Florida

Litt om Floridas attraksjoner.

Karakter: 5 (tentamen i 9. klasse)

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2009.05.28

Florida er et glimrende mål for en reise. Florida er en stat i U.s.a som ligge på østkysten av Nord Amerika. Her er det glimrende muligheter for de som liker en avslappet strand ferie, eller for de som ser etter en ferie med et fullspekket program. Florida grenser mot Atlanterhavet og Mexico gulfen i vest, noe som gjør det til en ideel plass til å bade. Samtidig som staten er full av fornøyelses parker av alle slag, såkalte ”amusements parks”. Her finner man berg og dal-baner i alle typer og størrelser, badeanlegg osv. Florida har med andre ord alt man trenger for å få en god ferie for både store og små.

Sommeren 2007 reiste familien min og jeg på ferietur til dette forlokkende reisemålet. Vi ønsket selv å oppleve alt det fine og spennende Florida hadde å by på.

Vi bestilte flybilleter, hotel og leiebil gjennomet reisebyrå i Ålesund. I etterkant ser vi at det hadde vært mulig å spart en del penger med å bestille alt selv på internett, men siden familien min og jeg ikke er noen erfarne globetrottere, så fant vi det tryggest at et reisebyrå ordnet det hele for oss.

For de som er reisevante kan det som nevnt være mye penger å spare på å ordne reisen selv via internett. Men vær obs, en er nemlig avhengig av mellomlandinger for å komme til orlando, og da er det viktig at flyene korresponderer med hverandre. En kan risikere når en bestiller flybilletter på internett at det ikke er beregnet nok tid til flyskifte. Mister en da et fly må en selv bekoste ny billett.

Vel fremme i Orlando klokken veldig sent på natten valgte vi å ta drosje til hotellet, selvom en leiebil ventet å oss. Det angret mamma og pappa ikke på. Pappa hentet leiebilen dagen etterpå mens vi koste oss i hotelbassenget og slappet av hele dagen etter den lange reisen.

På vår andre dag i Florida besøkte vi Seaworld. Seaworld var enormt. Det gigantiske akvariumet har alt fra heftige beg-og-dal baner til svære show med spekkhoggeren Shamuu.I seaworld hadde de alt av det som levde i havet også, de hadde pingviner, sjøløver, og svære haier. Er du intressert i Dyrelivet i havet eller bare fik og du skal til Florida så er Seaworld et ”must”. I Norge syns man kansje at Tusenfryd og Liseberg er svært. Men det er ingenting oppmålt mot det vi opplevde i Florida. Men man må beregne å stå i lange køer for attraksjonene, til og med bare for å komem inn i parkene. Vi var så heldige at vi kune kjøpe billeter på hotellet, så vi slapp de lange køene inn i de forskjellige parkene. Hvis noen av dere skal til Florida råder jeg dere til å gjøre det samme.

Når vi kom hjem til hotellet var veldig slitne. Det var tydelig at vi ikke var vant til sånne opplevelser. Vi la oss rett ut og sovnet.

Epcot-senteret

Den tredje dagen våres reiste vi på Epcot-senteret. Epcot senteret er en blanding mellom alt. Man har store nasjonale senter, der det er litt fra hvert land. (Norge også) Du har romfartssenter, der det er simleringer av måne landingen i 1967, hva som skjedde, og hvordan de gjorde det osv. De har også en form for en berg-og-dal bane, der man blir satt i et romskip å skøte ut mot Mars. Det er en opplevelse det. Det er så realistisk, at du faktisk tror at det skjer. Du blir utsatt for 4g når bu blir skøte ut. For dere så liker raske karuseller med mye lyd, så vil jeg anbefale den. OG ut på natten næremere bestemt kl.12, så så vi noe av det mest spektakulære fyrvekeriet noen sinne. Så på den dagen hadde vi tilbrakt 13timer på Epcot senteret, og enda ikke fått sett alt ! Vel hjemme på hotellet gikk vi rett til køys igjen.

Universal studios!

Neste park vi reiste til var Universal studios. Det hadde nå gått sju dager av ferien.

Universial studios er en filmpark. Universial studios har jo produsert flere av de filemen du ser på i stua. Der fikk vi se hvordan de laget filmene(det tekninske), Spiderman i 3D og mye annet stilig. Universal studios er en flott park, spesielt fordi som liker film. I Universal Studios var det mange suvenir butikker, å kke så mange attraksjoner. Den største attraksjonen i Universal var ”Hulken” en berg-og-dal bane. Den gikk fra 0-110km/h på tre sekund ! Det er rått. Men denne parken følte jeg at den var mer for de spesielt film inntreserte. Men allikevel, parken var rå for det om.

Magic kingdom - last destination!

Den siste parken vi var på, er den mest kjente. Disneyland- Magic kingdom ! Selve parken lå på ei øy i en kunstig innsjø. For å komme dit var vi nødt til sånne hurtig tog, som gikk på skinner 10m over bakken. Etter vi hadde gjort det så ventet en båt på oss for å frakte oss videre. Disneyland var rått. Det var utrolig mye å gjøre der. Det var en liten by. Den hadde alt ! Kjøpe senter, klesbutikker, resturanter og mye mer ! De hadde også Disney Parader hver time. Der fikk du se alle de kjente Disney figurene som Mikke mus, Donald Duck, Langbein, Minni mus og Dolly Duck, samt mange flere. Disney Land kan man umulig på en dag...

Shopping og priser

I Florida er det svære kjøpe senter, der du får kjøpt alt. Som sagt kjøpe senterene er svære, flere etasjer på mange ti-talls kvadrat meter. Og i Amerika er alt billig. (I hvertfall for vi som kommer fra Norge). En T-skjorte som kostet 500kr her hjemme kostet 140nok i Amerika. Så ja, du får mye for pengene. Så er du shoppe-glad passer Florida også ganske bra for deg!

Florida er et flott reise mål, både for familier, for enslige og for store og små. Me nman må være forberedt på å stå i kø, vente. Det er også lurt å alltid ha med seg en flaske vann(e.l) pga. varmen. Florida har alt for det meste. Et flott reisemål for de som ønsker å oppleve parker og nye ting, eller bare for de som foretrekker å ligge og ”chille” på en strand.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!