enig at det å gå med effekter med politiskebudskap på bare fordi det er in - er ut! |
|
| biatch 911 |
30/08/2005 - 18:48 |
assa, det finnes folk her i norge som kan mye om che og fortsatt går med han på t shorta!! jeg selv er kommunist, stolt av che, mao, lenin, stalin og alle de andre kommunistiske lederne i verden (som har vært leder) men problemet er at det ikke finnes (som jeg har sett) t shorter av stalin ,lenin osv, derfor er det perfekt at det finnes av cge guevara=p... bedre og vise hva vi mener om politikk!! VÆR STOLT OVER HVA DU MENER; GÅ MED CHE GUEVARA T SHORTE!!! men er jo litt enig, for mange (mest jenter) som ikke har filla peil. og går med tshorten... fordi det er inn.. |
|
| kristin |
30/08/2005 - 13:53 |
che e da en virkeli person... ingen kanj nånn gång bli tøffar å modiar enj hanj.... hanj e den sanne leder... bush e en maur i forskjell |
|
| Gue vara |
07/08/2005 - 20:25 |
guri malla jeg visste ikke at han var en virkeli person jeg asse .. men var mange ord som jeg ikke skjønte ass... men hvorfor ern helt fore real lissom???? |
|
| kristin |
01/08/2005 - 14:45 |
che e en GUD.... hanj va jo steik rå... jor d hanj ment va rett førr lanje.... |
|
| Baltzersen |
30/07/2005 - 09:48 |
Se http://www.farmann.no/arkiv/2005/07/humberto_fontov.ht- ml |
|
| Besserwisser |
26/07/2005 - 12:35 |
Hei du din lille pikk på starten her.. det heter faktisk U.S.A, i og med at dette ikke er et navn, men en forkortelse av selve navnet. Helvetes tosk! |
|
| Besserwisser |
26/07/2005 - 12:35 |
Hei du din lille pikk på starten her.. det heter faktisk U.S.A, i og med at dette ikke er et navn, men en forkortelse av selve navnet. Helvetes tosk! |
|
| Maja |
25/07/2005 - 12:06 |
Synes det er veldig dumt at folk klager på de som går med Che t-skjorte og lignende. Dette er jo bra!!:) Det er jo såklart dumt hvis folk gjør dette uten å egentlig vite hva han sto for.. men skjortene kan jo gjøre folk mer intresserte i hvem han egentlig var, og han er jo uten tvil en helt alle bør huske! Og de som sitter med makta blir nervøs av denne nye moten, noe som også er morrosamt;) hehe.. Er det ingen som reagerer på at disse skjortene er iferd med å bli "bannlyst" fra butikkene da?? |
|
| Komentar til Heisann! |
10/07/2005 - 12:06 |
Jeg syns Che var en flott mann, men er imot å drepe for fred, så jeg er motstander av folkemordene!! Men jeg hater jo Bush, og syns utrolig mye han gjør er feil!! Så skjønner derfor ikke helt det du sier:
"Og til dere som er så imot che og sier han drepte så mange: hvem vet hvor mange Bush har tatt livet av i for eksempel Irak?? Afgahnistan?? Foregikk det noen rettsaker der eller???"
Mener du at det er feil å være i mot mordene til che guevara, fordi bush har drept enda flere? Man kan jo være i mot mordene til che, men samtidig mene at bush er enda værre!!! Jeg skulle gjerne stoppet Bush om jeg hadde kunnet! Det er galt å drepe uansett!!!
Men Che oppnådde hvertfall resultater og endte med å bli sett på som en kjemper for fred, revlusjon og sosialisme... Og Bush har ikke oppnådd særlig større mål med bombingen i f.eks. Afganistan og Irak enn å drepe tusenvis av uskjyldige menneskeliv.
Jeg vil med det samme anbefale filmen Motorsykkeldagbøkene!! Farhenait 9/11 bør også sees!
BAre en liten ting til: En venn av meg gikk en dag med to buttons på jakka. På den ene sto det: "Bombing for peace is like fucking for virginity" og på den andre var det bilde av che guevara... Dette syntes jeg ble veldig rart. De passet ikke helt sammen ved siden av hverandre!!
Takk for en kjempefin artikkel forresten! |
|
| anonym |
10/07/2005 - 11:43 |
Hei!!
Utrolig bra artikkel... Kjempeimponert... Jeg kunne en del om che fra før av, men jeg lærte masse nytt... Jeg har selv en che t-skjorte, men som jeg nesten ikke har brukt fordi jeg ikke egentlig vet om jeg er no spesielt "fan" av han... og da er det jo tåpelig å gå rundt med t-skjorta, og drite deg ut hvis noen skulle spørre om hvem che er og hvorfor jeg liker han...
Tusen takk for super artikkel!!! Nå føler jeg at jeg kan bruke t-skjorta med litt bedere sanvittighet.. |
|
| hehe |
29/06/2005 - 00:52 |
dette syns jeg var en utrolig bra artikkel. selv går jeg ikk emed disse che t-skjortene men i det siste har jeg begynt å intressere meg for ham. starten er virkelig bra for det er veldig mange som ikke aner hva han sto for eller hva han gjorde, de ser et kult bilde som mange går med og det blir liksom "go with the flow". det blir helt feil av denne gutten fra chil eå si at vi skal slutte å gå med disse t-skjortene fior bare vi selv kan virkelig vite om vi vet nokk om denne mannen til å hedre ham ved å la mange andre se hans ansikt. super artikkel. du gjør den veldig ungdomslig noe som fanger oppmerksomheten til mange troro jeg=)=) |
|
| Ernesto De La Serna |
24/06/2005 - 11:49 |
Aqui se queda la clara
La entraniable transparencia
De tu querida presencia
Comandante Che Gevara. |
|
| *** |
21/06/2005 - 11:25 |
meget bra artikkel:)
endfelig litt info om fyren..visste ikke så mye om Che og dettte var ganske interessant!!++ |
|
| marithefishsist |
14/06/2005 - 00:32 |
Og kan jeg bare påpeke at det skrives
SKJØNNER |
|
| mari |
14/06/2005 - 00:19 |
Che-moten er jo et veldig omdiskutert emne. jeg selv, har Che plakat på veggen, og che t-skjorte. Men jeg vet jo også hvem han er, men det kan da være en like "gyldig" grunn som å ikke vite hvem han er? SLev om "pop-sosialisme" er meget inn for tidene, så kan dere vel ikke unngå å se at folk forandrer seg med tiden, uavhengig av hva andre sier. Che ble jo først og fremst kjent som den ikonet han er, selv om ikke alle kjenner han igjen som revlusjonisten, men popartisten, så kjenner jo folk flest han igjen.
Ikke se ned på andres uvitenhet, se ned på din uvitenhet av andre. |
|
| trønderpie.. |
05/06/2005 - 18:07 |
synes det var en veldig bra artikkel som ble skrevet. visste ikke om denne kisen i det hele tatt.. :s men hvis folk har så mye imot at det er folk som går med dette bildet på en skjorte o.l. hvorfor selger de det da? hvorfor gjør de det til en mote hit? Etter å ha lest denne artikkelen har jeg lyst til å finne ut mer om han.. |
|
| Kristin |
02/06/2005 - 19:31 |
Jeg er ei jente på 16 år, som egentlig skulle finne stoff om nyrealismen men så kom jeg borti denne artikkelen. Ei venninne av meg hadde et lite prosjekt om Cuba for noen måneder siden, og da begynte jeg også å virkelig interessere meg for Cuba og Che Guevara. Har egentlig ikke visst noe om ham, så jeg ble glad da jeg fikk lest denne artikkelen! Jeg tror Che var en bra mann, men jeg likte ikke de folkemordene han gjorde. Men det han symboliserer (frihet, revolusjon og sosialisme) er kult! Dere tror sikkert at jeg bare er ei teit lita jente som ikke skjønner noe, men det driter jeg i! Jeg skal så absolutt se Motorsykkeldagbøkene. Gleder meg!!! =) |
|
| hepatit |
31/05/2005 - 22:00 |
faren min er svensk, og han syntes dette var dritbra!! :p |
|
| niet! |
25/05/2005 - 16:33 |
faren min er argentiner og han syntes dette var dårlig!! |
|
| Ragnhild |
24/05/2005 - 20:56 |
Jeg har for d meste skumlest artikkelen om Che, og vil si at mye var interessant, men litt i tyngste laget..
Jeg er enig i at man må vite hva man har som trykk på t- skjorta si! D blir litt teit å gå rundt me Che på seg, og ik kunne svare når folk spør hvem d er. Kommunismen i praksis hadde nok ik fungert i norge i dag.. men jeg legger ike skjul på at d er en fin tanke: alt gratis.. Men dessverre fungerer ikke verden slik! Alle som levde mens Josef Stalin styrte Russland, skjønner vel det.Men på en annen side, å sammenligne Che med Adolf Hitler, hva er det fornoe??? Det blir litt drøyt. Til du som har kalt deg Josef Mengele: Hva er det egentlig som foregår oppe i hodet ditt når du bruker navnet til en av de mest sadistise menneskene som har levd? Er du nazist sympatisør eller er det bare en utrolig dårlig spøk?? |
|
| a |
24/05/2005 - 18:16 |
joa, men hvorfor er aldri artiklene her SIGNERT? |
|
| Bellacamita |
20/05/2005 - 19:53 |
Bra artikkel ;) Jeg elsker Che, elsker Sør-Amerika, og spess elsker jeg Chile.. Verdens beste land.. Dit skal jeg en gang ass! =D
Men, veldig bra skrevet...! Mye fakta jeg ikke visste der.. Takk! =) |
|
| På den annen side |
20/05/2005 - 16:03 |
Men var egentlig på jakt etter:
http://www.propaganda-as.no
Da jeg havnet her.
Liker ikke helt at FIRMA(navn) er like. |
|
| Flott! |
20/05/2005 - 15:57 |
Savnet litt linker/referanser. På den annen side er det jo henvist til bøker. Flott og objektiv artikkel, synes jeg. Den er ikke blottet for paradokser. Det er i allefall en trøst at Che ikke fikk se seg selv på fiendens underbukser. Han står som et sterkt ikon for seieren over det uovervinnelige. Det så uovervinnelige, at han måtte gi tapt da han prøvde igjen. Joda, han var en, blant flere, helter. Det er inspirasjonen som er det viktige. |
|
| nihi |
09/05/2005 - 23:49 |
i llikhet med mange andre kom jeg over artikkelen i søken om å finne mer ut om che guevara, ettersom jeg fikk en t-skjorte med hans ansikt som trykk. jeg mener man burde vite hva man representerer når man går med liknende klær, for det er respektløst mot selve ikonet å ikke vite det. de som går med det som "fashion statement" viser bare hvor uvitende de er eller velger å være. for et par år tilbake diskuterte jeg med min søster hvordan che dukket opp overalt og hvor merkelig jeg syntes det var at folk gikk med det uten å vite hvem han var. selv ville jeg ikke kjøpe noe med hans trykk på, for jeg var ikke klar over hva han stod for. utifra denne samtalen kom et sluttprodukt; t-skjorter med Gandhi trykk. Søstrene mine produserer disse t-skjortene og alle penge går til veledighet. slik blir ikke vår nasjonalhelt kommersialisert slik Che har blitt. Med tanke på de fattige barna i Cuba og faktumet at leger prostituerer seg fordi det er bedre betalt (har jeg hørt, hvis dette er feil beklager jeg, burde kanskje bruk av trykket hans gitt en viss royalty til en evt organisasjon som kan hjelpe de fattige som lider på Cuba. Jeg visste ikke at Che hadde en slik voldelig natur som det kommer fram i artikkelen, men han kjempet for å hjelpe de fattige og den tanken var god, selvom målet ikke på noen måte helliger midlene. (beklager lengden men vil unngå angrep for å være for lite utdypende) |
|
| m |
09/05/2005 - 16:20 |
cuba er korupt.. det er et drit land som komunismen har ødelagt.. de fleste tror cuba er et rettferdig og nydelig land, men det er heilt feil, har vert der og har sett ka den forbanna komunismen har gjort med landet.. og bay the way, stalin børr skytast.
che slost for landet sitt, men gjore det ikkje heilt på riktig måte, men har evig respekt for den fyren uansett, han slost for sitt land, og døde for det. |
|
| en som ikke bryr seg |
05/05/2005 - 17:28 |
jeg bryr meg sååå lite... jeg orker ikke en gang å lese hele skiten... det eneste jeg leitet etter var ARGENTINAS HISTORIE... nei det fant man ikke der inne... hvorfor finnes ikke det jeg trenger noen steder! OG DU HEISANN JEG TVILER PÅ AT MENNESKER NOEN 10-ÅR FRAMMOVER I TID KOMMER TIL Å GÅ MED TRYNET TIL BUSH PÅ T-SJORTA SI! |
|
| Til Linn |
03/05/2005 - 14:26 |
hasta la victoria siempre betyr inntil den endelige seieren |
|
| Heisann |
03/05/2005 - 14:25 |
Jeg synes dette var en bra artikkel. Den tar saklig for seg informasjonen. Det er riktig at mange går rundt med che på t- skjorta idag. Men har jar blitt et symbol på frihet, revolusjon og sosialisme. Det er derfor han er så populær. Og til dere som er så imot che og sier han drepte så mange: hvem vet hvor mange Bush har tatt livet av i for eksempel Irak?? Afgahnistan?? Foregikk det noen rettsaker der eller????..... |
|
| linn |
23/04/2005 - 17:03 |
men hva betyr hasta la victoria siempre?? |
|
| Lars Emil Dalin |
23/04/2005 - 10:13 |
Så hvis Bush ikke kan gjøre noe for seg selv, så er det da han som er gal!? Selvmotsigende ''la ignoransia es el insulto mas grande''. |
|
| Elisabeth |
12/04/2005 - 14:04 |
Ok skrevet artikkel, men til tider litt tungt språk. Stavekontroll er smart å bruke når du skal publisere noe, for det er fryktelig irriterende å lese en tekst med mange skrivefeil. Synes også språket ditt blir usaklig til tider, ord som "pur faen" hører ikke hjemme i en saklig artikkel. Har du noen kilder? Kan ikke se at du har nevnt noen, noe som ofte vil svekke troverdigheten til hva du har skrevet (nå ser jeg bort i fra adressen du har nevnt som en videre informasjonskilde til interesserte).
Jeg kom bare tilfeldigvis over denne artikkelen, og har aldri lest noen artikler på "Propaganda" tidligere. Men øverst på venstre side, over artikkelen, står det Av: Redaksjonen. Dette er en seriøs side en kan hente informasjon fra, uten å tvile på om den er sann, eller? Jeg mener, hvis det er redaksjonen som har publisert denne teksten, burde både skrivefeil, usaklige ord og manglende kildehenvisning tas seriøst.
Det var det jeg hadde på hjertet, takk for meg. |
|
| lalala |
11/04/2005 - 19:58 |
sjukt bra skrevet, den ska du ha!! Fikk mykje viktig ut av den, og meir info.
Takka og bukka :D |
|
| Smoky ... er medlem av Propaganda |
04/04/2005 - 21:13 |
TIL hæhæhæ: jeg er fult klar over det.. |
|
| la ignoransia es el insulto mas grande |
04/04/2005 - 21:11 |
Bush er en gal, tankeløs morder som ikke kan gjøre noe annet en det mennene bak han forteller han. Jeg vet ikke om det er riktig å kalle han gal ettersom han er for dum til det...han er jo i grunnen bare en marionette for hva "folkene" vil.. |
|
| ERAGON |
02/04/2005 - 13:53 |
bra artikkel... viste ikke fult så mye om han, men kjøpte en che plakat i går og tankte det ville være teit å ha den der viss jeg ikke viste NOE om han... |
|
| Lars Emil Dalin |
27/03/2005 - 19:29 |
De objektive faktaene er at Bush har drept færre.... Han har ofret færre enn Saddam Hussein myrdet på et år! |
|
| Lars Emil Dalin |
27/03/2005 - 19:29 |
De objektive faktaene er at Bush har drept færre.... Han har ofret færre enn Saddam Hussein myrdet på et år! |
|
| Morrison |
21/03/2005 - 21:11 |
serriøst bra artikkel......tar i dette øyeblikket ned en plakat av che....hang der egentlig for at det var en estetisk flott plakat |
|
| hæhæhæ |
19/03/2005 - 20:40 |
Det er mange kommunister som forguder både Stalin og Lenin! Bare sånn at du vet det Smoky! |
|
| Stfn |
17/03/2005 - 00:02 |
Mordere er ikke helter? Kan vel si at Bush har drept MANGE mer en det Che gjorde... |
|
| ANTINAZI 4EVER |
11/03/2005 - 20:12 |
Til josef mengele: At du kan tenke på og kalle deg noe sånt!! Det Mengele gjorde under 2.verdenskrig var UMENNESKLIG!! |
|
| Smoky ... er medlem av Propaganda |
11/03/2005 - 19:04 |
Det jeg mente var: Det som hendte i den kalde kriGen var noe som gikk UT AV kontroll, det er ikke det kommunismen står for!!! |
|
| Smoky ... er medlem av Propaganda |
11/03/2005 - 19:02 |
Det som hendte i den kalde kriken var noe som gikk utenkontroll, det er ikke det kommunismen står for! |
|
| Smoky ... er medlem av Propaganda |
11/03/2005 - 19:00 |
Har jeg forstått det her eller??: Det var krig. Drep eller bli drept. Det kjønner alle.
Jeg er ikke komminist, jeg er ingenting. Men det betyr ikke at jeg ikke forsvarer denne saken! Che var en stor mann og han kommer til å bli husket for sin kamp mot en korupt regiering og for sitt heltemot, nettopp det er det han vil bli husket for! Det er ingen vits i å krangle.
Kommunismen er en ideologi, det samme er anarkismen og liberalismen. Ingen av dem fungerer noe særlig i praksis, det har vi sett, det er alltid noen som ikke blir fornøyd. Men kommunismen er et mindre onde enn liberalismen. |
|
| Lars Emil Dalin |
08/03/2005 - 13:27 |
Stem Høye og få friheten du fortjener! |
|
| Har jeg forstått det her eller?? |
07/03/2005 - 22:50 |
SMOKY??? Ok, han helbredet fiendene sine, men om de ikke ville joine partiet hans så ble de henrettet??!!! LOGIKK???!!! NEI??? HÆ??? HVA ER DET JEG IKKE SKJØNNER???!! |
|
| FINT! |
07/03/2005 - 22:44 |
Dette var en fin artikkel! Det er svæææært mange som går rundt med denne mannen på t-skjorta, og jeg blir frustrert når folk ikke klarer å svare på hvorfor de bruker "ikonet". Jeg holder ikke med Che, fordi han drepte uskyldige mennesker som ikke ville "omvendes". Kommunisme er en fin ting, I TEORIEN! Det virker ikke, og alle som sier at "det er blitt gjort feil" burde vel ikke risikere flere liv for å få innført noe som ikke kommer til å virke. Mennesket er ikke slik, det vil alltid finnes noen som VIL bestemme ALENE. Jeg vil ihvertfall tenke nøye gjennom hvilket parti jeg skal melde meg inn i... men jeg lover deg en ting, det blir ikke FRP! |
|
| Lars Emil Dalin |
07/03/2005 - 16:08 |
Kommunismen kommer aldri til å funkere av den enkle grunn at det alltid må være en elite. alltid noen som har det bedre enn andre. se på skrekkeksempeliet Stalin og Lenin! Mens folket led koste de seg meg makt og penger. Kom ikke å si at Fidel Castro ikke er en makstsyk diktator som vil leve i sola av arbeider klassen! |
|
| Lars Emil Dalin |
07/03/2005 - 15:42 |
Kommunismen og nazismen er to sider av samme sak! Begge er ideologier som lederne er overbevist om at fungerer. Begge dreper for hva de troe er riktig! Che Guevara er nok på samme sted som Hitler! |
|
| ToNi MonTaNa^ |
03/03/2005 - 23:03 |
che fan du menar och gå med natzi t-shorta och inte veta vad det ar eller hur?????? typ????? |
|
| |