Startside
Sjangere

Oppgaver og stiler






Laste opp stil
Legg inn din oppgave!
Jeg setter veldig stor pris på om dere gir et bidrag til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Legg inn oppgave

Du er her: propaganda.net-> Skole & jobb
Eksamen for videregående flyttes til juni
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
Regjeringen har bestemt at eksamen for videregående skoler skal flyttes til begynnelsen av juni. Håpet er at russefeiringen skal begrenses fra 1. til 17. mai. Hjelper det, tror du? Si din mening!

Spesielt interesserte kan lese mer om saken hos Aftenposten. Vi spør: Er dette et smart trekk?


Kommentarer fra brukere

Pål 18/01/2003 - 11:30

Dere er noen små DRITTUNNGER - Avskaffe hele russefeiringa NÅ

russ-03 28/12/2002 - 22:15

jeg synes det er totalt unødvendig at man liksom skal kutte ned på russefeiringa bare pga examen! dere sier at russ ikke har noe med skolen å gjøre,men det har det! man skal liksom feire at man endelig er ferdig med den slitsomme skolen i mangemange år! jeg synes det rett og slett det er så patetisk!! dere politikere har vært russ en gang for lenge siden dere også,men dere trenger vel ikke kutte ned på oss unge som prøver å ha det moro en gang iblant!?! exanem skulle være FØR russefeiringa ikek etter! dere ødelegger moroa for oss unge! patetisk....

Bjørn Kristian Nielsen 22/05/2002 - 18:40

Mohaha! Jeg må bare beskrive politikere med to ord: Stokk dum! De har tenkt å flytte eksamene fremover i tid, ikke bakover... Tenk over dette folkens! Hvordan kan det da legge en demper på feiringen? Da får folk lengre tid å feste og feire på enn hvis eksamene legges like etter 17. mai! Da blir det to uker mer festing og fyll før eksamene! Det som virkelig hadde lagt en demper på russefeiringen, var hvis eksamene lå i russetiden. Da hadde det oppstått problemer hos ungdommen, men det er jo alles (russ) drøm at problemet blir skubbet foran dem. Nei, si hva dere vil, men det er dette som kommer til å skje... Hilsen en RUSS 2002

Christer 08/05/2002 - 19:29

Russ98: jeg har et snitt på 5.5 og skal studere juss, og jeg er den som fester hardest på hele skolen. Du generaliserer altfor mye, kom deg litt ut til en forandring. Jaja, nå skal jeg ut å ta spritkorken i lua, ønsk meg lykke til, jeg trenger det.

PS: likte hvordan du nevnte at sex ødelegger karakterer, det var virkelig saklig.

piano 07/05/2002 - 15:13

russ 98... - din fordomsfulle, trangsynte, veslevoksne lille taper.. for all del, lenge leve ytringsfrihet, men herrejesus! dette er bare tåpelig.

Du vil fjerne russetiden - fordi man skal ha en skikkelig eksamen? Eksamen skal egentlig være FØR russefeiringen - så den BLIR "skikkelig". Og uansett når eksamen er, så blir den bare så "skikkelig" du selv gjør den til.

"Russefeiring er for folk som ikkje vil nokon stad her i livet, som kun vil ha det "litt kult". Du ser jo at det er definitivt dei dummaste og minst flinke elevane som festar" ...*målløs* hvor usannsynlig stokk dum går det an å være? Jeg skjønner ikke at du virkelig klarer å være så trangsynt..

"Ungdommen no til dags har ingen hemningar." ikke ta alle under èn kam. din jævel.

Hanna 07/05/2002 - 02:52

Fullstendig enig i at russefeiringa burde kommet etter alle eksamener. Man feirer jo fordi man er ferdig med alt stress og hvor mange ars skolegang? (gidder ikke skrive noyaktig hvor mange ar, for da far jeg vel et ubegrenset antall meldinger om feilregning etterpa, sa tolk det for dere selv, folkens!) Selv skal jeg vaere russ til neste ar, og skulle gjerne sett at eksamene ble flyttet til FOR feiringen... Da slipper man jo -som en eller annen sa her tidligere- a hele tiden ga med bekymringene i bakhodet om eksamen etterpa. Menmen. Syns uansett det er meget bra at eksamen blir lagt med lengre tidsrom til russefeiringa, uansett i hvilken retning!!!

(tar forbehold om skrivefeil.........)

hhghg 06/05/2002 - 14:46

e dømm heilt idioter??????????

anti-russ 26/04/2002 - 19:03

Jeg skjønner ikke at alle absolutt skal feire russ. Hvor mange er det egentlig som har noe å feire, bortsett fra mange år på skolebenken?

Nei, vi andre som hever oss over dette med å absolutt skulle få fram de barnslige sidene, og på en "liksom måte" leve utlivet - vi er vinnerne.

Nei, blå folk,røddresser og andre dyr;dere får bare styre på...

Chris André Saltvik Sjøberg 19/04/2002 - 04:39

Fysj.. var endel skrivefeil over her orker ikke masse meldinger om det. Jeg ser de. Jeg er sliten trøtt og skal tidlig opp i morgen. Smil til verden og verden smiler til deg... lurer på om jeg våkner tidsnok i morgen... nei idag blir det.... jaja... zZzZ

Chris André Saltvik Sjøberg 19/04/2002 - 04:37

Hmm... hvis alle er så enige i at russefeiringen burde vært etter eksamen så er det vel ikke noe problem å ordne det. Det er jo bare å få med alle skoler på å feire det etter eksamen. Dog det ville fjernet russetiden fra 1. og 17. mai.. men hvis man mener at det går utover skolearbeidet er det jo latterlig å la det være som det er. Og det å flytte eksamen lengre frem på året er jo i alle fall tall da kan man jo like så godt kutte av skoleåret tidligere og da? Også begynner maset igjen.. og igjen.. Nei vil dere gjøre noe med det så gjør det selv ikke klag på politikerne ;)

SS 16/04/2002 - 20:32

Hvis det er begrensning av russefeiring disse politikerne prøver seg på er det ikkje lurt å utsette det til Juni. Hvis de virkelig vil begrense det burde eksamen vært lagt opp til uken fram til 17 mai. Men som mange her sier så skal russefeiringen være gøy, man skal feire at maner endelig ferdig me skolen å kan gjøre hva man vil. Dette burde feires, ikke straffes!!!

blæ! 16/04/2002 - 13:24

Til russ 98:
Hva faen er galt med deg? Her kommer du med den stygge nynorsken din og tror du kan si hva du vil! Du har sansynligvis et jævlig kjedelig liv. Du sa jo selv at du ikke fester. Og du kaller deg en samfunnets vinner HAHAHA! Når du snakker om at det bare er folk med lavt snitt som fester må jeg nok informere deg om at du der tar feil.

PS: det finnes mer her i livet en karriere, lykke til videre

veronica 15/04/2002 - 19:30

at eksamen blir flyttet til begynnelsen av juni synes jeg er bare kjempe greit. ikke mye å grue seg til meg siden det er i neste mnd allerede. men det med at russen forbedrer seg tror jeg ikke kommer til å skje, ikke no negativt til dere som er russer, det er bare kult å være en, ikke at jeg er en selv, men jeg tror nok ikke det blir så mye bedre av den grunn.

regine 11/04/2002 - 22:11

kjempebra!selv er jeg russ i år og synes det er kjempefint at vi får litt mer tid på oss slik at ikke alt hoper seg opp i russetida!

Netta 11/04/2002 - 21:43

Jeg syns det er veldig positivt at de flytter examen, for da får man på en måte mere tid på seg. Men hvis målet er at russefeiringa skal demepes, da får de bare drømme videre. Jeg tror derimot at den blir "verre". Russene kommer til å feste enda mere pga dette, for da får de mere tid til å drikke, feste og ha det morsomt, uten å tenke så mye på examen. Og når russetida er over, da første kan de tenke på examen. Pointet med dette var at det går helt andre veien med målet deres politikere!! Men men...jeg for min del syns det er bra...for som sagt, da får vi mere tid på oss!

russ 99 11/04/2002 - 21:30

Kommentar til russ 98:
Du er helt nøtt! Jeg mener personlig russetiden er som noen nevnte, en belønning for alt slit og strev. Jeg opplevde russetiden fantastisk. Jeg var dritings på eksamen, drakk i friminuttene, pulte i russebilen. Og ikke kall meg en taper! Jeg fikk 3,2 i snitt, og har nå deltidsjobb på Rimi! Tilogmed et avkom etter en fest i russetiden har jeg. Det kaller jeg bonus det! Uten den russefesten hadde mitt lille nurk aldri kommet til verden, og jeg hadde aldri jobbet på Rimi. Du må nemlig ha under 3,5 i snitt for å bevise at du er dum nok til å jobbe der..

karin

russ 98 11/04/2002 - 21:25

Eg meinar personlig russetida bør fjernast. Når ein har gått på skule i så mange år, så er det best at ein får ein skikkelig eksamen. Det er mange som ødelegger karakterane sine på russefestar, sex og dop. Ungdommen no til dags har ingen hemningar. De ødelegg framtida dykkar om de tar av i russetida. Russefeiring er for folk som ikkje vil nokon stad her i livet, som kun vil ha det "litt kult". Du ser jo at det er definitivt dei dummaste og minst flinke elevane som festar. Dei skulle aldri eingong fått gått på allmenn/ øk.ad. Ein burde ha eit visst snitt for å kome inn der så ein slapp alle dei drittfolka som går ut med eit elendig snitt, dei begynner vel kun på vidaregåande for å vere russ? Taparar.

Helsing ein samfunnets vinnar

Russ 2002 11/04/2002 - 19:45

Angående russetida har jeg kun to ting å si:
Den første: DREKKAAAAA!!!!

Den andre: Nå er det slik at vi har eksamen etter russetida, og da får vi bare forholde oss til det. En eventuell forandring kommer ikke i løpet av en drøy måned allikevel, så hvorfor gidde å bry seg om hvordan neste års kull får det?

Russ 2002 11/04/2002 - 19:39

Til Chisse:
Korrekturlesning er en fin ting, lille venn.
Det heter "FÅR del i den", og ikke "FOR del i den", og det heter definitivt ikke "syspunkter".
Prøver er heller ikke kvantumsvare, man har MANGE prøver, ikke mye.

Ville bare benytte anledningen til å gjøre deg oppmerksom på dette, slik at flaue feil som disse kan unngås i fremtiden.

Tror forresten "antiruss" var litt full da han/hun skrev sitt innlegg, noen annen god forklaring finner jeg ikke.
M.v.h.

Russ 2002

Kontratenor 11/04/2002 - 13:06

He he!!
Vi er allerede i full gang med russefeiringa!!!!
Indrekking var i påska!!!!

Det er bare tull med flytting av eksamen den veien.!
En burde vært ferdig med eksamen til 17. mai!!! slik det var før!!!

russ t neste år 10/04/2002 - 17:18

HALLOOO!!
Dette er jo bra for russen, eksamnene kommer seinere og vi får bedre tid til russefeiringa!!! Hva er det dere klager så over??? Før var eksamnene i slutten av mai; i russefeiringa, nå har de flytte eksamnene ut av feiringa og bakrusen!!! JIPPII!!

WZot 10/04/2002 - 17:02

Jeg blir helt redd når politikere kommer med slike kommentarer :P Hvorfor ikke bytte tentamene i april med eksamen og la russen feire resten av året? :)

Chisse 10/04/2002 - 14:00

Svar til antiruss:
For det første stiller jeg meg tvilende til det faktum at de norske politikerne vil befolkningens - i dette tilfellet den unge delen av den - beste. Som du kanskje (ikke?) har lagt merke til, gjennomsnittsalderen til stortingsrepresentantene nærmer seg stygt 45 år - det er heller tvilsomt at disse menneskene vet noe som helst om hvordan det er å være ung i dag, for ikke å snakke om hvordan det er å gå på skolen i dag!
Du snakker om at vi har eksamen mens vi feirer - jeg tror nok du mener at vi har UNDERVISNING mens vi feirer... (Korrekturlesning er en fin ting, lille venn!) Det russen feirer, eller opprinnelig feiret, siden eksamen nå er MIDT I feiringen, er at eksamen er ferdig, og standpunktkarakterene er satt, slik at man kan ta det mer med ro. Jeg er selv russ, så jeg vet hva jeg snakker om.
Og det at vi har mye prøver i mai, har faktisk ikke noe med saken å gjøre. De fleste holder seg på matta uansett, av hensyn til andre. De som derimot ikke gjør det, er de som får dårlig omtale i media, og dermed sørger for at alle russ for del i den. Noen få ødelegger for de mange...

Sånn helt til slutt... Visse ting tyder på at du dessverre kunne hatt godt av noen år ekstra på skolebenken selv; så mange stygge og latterlige ortografiske feil tror jeg aldri jeg har sett samlet på et sted. For øvrig er du litt unyansert og ukontrollert i dine syspunkter - det er alltid minst to sider av samme sak!!

Maria 10/04/2002 - 09:35

helt dust å ha russefeiring før examen.examen begynner jo 21.mai!!!??!!er ikke det litt tidlig??

Monika 09/04/2002 - 20:37

Bare kutt ut hele eksamen..skjønner ikke poenget jeg..vi har da masse prøver fra før uansett...

Anette 09/04/2002 - 14:14

Lengere russefeiring, og utsatt eksamen! :)

DNA 08/04/2002 - 14:27

Nja, examen før russetiden hadde nok vært gunstigst, for alle parter! Folk får slå håret fellfortjent løs etter xamen og de slipper hissige ungdommer som nå raser!

antiruss 08/04/2002 - 10:22

helvete, kan dere ikke la ting være som det er nå? faens tosker, det at dere sier dere ferier at dere er ferdig med eksamen i russetiden stemmer ikke engang, dere HAR jo eksamen underveis mens dere er russ????? slutt å klag på at politikkere er gammle og skrullete, de vil oftes de norske folk deres beste (mange av de er 18-20 år) dessuten, uansett hva folk vil gjøre en liten forrandring på så er det galt i de flestes øyne. det at dere har mye prøver å mai gjør vel at dre holder dere .itt på matta dere russ2002. hadde dere ikke hatt noen ting å tatt hensyn til at russen gått amok, de er ille nok som de er.

Chisse 07/04/2002 - 20:50

Som så mange før meg har sagt, poenget er å feire at man er ferdig med skolen. Tidligere var jo eksamen før russefeiringen, men så ble den flyttet til ut i mai, med det resultat at russefeiringen og for mange også eksamen lider av nedsatt kvalitet. Jeg er selv russ i år, og vet godt hva jeg snakker om. Politikerne skal ikke komme her å påstå at de kan fortelle ungdom hva som er best for dem - ting forandrer seg såpass fort at det er bare ungdommen selv som vet det! Håpløst gammeldagse politikere har ikke kjangs!
Sett eksamen tilbake til april, la russen feire fra 24.april, og pass ellers deres egne saker!!! Gamle skrullehuer og niksepinner!!

Jeanette 07/04/2002 - 20:48

det hadde vært legendarisk hvis examen hadde komt i begynnelsen av april og dermed russe feiring i mai...og sluttet siste året tidligere enn vanlig...muntlig examen kunne komt i begynnelsen av juni...=) russ 2002

Russ 2004 07/04/2002 - 17:22

Eksamen burde helt klart vært før russefeiringa! Man går og gleder seg til og bli russ, men så har man hele tiden i bakhodet at man har eksamen etter russefeiringa! Det blir feil!

Russ2003 07/04/2002 - 16:50

Meningen med russefeiringen er å feire at man er ferdig med skolen og eksamen, russeferingen skulle vært når alle eksamner er ferdig. Flytt dermed eksamen noen uker frem slik at feringen den første mai kan begynne etter eksamen.

RusseBabe2002 05/04/2002 - 19:38

Vi skulle fått eksamen FØR russefeiringa.. Russefeiringa skulle vært å nyte livet og feste og slappe av.. Derfor burde man få eksamen først, også kunne russe feiringa starta.. Men, mine medruss i 2002... PaRtY oN, aNd LiVe LiFe!!!

blink182girl 05/04/2002 - 17:39

ER enig i jeanette og Kristine!Russefeiringa er for å feire at vi er ferdige med 12 år skolegang, og det logiske ville da vere å legge eksamenene FØR russetida..Er selv russ i år *gliser* Russ class of 2002..we're gonna rock!! Sees i Kongeparken folkens ! ;D

jeanette 05/04/2002 - 09:15

Jeg mener at man burde f[tt eksamen f;r russe feiringen... jeg vil anta at russe feiringen vil gaa for hardt inn paa enkelte og dermed gaa utover eksamen....!!! Det er feil at russefeiringen skal begynne 1...Vi begynner nemlig 24.april...og det er KONGE!!!

jonas 05/04/2002 - 08:55

helt greit..

Stian 05/04/2002 - 00:52

Er russ i år! er enig i at russefeiringa burde vært etter Eksamen.. det er ypperlig. trenger vi eksamener? så masse Tentamenener og tester som vi har fra før..

Kristine 04/04/2002 - 20:44

Jeg for min del, synes at eksamen skal legges før russefeiringa. Er ikke poenget å feire at man er ferdig?!

Stinemor 04/04/2002 - 20:28

Helt enig med begge to ovenfor!

Chris 04/04/2002 - 20:25

Det er så SYKT å høre på de PINGLETE,FEIGE;GAMLE;SURE politikerene som glemmer at de også har vært russ en gang. Russ er en fering for at folk er ferdig på skolen, og da kan det ikke være sånne syke regler som gamle 40åringer bestemmer. Politikere skulle ikke hatt noe med eksamensdatoen eller russefeiringen å gjøre. Pass deres egne saker!!!!!!!

Gro 04/04/2002 - 18:30

Hva i alle dager tenker disse folka med?! Russefeiringen er noe man ser frem til fra man begynner på skolen, det er "belønningen" for å gå på skolen i 12-13 år. Dette er helt utrolig unødvendig.

Legg inn en melding!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse
Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish