Startside
Sjangere

Oppgaver og stiler






Laste opp stil
Legg inn din oppgave!
Jeg setter veldig stor pris på om dere gir et bidrag til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Legg inn oppgave

Du er her: propaganda.net-> Skole & jobb
"Spynorsk"?
Av Redaksjonen Utskriftsvennlig versjon
Er det på tide at vi kutter ut dette forhatte sidemålet? Bør elevene få bruke tiden sin på mer fornuftige fag? Vi har tross alt et skriftspråk fra før, så hva skal vi med to?



Nynorsk er blant de fagene som står lavest på rangstigen på norske skoler. Elevene syter og klager over at faget er vanskelig å lære, mens nynorsk - forkjemperne mener at det kun er innsatsvilje som skal til.

Det er klart man trenger innsatsvilje for å lære nynorsk. Det trenger man for å lære alle fag. Problemer er at svært få bokmålstalende elever ser nytteverdien i å lære sidemål.

Det heter seg at hvis man mottar et brev eller et dokument på nynorsk, så skal man svare på nynorsk. Hvis dette er den eneste grunnen til at elevene skal lære seg faget, er det ikke rart de klager.





Er det viktig å ta vare på nynorsk? Beriker det språket slik ekspertene sier? Mister vi en viktig del av det norske språk hvis det forsvinner? Eller bør det være et valgfag for spesielt interesserte.



Hvorfor lærer vi ikke samisk på skolen? Er ikke samisk en større kulturskatt enn nynorsk? Vi har et urspråk i Norge som står i fare for å dø ut. Skal vi ta vare pånynorsken må vi ta vare på samisk også.










Les også
- Prøveprosjekt i Oslo: Frivillig nynorsk på videregående skole!


Kommentarer fra brukere

koso 05/06/2008 - 21:59

veldig bra

ivar 14/02/2008 - 22:02

Hadde Ivar AAsen levd i dag hadde han aldri laget nynorsk. Han hadde godtatt bokmål som godt norsk.
Ottar Greipstad er en hoven ignorant tulling som forsvarer Nynorsk på sin hals.

Leste noen svar han hadde gitt på dagbladet for noen år tilbake, makan til tulling.

Han legger skylden på at barn ikke får til nynorsk på lærerne.
Han legger skulden på at barn og voksne ikke liker nynorsk på at vi har hatt dårlige lærere.
Han heveder at staten supsidierer bokmål med mer penger enn nynorsk fordi det er momsfritak på bøker... MAKAN TIL FORBANNA TULLING.

Staten bruker over en miliard i året på å opprettholde nynorsk.
Forreninger og mållag får over 300 000 000 ( 300 millioner ) kroner i støtte hvert år.

Bokmålsforkjempere får ikke en eneste krone.

Kun 8% av norges befolkning skriver nynorsk. Av disse er det mange som tvinges til å gjøre dette. det er hele 368 000 mennesker. Av disse er det en del militante språkreligiøse idioter som jobber i mållag og som konsulenter i kommuner. De driver med organisert gerilja krigøring i språk. De skal ha nynorskandelen i norge opp på 50%. For noen forbannede tullinger.

Når Ottar Greipstad blir konfrontert med hvor mye det koster å oppretholde to skriftspråk er hans kommentar: Norge har så mye penger at det å ha to skriftspråk bare er småpenger...

OTTAR GREIPSTAD ER EN IDIOT, for en milliard kunne vi ha hjulpet mange vanskeligstillte i dette landet. Han sitter der på sitt sterkt supsidierte Ivar Aasen senter og snylter til seg penger fra statskassen for å ha et Nynorskens mekka. Målfolket er som Islamske fundamentalister, de ser bare sitt eget mål, Nynorsken er hellig.
Ingen argumenter biter på, dette er karakteristisk for hjernevaskede tullinger.

Når de konfronteres med at så få faktisk bruker nynorsk og hvorfor 8% av befolkningen skal tvinge 92% av befolkningen til å lese nynorsk høre nynorsk i minst 25% av det som kringkastes i statskanalene og kommer ut fra offentlig forvaltning, så sier de bare at Nynorsk er mer enn prosent regning... Hva er da det for et argument.

Nå har de i tillegg kommet med forslag om å øke nynorsken til 40% i NRK og de jobber aktivt med lobyister for å få dette igjennom. Ved siste måling er NRK oppe i 29% nynorsk, 4% mer enn det som er pålagt.
Dette er ikke demokrati, dette er KRIG!

Når de kommer med argumenter om at det er så mange nynorsk kommuner og så mange nynorskfylker skal dere vite at dette bare er tull.
Visste du at ved avstemmingen om et fylke skal bruke bokmål eller nynorsk så har hver kommune en stemme hver. Avstemmingen foregår altså ikke etter hvor mange mennesker det bor i fylket.
Bergen har 230 000 innbygere og har 1 stemme om hvilket språk som skal brukes i fylkeskommunen, stemmene i Hordalands minste kommune 330 innbygere teller 700 ganger mer. Dette er ikke demokrati, Siden nynorsken har dødd ut i byene og det henger enda litt igjen i små kommuner påtvinges fylkeskommunene og hundretusner av mennesker Nynorsk mot sin vilje.

Målfolket jobber aktivt med å sende inn brev til norske aviser, reklamebyrå, radiostasjoner for å få inn mer nynorsk, kommer det en artikkel på nynorsk sendes det automatisk inn dusinvis med takkebrev fra fiktive personer, initiativtaker er Norges mållag.

Norges Mållag har fremdeles skummelt mel i posen og bruker en hver anledning til å manipulere stat og media til å ta ibruk Nynorsk for at folket vil det, som de så feilaktig hevder.

drit 19/12/2006 - 09:49

jeg syntes at nynorsk er noe jævela drit, jeg kunne gjerne hat brukt nynorsk boka mi som dopapir
for noe søl.

Lundix 23/05/2006 - 00:56

Laika-hunden fra verdensrommet:
Den slags usaklige kommentarer er vel strengt talt like unødvendig som nynorsk;D


Jeg mener man burde få et valg mellom disse tre:
A)Nynorsk
B)Samisk språk og kultur
C)Dialekt (kanskje legge til litt historie om dialekten)

PS: Eneste grunnene jeg ser til at vi skal beholde nynorsk er:
En stor del av befolkningen har det som hovedmål, og det forsvinner alt for mange språk i verden til at noen sytete ungdommer skal få "sletta" dette òg.

(btw: jeg er allergisk mot nynorsk, men kan vel fortsatt se litt objektivt på saken) ;P

Lundix 23/05/2006 - 00:45

Christina: Ingen snakker bokmål, alle har en eller annen form for dialekt.

Noen: Nordre del av Norge, Sverige og

Christina - Nynorsk hater! 21/04/2006 - 11:20

Kan noen fortelle meg hvorfor vi skal lære nynorsk? Vi som prater bokmål, når har vi bruk for å skrive/prate nynorsk? Det er flertall av befolkningen som prater bokmål, og som sagt i artikkelen, hvorfor lærer vi ikke samisk også? "Nei det har ikke ungdommene bruk for!" sier sikkert Clemet, har vi bruk for nynorsk da?? *riste på hue*

Einert 19/04/2006 - 23:14

Ja, lat oss gjera det... Lat oss finna eit rom der vi kan snakke nynorsk heile natta! Det kallar eg ekte kjærleik!!

Ottar 19/04/2006 - 23:11

eeey eeey.. take it easy ;)

lat oss finna et rom ;)

Einert 19/04/2006 - 23:10

Ottar, eg elskar deg din jævel!

Ottar 19/04/2006 - 23:10

Einart:
Du har verkelig sjønnt ka det handlar om!
Innlegge ditt var som å slikke på ein hugleig på staur!

Einert 19/04/2006 - 23:07

Eg vert så frykteleg provosert når eg høyrer om mammadaltane frå Oslo som ikkje klarer å skrive Norsk!!!! Kvifor kan ikkje berre vi som tilber og elskar nynorsk av heile våre hjarter få lov til å kutte ut den ballstøgge gammaldansken! Eg snakkar om rettferd!!! I have a dream, eg har ein draum! Ein draum om å få leve i eit nynorsktalande land! Der alle kan benytte dei deilige orda hugleik og kjærleik! Amen!

Per knut opp i lia! 19/04/2006 - 23:04

HAHAHAHA... Ditta var en smule morsomt å lese..!
gjeng med saude alle saman :) Nyrnorsk er ikkje problem å lære.. ;)

02/04/2006 - 19:11

kan vi ikke like gjerne kvitte oss med bokmål? Så slipper vi alt maset?
For det er jo de som har bokmål som hovudmål som klager på at det er for mye!

.........!! 23/03/2006 - 17:44

ny norsk er unødvendig.. det ødlegger norsk karakteren vår, og dessuten har vi et språk her i landet!! det holder..!!

WAZIM FRA HVALER 22/03/2006 - 12:44

jeg ELSKER NY NORSK.. UTEN NYNORSK VILLE B LIVE MITT VÆRT ETT HELVETE:( JEG ELSKER ELSKER ELSKER NYYYYNORSK

lalala 07/03/2006 - 13:34

ååå eg kan ikkje brøk i matte.. kan ikkje eg få sleppe det? eg giddikj å lære meg det for det e so vanskeli..kan ikkje vi berre spør kommunen om vi kan kutte ut brøk!! det er akkurat slik dokke klaga over dinna nynorsken.. faen so dokke syte..

Marte 22/02/2006 - 18:52

:D:D Kjempeglad i dette:)

simen:D 13/02/2006 - 10:58

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D- :D:D:D

DMX III 07/02/2006 - 18:14

Fikk 4 på en prøve i nynorsk! Det e bra :p.......
Men det ødelegg karakteran førr mange!!!!!!!!
Kan heller lær spansk! :p
Nynorsk:Terningkast 2

DMX III 07/02/2006 - 18:05

E lik ikke nynorsk nåkka særlig! Men d går, så vidt.........Det førsvinn snart uannsett!!!

? 05/12/2005 - 19:49

Nynorsk = Unødvendig

Christian 24/11/2005 - 18:26

NYNORSK BURDE HVERT VALG FRITT!!!!!!

Christian 24/11/2005 - 18:23

NYNORSK VAR GAMMALT, FØR DET KOM UDDD!!!!!!!
hva er vitsen med 2 norske språk bare på grunn av dialektå, nynorsk e någe drit, så bare godta det alle nynorsk elskere. men nå e me i det neste år tusen og någe burde bli endra. PS: nynorsk ødleger ofte, andre sine karaktere som teller for hva skole de skal gå på (spesielt for elever som har alerede problemer med å få gode karktere i andre fag)!!!!!!!!!

snowboard 22/11/2005 - 19:14

alle som driver med nynorsk kan heller komme seg ut å sto snowboard!!

søtnoser 28/10/2005 - 11:05

DROPP NYNORSKEN... DEN ER BARE NOE SØPPEL ALIKEVEL.... vi som snakker bokmål, klarer fint å lese nynorsk, kan godt ha det som valgfag, så vi kan bruke tia på mer fornuftie ting. For når vi får et svensk brev for eks, så klarer vi fint i forstå det....

nordlæning 21/10/2005 - 00:14

æ e fra troms æ men fean mæ at nynorsk e noe tull. Har fean mæ ikke møt en elv på min skole som e for nynorsk, vi sysnes det sug, vis æ kunne vill æ ha dratt tilbake i tid og oppsøkt ivar åsen så skule æ å han ta ås en "prat" nede i spiker bua mi har noen fine kniva noe stuff han må prøve. å til alle dåker kuk jævla som e for nynorsk,dåker burde også bli tat ned i spikerbua, for her i Troms hate vi nysorsk in tim beine og det bured være fjerna fra skolen, gi fean i å svare et brev på nynorsk, svar på bokmål fatte du ikke det så e det fean ikke våres problem, kæm bryr sæ om at bokmål e fra danmark , nynorsk SUG!!!!!!!!! DET GJØR OGSÅ DÅKKER KUK JÆVLA SOM STØTE NYNORSK. NYNORSK SUUUUUUG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sir Kristian 21/09/2005 - 14:29

d er bare uflaks at man utd ikke leder Premier League!!
Chelsea har flaks som bare faan!! arsenal har en skuffende sesong i vente!! hvor lenge skal liverpool fortsette å spille 0-0!? liverpool er det kjedeligste laget i hele verden!! ha deg til man udt gerrard!!

Sturm ... er medlem av Propaganda 03/09/2005 - 19:16

Hvorfor sidemål?
fordi du lærer hovedmålet ditt opptil 20% bedre av å lære sidemål i tillegg. Samme nytten kunne kansje oppnås ved å lære et annet fremmedspråk isteden (ikke engelsk, ikke ditt andre fremmedspråk (B-språk/C-språk), men et helt nytt et). Problemet vil da være at ,med den tiden du bruker på nynorsk, så vil du bare lære noen gebrokkne fraser slik som "Ich Heisse Ola Nordmann, wer bisst Du". Og til alle dere som synes nynorsk er ille: prøv Tysk på videregående og dere er kurert.

Sir Kristian 01/09/2005 - 18:20

Man Utd vinner Premier League!! med Rooney, Nistelroy og Ronaldo blir det ingen sak!!:)

Destoyer! 01/09/2005 - 18:18

jeg hater Liv s!!
hater nynorsk!

Sir Kristian 01/09/2005 - 18:14

jeg skjønner ikke virkelig ikke hvofor vi skal ha nynorsk!? akkuratt som vi elever ikkke har nok å lære!!? vi kommer til å få noe nytte av nynorsken senere i livet!
raring Vegar!

Gaar 05/06/2005 - 15:25

jeg er glefser , den liten Krokodil Komm av Egypt , den ligger direkte hos Nil først lå jeg for en egget da knipser ,schna ,schnappte jeg meg fritt knipser tut glefser glefser glefser glefser knipser tut glefser glefser glefser glefser jeg er glefser , den liten Krokodil Hab skarpe tennene , pluss av gårde aldeles fint mange jeg glefser meg det som jeg gisp kan ja jeg glefser altfor , da jeg den derved god kan jeg er glefser , den liten Krokodil jeg glefser gjerne , det er min Lieblingsspiel jeg lister seg meg av den Mama ran pluss beviser De hva jeg gisp kan jeg er glefser , den liten Krokodil pluss vom gisp , da krig jeg ikke altfor mange jeg biter den papir kort og godt opp beinet pluss da , da søvn jeg ganske enkelt en

D.A.J. 25/05/2005 - 20:44

Nei drit nå i dette sytet.... Få vekk Sidemål, jeg understreker SIDEMÅL, ikke bare nynorsk, ikke bare bokmål... få vekk sidemålet, det holder med å ha hovedmålet....

Thamus 29/04/2005 - 14:54

jeg fatter ikke problemet med at bokmål stammer fra dansk.. Det er sånn Norge har blitt, og det er del av vår historie enten dere vil eller ikke. Å fornekte det, er det samme som å fornekte nasjonen deres. For det er sånn den har blitt nå rett og slett..

nynorsk bruker 07/03/2005 - 12:17

Må vel skrive dette på bokmål:
Store deler av den norske befolkning snakker dialekter som stammer fra nynorsk. Alle har godt av å lære seg litt av hvordan det blir snakket i andre deler av landet. Språket som blir brukt andre steder i landet er ikke ”perfekt” bokmål og kebabnorsk!

Gaar 06/03/2005 - 12:38

Takk skal du ha for det anbefalinger! Igår JEG bestilt noe cd’s av DDE og SPUTNIK. Jeg er ser videresende å glede seg over noe mørk , dårlig musikken fra det krybbe av sort metallisk , Norge. Gjøre de skriket og avle inne Engelske eller Norsk? Å resten hvem ha besvart , behage skrive inne engelske idet jeg snakker ikke norsk ( annet enn et par ord. Sputnik ***isk! ). Og hvorfor er Garth Bekken omtalte? Land er crap!

Gaar 06/03/2005 - 12:37

EN gruppe alarmert DDE ( djevler Død Ensemble har befridd noe klassisk satanisk kunst. Noen av deres trax : “Her blir det liv” ( oppstandelse den døde “Vinsjan pencen kaia” ( hang av Satanisk “Vi skal sj sola ned jeg ha ( bringe ned solen “Rai Rai” ( drepe Drepe ) og “E6 ( veien å helvete ) er virkelig desecrating sang beregnet på frembringe syn av pine og helvete. EN sprø gang av djevelen -tilbeder. Grellt! Bortsett fra de fleste dårlig og satanisk kunst fra Norge er leverte av en fyr hvem telefonsamtalene seg “Sputnik” (- satanisk - fra gamle norse litteraturen ). Sjekk ut alt denne fyr har gjort. Han er virkelig dårlig inkarnasjonen. Virkelig en dårlig esel motherfucker. Beklage for min dårleig norsk

Gaar 06/02/2005 - 21:11

Hi! Im planning a trip top norway next year, and i want to be prepared. Wich norwegian artist / band plays the most evil and satanic music? I'll ordner the cd's, I think.

MartheMus 26/01/2005 - 21:39

fyfaen her er det mange dumme meiningar. eg er for nynorsk, og meiner at landet skal ha to skriftsråk. kvifor skal me bare ha eit, når me faktisk har to som er brukandes og faktisk blir brukt av mange. dei som skriv nynorsk, skal aldri bli tvungne til å skriva bokmål, det er heilt idiotisk! alle nynorskhatarar: grunnen til at dykk er så negative, er at dykk ikkje veit historien bak. einaste dykk tenkjer på er kva som er lett.. det meste er ikkje lett, i alle fall ikkje visst du ikkje bryr deg. matte eller historie er det mange som ikkje likar, men me kan vell ikkje berre ta det vekk av den grunn. då må me heller sjå på kva som gjer at elevane ikkje likar faget, og heller finna betre leringsmetodar... skjerp dykk bokmålsfolk!!! ha ei skikkeleg meining før de uttalar dykk om sakar!

strilen ... er medlem av Propaganda 14/01/2005 - 12:03

Byfisa so ikkje tåle litt sjit onna neglena! Bokmål stamme frå riksmål, som igjen stamme frå dansk! Dekå skinkeryttarar er for eit språk som stammar frå dansk! Nynorsk er det EKTE norske språket i Norje! Til alle byfisa: Finn dekå ei renneløkkja og ein garasje!

aze 14/01/2005 - 10:01

nynorsk er nå dri..
skjønner meg ikke på de jævlene som fant opp nynorsk blæææ...

jaipett 27/12/2004 - 21:31

DØD OVER DEN JÆVLA NYNORSKEN!!!!!!

Liberalist 12/12/2004 - 21:17

Jeg er enig i mye av dette. Hva skal man med to målformer når begge forstår hverandre. de som snakker nynorsk må få lov til det, og de som snakker bokmål må få lov til det. Vi trenger ikke begge deler.
FrP er det eneste partiet som faktisk har prøvd å få bort sidemål.
Høyre sier at de vil det men de stemmer imot dette på stortinget, de har også utdanningsministeren og kan skifte på dette men det vil de ikke.

fuckderenynorskinger.no 08/12/2004 - 20:30

ka du trur. koffer har vi ikkje fåt fjærna den forbanna nynorsken fra norge da... dt e greit nok at vi lære nynorsk, men dt må da for hælvette se til å hute sæg en norsk mannkvinne som kan fjærne den nynorske karakteren. tænk på alle de stakkars ungdomman som har det mildt sagt før jævlig. tænk på dæm. vi kunne jo likegodt lært non grove glosa fra nordnorge...!!!!! fy skamme dokk søringa som kun tænke på dokk sjøll. (den va ikke til bokmålingene sørpå, men de forbanna nynorskingane...)

hater ivar "assen" ordentlig norsk 4 ever.....er fra kongsberg...........:D 08/12/2004 - 20:21

og en ting til: vi LIKER DERE IKKE!!!!! + dere som trur at nynorsk stammer fra nordnorge; DERE TAR FEIL.....! Dra heller en tur til TELEMARK....DET ER DER ALLE DE DERRE TATERNE HOLDER TIL!!!!IKKE I NHORDNORGE....ER DET ET STED DE ER MEST I MOT DET, SÅ KAN DET VEL IKKE VÆRE NOEN ANDRE ENN DE SOM BOR NORDPÅ... P.S: har hele slekta mi der oppe, og de føler nok ikke med dere nei..........


takk for deres oppmerksomhetr.......

hater ivar "assen" ordentlig norsk 4 ever.....er fra kongsberg...........:D 08/12/2004 - 20:21

og en ting til: vi LIKER DERE IKKE!!!!! + dere som trur at nynorsk stammer fra nordnorge; DERE TAR FEIL.....! Dra heller en tur til TELEMARK....DET ER DER ALLE DE DERRE TATERNE HOLDER TIL!!!!IKKE I NHORDNORGE....ER DET ET STED DE ER MEST I MOT DET, SÅ KAN DET VEL IKKE VÆRE NOEN ANDRE ENN DE SOM BOR NORDPÅ... P.S: har hele slekta mi der oppe, og de føler nok ikke med dere nei..........


takk for deres oppmerksomhetr.......

hater ivar "assen" ordentlig norsk 4 ever.....er fra kongsberg...........:D 08/12/2004 - 20:16

dere jævla nynorsktaterne burde skjønt bedre.....det er bare 3,11% av dere....vi er flere enn dere... skakke bli no problem å bli kvitt dere. vi som er ordentlig norske, er nok i et stort flertall.... hater dere... vi er oxo så kloke at vi snart skal finne opp en tiidsmaskin, og dra tilbake i tid... deretter skal vi ta fram en ak47 og pepre løs på han derre ivar fyren dere er så jævlig glad i.....nynorsk burde vært forbudt§!!!!!!!!!!

hater ivar "assen" ordentlig norsk 4 ever.....er fra kongsberg...........:D 08/12/2004 - 20:16

dere jævla nynorsktaterne burde skjønt bedre.....det er bare 3,11% av dere....vi er flere enn dere... skakke bli no problem å bli kvitt dere. vi som er ordentlig norske, er nok i et stort flertall.... hater dere... vi er oxo så kloke at vi snart skal finne opp en tiidsmaskin, og dra tilbake i tid... deretter skal vi ta fram en ak47 og pepre løs på han derre ivar fyren dere er så jævlig glad i.....nynorsk burde vært forbudt§!!!!!!!!!!

Liberalist 08/12/2004 - 00:12

kjære Alex du må jo då forstå at d ikkje e bokmål og nynorsk som e tema. men sidemål, forstår du bokmål? jah, forstår eg nynorsk jah. me trenge ikkje å lera 2 målformer d bør ver valgfritt hvilken du ska ha.

Alex N 07/12/2004 - 21:31

"
Tydeleg at ein del fjortisar som har dårlege karakterar i nynorsk hatar nynorsk. Fakta er; dei fleste norske dialekter er meir likt nynorsk enn bokmål. Bokmål stammar frå den tida Norge var under dansk styre.

"All nynorsk er unødvendig"? Kva med oss som har skrive nynorsk heile livet? For meg kjennest det kunstig og upersonleg å skrive bokmål. "

Hva med oss som har skrevet bokmål hele livet? For at du selv elsker nynorsk, så mener du at alle skal lære det?

Alex N 07/12/2004 - 21:29

"Det er ikkje tvil om kva som må gjerast! Sett foten ned og kast bokmål ut av landet. Innfør nynorsk for ALLE. Då blir det til slutt berre nynorsk igjen og til og med austlendingane godtek det. Dei som nekter kan vi landsforvise til Danmark :) "

Forbanna tulling

Alex N 07/12/2004 - 21:27

"Eg syns det bør være valgfritt men eg blir irritert over dei som hetsar nynorsken so jævli... og ken e det som meinar at nordelendignar skriv nynorsk??? dei har jo ei eiga dialekt (kanskje den mest fandenivoldske i noreg) men det e jo so klart ingen som bryr seg om. alle her som hetsar nynorsk: SKJERP DOKKE!!! bokmål e ett forbanna homospråk"

Du klager på at vi hetser nynorsk, mens du selv driver på å hetser bokmål... Tosk

Ivar Aasen er ikke medlem av 29/11/2004 - 17:55

Nynorsk fra grunnskolen! Hiv ut bokmål!

knuke per memrtin 29/11/2004 - 15:43

jeg leker så derfor skal vi prompe på nynorsken ikke lek mede meg for tissen den er brei

Dr. Moskus 16/11/2004 - 23:54

Nynorsk er og blir det beste språket i Noreg. Vekk med bokmål. jippi!

jaha 03/10/2004 - 18:35

Det er ikkje tvil om kva som må gjerast! Sett foten ned og kast bokmål ut av landet. Innfør nynorsk for ALLE. Då blir det til slutt berre nynorsk igjen og til og med austlendingane godtek det. Dei som nekter kan vi landsforvise til Danmark :)

jeijoh 20/09/2004 - 13:18

Eg syns det bør være valgfritt men eg blir irritert over dei som hetsar nynorsken so jævli... og ken e det som meinar at nordelendignar skriv nynorsk??? dei har jo ei eiga dialekt (kanskje den mest fandenivoldske i noreg) men det e jo so klart ingen som bryr seg om. alle her som hetsar nynorsk: SKJERP DOKKE!!! bokmål e ett forbanna homospråk

thamus ... er medlem av Propaganda 13/09/2004 - 12:58

Jeg bare siterte "sint" med "glass vatn", og som sagt bryr jeg meg ikke.
Dessuten, nynorskgutten, den kuleste ordet er definitivt: "Innbrot i fødeheimen". (det er nynorsk for voldtekt, det stod i ordboka vår på ungdommsskolen;))

Bob Kåre 11/09/2004 - 19:17

Thamus, seier du \"eg skal ha eit glas vatn\" til nokon i nordland, og du snakker bokmålsdialekt vil dei komme til å sjå rart på deg.
eg meiner, eg seier ikkje på fin riksmåls dialekt \"jeg vil gjerne ha et glass vann, takk\" berre fordi eg er i oslo... herregud eg trur dei vil forstå deg uansett. dessuten seier dei \"vann\" i nordland ^^, eg seier f.eks \"glass\" sjølv om eg er frå vestlandet.

Nynorskgutten 11/09/2004 - 19:09

Skriftkastar er eit tøft ord :P
på godt norsk: "overhead"
seriøst...med nynorske ord som det, er det ikkje rart at folk med bokmål som hovedmål hater nynorsk.

thamus 09/09/2004 - 21:08

Det er derfor vi har dere som snakker nynorsk til å lese det, mens vi som vil fokusere om framtiden og virkelig gir beng i hvem som var under hvem for alt for lenge siden gjør det. Jeg skjønner ikke at det går an å bry seg så sinnsykt. Menneskene er et samlet folk samme hva vi snakker eller ser ut. Det å tvinge sitt språk/kultur på noen er bare piss. Jeg krever ikke at dere skal lære bokmål, men om det er noen som ikke forstår det du sier, er det somregel ditt problem.

Sogning 09/09/2004 - 18:09

Les gamle norske bøker som fortel om historien før noreg låg under sverige og danmark, og kva les du? Vertfall ikkje bomål!! Skjønnar at bokmålsfolka slit med å uttale forskjellige ord som "ikkje" osv, men me må lære "ikke" og alle dei andre orda som er like fjerne for oss som nynorsk er for dei.. men klagar me!? de blir jo ikkje fornøgde uansett, de snakkar jo ikkje bokmål de heller.. ik, klmz, mn, ass, seff, serri.. finnes dei orda i ei ordbok då? ikkje ein gong ei nynorsk ei..

thamus ... er medlem av Propaganda 08/09/2004 - 14:32

Det finnes to grupper i verden.-de som vil at verden skal blimer samlet, som en klode, og de som holder fast til alt sitt, og nekter å ta innflytelse fra noen andre, og krever at andre skal tilpasse seg dem. Vi som kommer fra Oslo området skjønner godt svensk og dansk, og de skjønner oss. Enkelte nynorsk fantaster (f.eks "sint") krever faktisk at alle andre skal lære seg nynorsk slik at han skal få et glas vatn. Jeg lo godt når jeg leste det innlegget, for jeg har ikke lest noe så idiotisk på lang tid. Vi må tilpasse oss hverandre, er man gjest i en annens hus, så tilpasser vi oss dem. Er jeg i Nordland, får jeg leve med å kanskje "måtte" be om en "glas vatn" i stedet for et glass vann. Jeg kan leve med dette. Jeg trenger ikke en gang undervisning i nynorsk for å takle det.

Molle mus 09/06/2004 - 20:43

Klinger fint...? Alle som liker et språk syns det klinger fint. Greia med nynorsk er at det er at fag som er til overs på norsk skole, det er lavere oppsluttning om det enn om noe annet fag... garantert! Eller hadde ikke denne debatten vært her... Men jeg ser jo alle de som har nynorsk som morsmål som klager når vi "riksmålstullinger" vil fjerne språket deres... Hva med er mutual arrangement: Vi slipper nynorsk, de slipper bokmål. Det er virkelig ikke så stor forskjell at en litt operativ person skjønner en med annet sidemål. Riktignok er det noen ord som er helt andreledes, men dem er det bare de største sidemåle-entusiastene som lærer uansett

Gerhard 24/04/2004 - 17:28

Jeg innrømmer gjerne at nynorsk er et klangfullt og vakkert språk. Men problemet er at sidemålsundervisningen i norske skoler i dag er så begrenset, at ingen lærer å skrive det skikkelig. Jeg tror norske skoleelever hadde vært bedre tjent med å bruke mer tid på hovedmålet, siden mange faktisk sliter grovt med det også. Det hadde vært mye bedre for alle dersom sidemål hadde vært valgfritt (det er ikke usannsynlig at jeg hadde valgt det). Men, det ser ikke ut som at man noensinne vil komme til enighet i denne saken...

Ingar 30/03/2004 - 15:04

Nynorsk er kult. Det flyt så elegant og godt. Det ligg så godt for oss her på nordvestlandet. Nesten alle elevane her opp har nynorsk som hovudmål. Og det kjem sjølvsagt av at målføre vårt ligg så nær opp til nynorsk. Men byfolk har så inderleg godt av å få smake på eit skikkeleg kulturspråk med røter attende til ekte norsk. Leve nynorsken. Ned med bokmålsdansken! Danskane var med å øydelegge språket vårt! Fram for det norske målet! Bruk nynorsk!

Sint 29/02/2004 - 15:57

Herregud, for ein gjeng med oslo-bimboar (både hankjønn og hokjønn!). Det kan for f..n ikkje vere så vanskelig å lære nynorsk.. FAKTUM ER AT DE IKKJE FORSTÅR OSS NÅR VI PRATER TIL DYKK! Kvar gang eg har vore på Austlandet og bedt om eit glas vatn, har eg fått eit "HÆ?" tilbake.. Difor må de lære nynorsk - som er det einaste, norske skriftspråket! Og GRUNNEN til at det er så mykje valfridom når det gjeld det nynorske skriftspråket, er fordi vi er i mindretal og har måtta gjett etter for sånne drittungar som dykk.. Hald kjeft og gå å les nynorsk!

Muffs 28/02/2004 - 21:42

La nynorsken være valgfri. Liker ikke "språket", det føles hakkete og kunstig både å lese og skrive. Greit nok at det ikke er normenn som har "laget" dette språket, men i våre dager, who cares?? Greit, nynorsk-fanatikere. Skriv på nynosk, for all del, men ikke tving alle oss andre til å måtte gjøre det samme! Bruk denne undervisningstiden til noe mer nyttig, for det blir den IKKE nå.

Ein skrivarararararar 27/02/2004 - 22:25

Det er greit at vi skal lære om språket vårt, men nynorsk er bare en dialekt nå. Det er så mange forskjellige valg i nynorsk der man kan velge mellom ord som noen/nokon, skuld/skyld og hjarte/hjerte osv. Da skriver man jo nesten på bokmål alikevel, da er vitsen borte. Vi bør ha ordentlig nynorsk, og ikke en blanding. Det er enten - eller. Spør foreldrene deres om de noen gang har hatt bruk for nynorsken når morsmålet er bokmål....en sjelden gang er alt for sjeldent til at elevene skal lære den ubrukelige nynorsken, når man kunne lære et annet viktigere fag. F.eks et rent fag om språkopprinnelse og hvordan noen av verdens språk har utartet seg. Og når det gjelder dere som man klart ser har nynorsk som morsmål,- nynorsk blir og er en språkhistorie ikke i en framtid... Det er slik flertallet mener!

¤%#& 22/02/2004 - 14:46

det som he vøre best e å fått nynorsken ut og heller fått inn tegnspråk. ja det he me bruk for her i Norge. det syns i e nødvendig.

alex 22/02/2004 - 14:41

kutt ut nynorsken, ja kutt den ut. bare tull heile greia. ut med den! den har ingenting her i norge å gjær! men bokmål derimot: veldig bra å ha her.

i.... 22/02/2004 - 14:36

i syns at alle elevan må få lov te å velge sjøl kas sidemål dei ska ha.

bale jento 21/02/2004 - 19:49

Etter som det var d a n s k e n e som innførte bokmål i dei "gode" unionsdagane våre under danmark, så vil eg berre bemerke ein ting: Bokmålet er ikkje eingong "norsk-produsert". Så om det har nokon betydning for det norske folket så er det eigentleg berre nynorsk som er ordenteleg norsk. På den måten er det meir norsk, å skrive nynorsk. For eigentleg er jo bokmål berre ein etterlikning av det danske språket... Så eg meiner at det er meir nyttig å lære å skrive nynorsk. For når alt kjem til alt så kan alle skrive og snakke bokmål. Når me lærer å skrive bokmål på skulen så er det eigentleg berre bortkasta tid; for me kan det jo frå før! Derimot er det ikkje så gale å lære seg å skrive "nynorsk" på skulen.
Grunnen til at eg sat nynorsk i hermeteikn er fordi det eigentleg er det språket som er eldst av desse to skrive- og snakkemåtene. Hadde ikkje danskene kome for å styre og stelle, så hadde me ikkje hat bokmål. Då hadde mest sansynleg, alle snakka nynorsk, og alle hadde skreve nynorsk...
Ta å tenk litt på dette!!! Det er kansje ikkje så domt å lære seg å skrive nynorsk. Det er jo det einaste heilnorske skriftspråket me har igjen her i landet.
No seier eg ikkje at alle burde snakke og skrive nynorsk til kvardags, men det kan då ikkje vere så domt å lære å skrive norsk, på ein ikkje-danskete måte.

Anti-nynorsk 20/02/2004 - 11:12

Alle burde få velge! Alle som idag skriver nynorsk burde få lov til å kutte ut bokmål og omvendt. Husk at de fleste som snakker dialekt også vil kutte ut nynorsk. eks. bergen, trondheim, stavanger, etc etc.....

MaN 20/02/2004 - 10:48

erdetikkeirriterendenårfolkikkekanholdesegtiltemaetogb- areskriverkødd?!

ja... 20/02/2004 - 10:47

ja vell.....

svar på ggg 20/02/2004 - 10:45

ja!!!

ggg 20/02/2004 - 10:45

vilnoenkjøpeetbildavmeg
i burka??

ja.... 20/02/2004 - 10:27

nynorsk er for meg et annet språk!
Norsk er Norsk!!

selvstendig 20/02/2004 - 10:26

enig med IvarAasen på en del punkter, men nynorsk burde vært valgfritt! Kan godt være enig i at det ligner på de fleste dialekter, men dialekter skal snakkes, ikke skrives. P.S. IvarAAsenfan (not) fikk 5 i nynorsk i fjor.

Born to be sørlending 20/02/2004 - 10:19

Vi er lei av nynorsk

Ivar Aasen 20/02/2004 - 10:11

Tydeleg at ein del fjortisar som har dårlege karakterar i nynorsk hatar nynorsk. Fakta er; dei fleste norske dialekter er meir likt nynorsk enn bokmål. Bokmål stammar frå den tida Norge var under dansk styre.

"All nynorsk er unødvendig"? Kva med oss som har skrive nynorsk heile livet? For meg kjennest det kunstig og upersonleg å skrive bokmål.

AAsen Fan (not) 20/02/2004 - 10:05

Dette "språket" som alle gammle nordlendinger setter så altfor høyt, har ingen mening eller hold i det virkelige liv. de som vill at nynorsken skal ha en sentral rolle i det Norske folk må være sadister som ikke har annet og gjøre enn å finne opp nye torturmåter!! jeg kan ikke få presisert akkurat hvor mye jeg HATER "spynorsken". Dette språk som forpester det norske folks sjel og ødlegger hele infrastrukturen som har bygget dette flotte landet. Det burde bli sparket på hue og raua ut av landet og aldri kommet inn igjen!! Er det ikke bedre om norsk skoleungdomm begynner og lære mer matte!? All nynorsk er unødvendig! vi har bare nynorsk fordi stortingsrepresentantene er for FEIGE til å motsi gammle sure sadistiske nordlendinger.

Nynorsksucks 20/02/2004 - 09:58

Nynorsk sucks

pingu ... er medlem av Propaganda 20/02/2004 - 08:49

Helt enig! Det er 0% vits i å lære å skrive dialekt, det skal kun snakkes! Ivar Aasen skulle vært hengt lenge før han så mye som tenkte på dette ondskapelige og demoniske påfunnet!!! BOKMÅL-4-Evah!!!

Ole 20/02/2004 - 00:55

Nynorsk ble laget med den funksjonen å skape en nasjonalfølelse. Problemet i dag er at den gjør det stikk motsatte. Nynorsk splitter folket i to og fører til misnøye mot dette lille historisklingoistiske krumspringet til Ivar AAsen. Siden Nynorsk ikke utfører den funksjonen som ga det grunnlaget til å eksistere bør det avvikles med engang. Jo tidligere jo bedre. Det er et klart flertall som skriver bokmål i Norge og sist jeg sjekket var det flertallet som bestemte i Norge og ikke mindretallet. Og hadde jeg møtt Ivar AAsen i dag hadde jeg gitt han en smekk og spurt han om hvorfor han aldri fikk seg dame (Noe som jeg tror er årsaken til at han tok av litt på dette med nynorsken).

han derre 19/02/2004 - 20:33

Ivar Aasen fortjener straff! Hvis han hadde vert levende nå så skulle han ha vert fengslet for frihetsberøvelse! Det er ikke få timer vi blir tvunget til og sitte bak en benk og lære hatnorsk!

hmmm 19/02/2004 - 20:31

når et så stort land som usa grier seg med et skriftspråk, så må da vi også klare det! Nynorsk er jo ikke så viktig! Selv om en liten overpositiv skrulling begynner og lage en ordbok og kaller det for nynorsk, så betyr vel ikke det at det er noe som er bra! Tenk hvis alle hadde begynt slik da! Da hadde det blitt mye og lære på skolen!

meg 19/02/2004 - 16:57

slutt å syt....vi lære bokmål,då kan dåke læra nynorsk..grett nok at da e lettare for oss å læra bokmål pga alt på tv,men da e no kje vi så har bestemt at alt ska tekstast på bokmål...

Ingrid 19/02/2004 - 16:42

Eg meine at det å kutta ud nynorsken e bare tull. Det har någe me tradisjona å jørr, å det å ikje bokka onna for påvirking frå andre land. Eg meine det e bare sutring frå Oslo-snylterane som må jobba litt ekstra for å ta vare på det norska språget.

Mette 19/02/2004 - 16:11

Eg har sjøl nynor¨sk på skolen, og har bokmål som sidemål... Eg syns nynorsken e heilt grei, men det er noen ord som eg syns er heilt på trynet, som gjerne kunne vært d samme på bokmål.. F.eks : Korkje, ty, att, hovud ++

Kristoffer 19/02/2004 - 15:48

det gamle norrøne språket er borte.. derfor er samisk det eneste game språket vi har mulighet til å ta vare på..
og det med at samer er en egen etnisk rase, kanskje er det så, men de har da bodd i norge i alle år.. kanskje til og med før nordmennene..

Laika-hunden fra verdensrommet 19/02/2004 - 15:06

samer snakker da ikke for pokker, de babler. goikipokiloikisoikiroikinoikifoikitroiki

noen 17/02/2004 - 15:49

Samer og Nordmenn er forskjellige etniske raser, urspråket i Norge er norrøn, ikke samisk.

Legg inn en melding!
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
Tips en venn om denne artikkelen

Din venns e-mail   Ditt navn   Din mailadresse  
        

propaganda.net :
The Crisis of Credit Visualized
The Short and Simple Story of the Credit Crisis. Fin animasjon som forklarer mye om det som skjer.


The Crisis of Credit Visualized from Jonathan Jarvis on Vimeo.


    Vinner kåret i Propagandas sommerkonkurranse – En ukes surfcamp på Stad!


Sjekk hvem som stakk av med premien: Syv overnattinger på Surfcamp med frokost, daglig instruksjon, bruk av surfeutstyr, foto-cd og transport til surfespotene.

>> les hele saken >>

annonse
Kontakt oss  

© 2007 Mathisen IT Consult AS. All rights reserved.
Ansvarlig utgiver Mathisen IT Consult AS
Publiseringsløsning: SRM Publish